Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygglov Off grid  (läst 1584 gånger)

hnrk73

• Gotland
Bygglov Off grid
« skrivet: 19 jan-25 kl 12:55 »
Hej!
Jag har en tomt som tidigare har fått ett bygglov för fritidshus beviljat. Vi vill nu bygga ett litet fritidshus (ca25m2) utan att anlägga avlopp eller borra för vatten. I det tidigare bygglovet har lämpligheten prövats för vatten & avlopp och det fanns inga problem med marken. När jag nu frågar kommunen om det är möjligt att ansöka om ett nytt bygglov där man inte vill ha vatten & avlopp utan t.ex förbränningstoalett (el finns på tomten) så säger de att detta måste prövas i ett bygglov och att man på det tekniska samrådet behöver säkerställa att de "tekniska egenskapskraven" i PBL kapitel 8 efterföljs. De föreslår alltså att man söker bygglov och sedan blir man tvungen att presentera en lösning som de godkänner i det tekniska samrådet. De kan tydligen inte på förhand säga om de kommer att godkänna något så man måste alltså betala ca 30'000kr i ansökningsavgift och vänta i minst 10 veckor för att sedan se vad de säger i det tekniska samrådet. Jag har ganska bra koll på byggregler och VA-frågor men det verkar omöjligt att i förväg få en uppfattning om det är möjligt att få igenom en off grid-lösning. Någon som har någon erfarenhet eller tips om hur man skall gå tillväga om man vill få tillstånd att bygga ett mindre fritidshus, men slippa att anlägga vatten & avlopp?
Tacksam för all hjälp!

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 5 användare
Sundance, varför_inte, Numera, Be, johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser