Hösvansarna var egentligen bara gjorda för att kunna hämta och lasta in redan bärgat hö ur lador, men som någon sade, använd fantasin för att finna lösningar när man stöter på sådanahär vardagsproblem!
Förr räfsade man ju allt för hand i högar man lastade på ett slags kärra som var en liten låg höskrinda med trästomme så att den skulle vara lätt att flytta runt (senare blev hjulen och mekanismen i metall, men stången var fortfarande i trä långt in på 40 talet, dessa brukade dock vara ställbara så att den kunde dubbla som vedkärra), som du säkert vet är en gammaldags bred pinnräfsa bäst då den inte fastnar som en stålkratta eller den vanliga hötjugan.
Man hade ett verktyg av stål som liknade en uppochnedvänd huggpipa i en bänk om man ville snabba på tillverkningen av lösa pinnar. De skall vara svagt fyrkantiga eller ovala när man slår i dem om man handtäljer.
Om du känner någon som har en gammal självlastarvagn med pickup så är detta inte lång stunds jobb, de gamla självlastarvagnarna är ofta för små för dagens jordbruk och hästägare vill hellre köra med småbalar idag, så det står nog många sådana och samlar damma du kan låna några timmar för en påse bullar.
Håller med om att det inte riktigt känns lönt att investera i en balpress för en så liten yta.
(Lasta i och ur kan du ju utan problem däremot göra med hösvansen och muskelkraft, jag har ju lastat allt för hand själv både löst och i balar tillsammans med farsan typ halva livet innan vi gick över till storbal, vi hade över 100 får då på sommaren, bättre än gymn! )
Hade det varit närmare hade du kunnat få låna vår gamla småbalspress.
Ofta bygger man upp ett mentalt hinder mot gamla metoder man tror kommer att bli orealistiskt arbetskrävande (jag gör det själv nästan alltid...), men jag rekommenderar ändå att prova saker som att slå med lie, räfsa hö, mm så att man har ett grepp om den faktiska arbetsinsatsen och när det är lönt att göra detta kontra arbetet med att hämta dit maskiner om det bara är en liten yta, dike eller annat.