Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Så betesmark  (läst 964 gånger)

Madlightz

• Livet är för kort!
    • Ångermanland
Så betesmark
« skrivet: 14 jun-24 kl 09:41 »
hej, förra sommaren plöjde, harva och sådde jag åkern med granngården vall frö.
Jag förväntade mig inte att kunna bruka marken förra året, men iår var åkern i stort sett helt död med undantag för några smörblommor.

Jag har harvar om åkern nu, om jag skulle vilja ha röd klöver avsedd får och timotej, vågar jag så det redan nu med möjlighet att få skörd till nästa år eller är det för sent för det, och jag måste vänta till nästa vår innan jag igen får harva upp och så?
Varje liv är värdefullt

Tiomilaskogen

• Dalarna
SV: Så betesmark
« Svar #1 skrivet: 14 jun-24 kl 20:39 »
Vi brukar så vallfrö i augusti. På våren sår vi någon slags skyddssäd ihop med vallfröet.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 15 jun-24 kl 10:07 »
Jag sådde säd som vanligt på våren. Sen sådde jag vallfrö med såfiol och ringvältade. Det brukade fungera bra.
kretslopp

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 15 jun-24 kl 14:38 »
Grannarna sår säd och vall samtidigt, det är ganska sent nu men man kan ta döden som grönfoder tänker jag.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

725 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser