Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Laga saltglaserad mjölksyrningskruka  (läst 3668 gånger)

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
Laga saltglaserad mjölksyrningskruka
« skrivet: 11 apr-13 kl 13:30 »
Jag har en 8 liters mjölksyrningskruka som har fått en stor spricka. Är det någon som har en idé om hur jag skulle kunna laga denna? FInns det något lim som jag skulle kunna använda? Krukan kommer ju stå full med mat under lång tid så jag vill ju inte använda något som riskerar att läcka något olämpligt till innehållet.

Det vore så trist att behöva kassera krukan!

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Laga saltglaserad mjölksyrningskruka
« Svar #1 skrivet: 14 apr-13 kl 18:15 »
*Puff puff*

Ingen som har något tips??

KAJ

  • Inlägg: 72
SV: Laga saltglaserad mjölksyrningskruka
« Svar #2 skrivet: 14 maj-13 kl 21:37 »
Nu puffar jag också!! Finns det verkligen ingen som vet hur man lagar ett kärl som ska innehålla matvaror?! Kom igen nu, alla ni allvetande alternativare  ;)!!

L.A.E

  • Inlägg: 2
  • Som keramiker över 40 år och lika kul än.
    • -
    • krukmakargården
SV: Laga saltglaserad mjölksyrningskruka
« Svar #3 skrivet: 20 maj-14 kl 05:48 »
Hej! Man ska inte laga en kruka med lim som ska innehålla matvaror och under längre tid. Kan bli så att limmet lakas ut i maten och förgiftar det.
Som keramiker med över 40 år i yrket så skulle jag endast använda den till blommor eller annat, men inte till mat.
Försök att hitta en ny mjölksyrningskruka i stället.
som keramiker har vi hållt på mer än 40 år i yrket.Från lergods till stengods och porslinera.Har både el,gas, vedugnar,och håller på att bygga en ny anagamaugn igen.

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Laga saltglaserad mjölksyrningskruka
« Svar #4 skrivet: 20 maj-14 kl 07:19 »
Tack för svaret, L.A.E. Himla trist att det inte verkar gå att laga den på ett bra sätt, men det är väl som det är...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser