Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Montera begagnat ”fullstort” växthus.  (läst 1991 gånger)

Jordlus

  • Inlägg: 4
    • Dalarna
Montera begagnat ”fullstort” växthus.
« skrivet: 19 feb-21 kl 21:00 »
Är intresserad av att köpa ett stort begagnat växthus med aluminiumstomme, typ från en handelsträdgård, och montera upp hemma. Helst ca:450 -500 kvm.

Någon som gjort detta? Hur har nu i så fall löst grunden, hur mycket det kostat och vilka problem ni stött på?

 

Bokesliden

  • Inlägg: 19
    • Skåne
SV: Montera begagnat ”fullstort” växthus.
« Svar #1 skrivet: 11 maj-21 kl 13:02 »
Hej,

Det är inte direkt svar på din fråga, men kanske kan vara intressant ändå. Jag har två växthus som ska monteras upp de närmaste åren. Ett i trä på 180 kvm och ett tunnelväxthus på 320 kvm.

Träväxthuset var nedmonterat och det kommer jag att montera upp på följande sätt. Jag kommer att borra med jordborr och gjuta plintar med jämna mellanrum. På dessa kommer jag antingen att gjuta en balk (eller helst lägga balkar om jag kan hitta något begagnat). Det kommer att funka på min sandjord i Skåne. Markförhållandena där du är påverkar om inte annat hur djupa plintarna behöver vara för att nå frostfritt och stabil mark. På balken kommer jag sedan att skruva fast en regel runt hela och på den kommer jag att montera växthuset.

Tunnelväxthuset är lite annorlunda, men principerna är de samma. Vi monterade ned det 320 kvm stora tunnelväxthuset i höstas. Det hade stått uppe i 20+ år.
Det var ingen rolig histora att montera ned det. Alla bultar och muttrar var totalt ihoprostade och alla gängade rör var också ordentligt ihoprostade. Så tillslut blev det vinkelslipen på en del grejor. Men själva stommen är i bra skick så med nya bultar/muttrar och en del nya rör så ska det nog bli växthus av det igen. Fast jag har fått lova att vänta med att montera det tills vi är klara med boningshuset.... Grunden till växthuset var plintar med galvade 2 tumsrör som löpte längs med hela växthuset. Växthuset var fastskruvat i de galvade rören.


Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Montera begagnat ”fullstort” växthus.
« Svar #2 skrivet: 15 nov-21 kl 08:02 »
Man får nog räkna med attbåde vara 2-3personer och ha nån typ av lift för jobbet.
Sen kommer det ta en stund att både plocka ner och sätta upp..  tänk dessutom på att det är många ton att transportera så en lastbil är inte fel de heller


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 3 användare
xaelanar, olleryd, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser