Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygger uthus/förrådsbod  (läst 15694 gånger)

DennisCA

• Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #80 skrivet: 31 maj-21 kl 05:19 »
Och nu vrider den sig...

Varför säger du det?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #81 skrivet: 31 maj-21 kl 07:58 »
För att när man fått till något bra så händer det något.

Men jag vet inte hur en hel stock beter sig när den torkar, har bara sågat reglar och brädor som hamnat i spänn under torktiden. Men en gammal gubbe som vi sågade hos en gång blockade sitt eget och klöv ut det han ville ha sedan det torkat. Om det vridit sig borde han ej blockat, utan bara barkat, för att klyva ut något ur ett vridet block låter inte kul.

DennisCA

• Finland
« Svar #82 skrivet: 31 maj-21 kl 08:22 »
Ok jag tänkte om jag gjort något uppenbart fel, men såvitt jag vet så när man gör på det här viset och timrar så jobbar man innan virket hunnit torka helt, för det är inte roligt att försöka jobba på en heltorkad stock.

Så jag hoppas det inte vrider sig för mycket nu. Kanske annorlunda då kärnan är kvar?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #83 skrivet: 31 maj-21 kl 09:22 »
Känns ju som att det inte skall hända så mycket eftersom det är symmetriskt avskalat. Blir intressant att se hur stocken beter sig.

DennisCA

• Finland
« Svar #84 skrivet: 03 jun-21 kl 07:23 »
Mycket tändeved till kaminen blir det, du får spara i papperskassar till vintern

De största bitarna har jag sparat, allt smågrejs spred jag ut i en stig i skogen som en sorts täckbark.

Igår hade jag slut på grillkol, så jag gjorde en eld av småbitarna i grillen och lät dom brinna mestadels ner, blev fungerande kol av dom. Fast det går åt mycket, volymmässigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 4 användare (1 dolda)
Jannedansk, Musse, lasseis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser