Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska man tänka på innan man ger sig på att bygga en eka?  (läst 4220 gånger)

Tiomilaskogen

• Dalarna
SV: Vad ska man tänka på innan man ger sig på att bygga en eka?
« Svar #20 skrivet: 15 jan-25 kl 07:46 »
Kvistar brukar kunna ställa till problem. Rakt ska det vara. Pass upp för sk tjurved.
Det gäller för de flesta snickarjobb.
En numera avliden granne brukade tillverka små ekor av plywood. Det var en sort som tålde att vara i vatten.
Delarna limmade han ihop med ett tvåkomponentslim som liknade lingonsylt i både färg och konsistens. Det blev hårt som glas när det torkat.
Ekorna var små och lätta. Det var inga problem att ensam lasta upp den på släpvagnen.
Tyvärr var det dåligt ställt med intresset från yngre att lära sig tillverkningen.
Nu går många och grämer sig över att de inte tog chansen.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #21 skrivet: 15 jan-25 kl 11:10 »
Jag har byggt båtar i plywood, och det är inget man behöver vara duktig för att klara. Går att bygga i vanlig byggplywood om man förseglar. Tvåkomponents polyuretanlim och -lack är det bästa, men det går med annat också om man inte har den ligger i vatten jämt och inte bryr sig om att maxa livslängden. Byggde en som jag lackade med vanligt enkomponents billack, och den höll länge. Går fort att bygga också.

En kompis till svärfar hade byggt en segelbåt av masonit, och den var bra enligt de båda gubbarna. Det fanns dessutom ritningar att köpa från Hobbex för att bygga en liten racerbåt, galosch hette klassen. Har för mig att det var masonit det byggdes av. Men jag tycker masonit är för slagkänsligt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 15 jan-25 kl 11:17 »
Stod och tittade på en klinkbyggd eka i morse, och den var nitad.

Jag är rätt förtjust i linolja när man skall vattenskydda granvirke. Om jag någon gång bygger en båt i trä på gammalt sätt så skall jag testa att linolja den riktigt på djupet och sedan alltid dra upp den så den inte ligger dränkt. Funderar på om inte aluminiumnit skulle fungera ungefär lika bra som kopparnit.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 15 jan-25 kl 11:27 »
En fundering till. Man kan ju rötskydda trä genom att värmebehandla det, och skall man böja trä är det ju praktiskt att "ångkoka" det. Kanske vore smidigt att fixa ett kombinerat ång- och värmerör.

Har man möjlighet så kan man ju testa Lärk, som är lite hållbarare mot röta än våran gran här i landet. Men jag vet inte hur det funkar att böja och få det att anpassa sig. Men det används till trall i alla fall.

Ett tips till, även om det inte är renlärigt, är att läsa på https://www.thomassondesign.com/, där finns mycket samlat.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #24 skrivet: 15 jan-25 kl 12:46 »
Vad ska man tänka på innan man ger sig på att köpa (bygga) en eka?
Svar: Att lära sig simma.
Rådet kom från gubben med plywood-ekorna när nån ville köpa.
Glöm inte att återkoppla när projektet är klart så vi får se hur det blev.

Ljunghonung

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 15 jan-25 kl 12:52 »
Tack för svaret, varför jag alls skrev i detta forum och inte på facebook var för att slippa alla "åå vad dåligt med träbåt" och gnäll på hur mycket bättre plast är.
Ja varför ska man vänta, sitta och stirra i taket tills det blir för sent. Definitionen av frodvuxet virke är nog annan här i Norrbotten än för dem söderöver.

Hur väljer jag ut det bästa virket? Ska det vara rakt och kvistfritt eller finns det andra kriterier också?

Kvistfritt är väl alltid bra, men huruvida det behöver vara helt rakt är nog snarare en bedömning vad man skall ha det till.
Historiskt sett gick ju båtbyggare ut o letade upp de träd som hade rätt förutsättningar, krokiga bitar var ju ibland att föredra då de var starkare om de t.ex. växt i en viss böj.

Vet inte om ritningen kräver att du basar något virke och hur det påverkar eventuella brädor som inte är raka. Går säkert att prova sig fram.
Kanske köpa en "ful-bräda", basa den o se hur det tar sig ut om man böjer den lite.
Så skulle jag gjort om jag inte hade tillgång till bra virke, om inte annat så lär man känna sin utrustning lite och är mer bekväm med den när det är skarpt läge.

Edit: stavfel

Allt i allo

• Norrbotten
« Svar #26 skrivet: 15 jan-25 kl 23:09 »
Kvistar brukar kunna ställa till problem. Rakt ska det vara. Pass upp för sk tjurved.
Det gäller för de flesta snickarjobb.
En numera avliden granne brukade tillverka små ekor av plywood. Det var en sort som tålde att vara i vatten.
Delarna limmade han ihop med ett tvåkomponentslim som liknade lingonsylt i både färg och konsistens. Det blev hårt som glas när det torkat.
Ekorna var små och lätta. Det var inga problem att ensam lasta upp den på släpvagnen.
Tyvärr var det dåligt ställt med intresset från yngre att lära sig tillverkningen.
Nu går många och grämer sig över att de inte tog chansen.

Det är väldigt synd hur mycket kunskap man tappar med bara en generations glapp. Med tjurved menar du det vi kallar tjärugadd?

En kådrik del av trädet som är dåligt att slöjda med, men fenomenal tändved. Hittade tyvärr inte så mycket information på det kära internet.

Allt i allo

• Norrbotten
« Svar #27 skrivet: 15 jan-25 kl 23:17 »
Kvistfritt är väl alltid bra, men huruvida det behöver vara helt rakt är nog snarare en bedömning vad man skall ha det till.
Historiskt sett gick ju båtbyggare ut o letade upp de träd som hade rätt förutsättningar, krokiga bitar var ju ibland att föredra då de var starkare om de t.ex. växt i en viss böj.

Vet inte om ritningen kräver att du basar något virke och hur det påverkar eventuella brädor som inte är raka. Går säkert att prova sig fram.
Kanske köpa en "ful-bräda", basa den o se hur det tar sig ut om man böjer den lite.
Så skulle jag gjort om jag inte hade tillgång till bra virke, om inte annat så lär man känna sin utrustning lite och är mer bekväm med den när det är skarpt läge.

Edit: stavfel

Nej, i ritningen är den skarpaste vinkeln i ett trästycke (om jag får gissa) ca 170 grader. Sådana förutsättningar gör väl att virket med enkelhet torde kunna tvingas på plats med handkraft. Det jag funderar över är dock i för och akter där man fäster skrovet. Där lär det gå mycket tätningsmaterial.

Förhoppningsvis är ritningen mycket förklarande så att även jag som är helt grön klarar av det.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #28 skrivet: 16 jan-25 kl 07:32 »
Tjurved är virke som bildas i träd som står till exempel i en tvär slänt. Årsringarna blir tätare på ena sidan av stammen och brädorna får ett eget liv. Vrider sig dit de vill och är omöjliga att få ordning på
Det korrekta namnet är reaktionsved.
Tjärgadd säger vi om toppen på träd som drabbas av törskatesvamp. Då torkar tallen i toppen och svampen har triggat igång trädets försök till läkning genom att utsöndra massor av kåda.
Självväxta krokar som går att använda inuti ekan som spant mellan botten och sidan är kanon men det kan ta tid att samla ihop tillräckligt många.
De gamla snickarna hade alltid en massa konstigt växta ämnen liggande i sin verkstad. Min morbror brukade passa på att hugga ämnen till skacklar, trämedar till kälkar och liknande när han högg veden.
Ämnen till lieorv och höräfsor fanns alltid upplagda under vedbodtaket i väntan på tid att ta sig an dem.

Anders Flix

• Lever för att leva!
    • -
« Svar #29 skrivet: 16 jan-25 kl 10:53 »
Kanske börja med en mindre modellbåt för att "känna på" hur det är att bygga den?

1 meter lång kanske?
Livet suger

Ljunghonung

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 16 jan-25 kl 20:48 »

De gamla snickarna hade alltid en massa konstigt växta ämnen liggande i sin verkstad. Min morbror brukade passa på att hugga ämnen till skacklar, trämedar till kälkar och liknande när han högg veden.
Ämnen till lieorv och höräfsor fanns alltid upplagda under vedbodtaket i väntan på tid att ta sig an dem.

Flykt från ämnet kanske.
Men att samla på träd-detaljer det har jag också börjat med. Kanske ett tecken på att man börjar bli gammal.
Kul att kunna plocka fram ett råämne till en orv eller en lagom stor böjd rot till ett handtag till vedbodsdörren.

Eller för att återgå till ämnet, att kunna leta fram en undertryck gran till mast för min lilla snipa. Det kändes bra, även om masten inte blev spikrak så går den fint att segla med, och det var ju det som var avsikten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 3 användare
Tom Fransman, dreadspice1, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser