Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Studie påstår vedeldning kan vara lika dåligt som fossila bränslen  (läst 1527 gånger)

DennisCA

• Finland
Funderade på katalysatorer, ifall det kunde hjälpa med att få renare rök ur skorstenen, då jag googlade kom detta som första svar:
https://www.familiesforcleanair.org/catalytic-wood-stoves-shown-to-increase-dioxin-emissions/

Citera
People buy EPA-certified wood stoves with the expectation that they’ll reduce air pollution. Ironically, they may be doing the exact opposite.

A study by Finnish researchers published in the scientific journal Chemosphere found that a wood stove with a catalytic converter emits much higher amounts of highly toxic dioxins and furans than one without a catalytic converter. The study’s authors conclude their article with the warning, “…the usage of platinum and palladium based catalytic converters to reduce emissions from RWC [residential wood combustion] should be critically evaluated before wide-range utilization of the technology.”

Så man ska iallafall inte använda en katalysator baserad på platinum och palladium... Om källan är pålitlig vill säga.

DennisCA

• Finland
Jag tittar just nu på en som tillverkar en rocket-stove. Jag finner konceptet intressant, jag tillverkade en egen från skrot en gång, men den var inte vidare bra. Fel form på "risern", ska helst va runt. Och andra små saker. Denna design är inte felfri tycker jag, men den är ändå ganska bra tycker jag. Han har sekundärluft och förvärmer sekundärluften. Han har tillverkat eldstaden i eldfast material istället för stål.

https://www.youtube.com/watch?v=yK93KkFT7sE

En stor felaktighet här så är att han tillverkar eldlådan i stål och sen har en massa flänsar och sånt som kyler ner den. I senare videos har han klätt in eldboxens insida med eldfast material så han verkar ha insett man ska inte kyla ner där det brinner.

Det skulle vara intressant att se mätningar på en bra designad rocket stove står sig mot en modern kakelugn med sekundärluft eller en modern panna med omvänd förbränning. Jag tycker principen är ganska lik en kamin med omvänd förbränning, frågan är vad som är skillnaden, den cirkulära risern förmodligen som ska skapa en sorts cykloneffekt, vilket är vad som gav namnet rocket stove. Det i sin tur påminner sådär grovt om konstruktionen i en finsk kakelugn.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser