Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Experimentalfältets sviskon  (läst 692 gånger)

korren

Experimentalfältets sviskon
« skrivet: 16 mar-21 kl 17:58 »
Är det någon som vet var man kan köpa rotäkta varianter av Experimentalfältets sviskon? Eller har tips på bättre sorter av rotäkta plommon eller krikon. Har läst gott om Tunaplommon eller Västmanlands rödplommon. Kanske har du en favoritsort?

camedriz

• Halland
SV: Experimentalfältets sviskon
« Svar #1 skrivet: 27 mar-21 kl 22:43 »
Hej! Så vitt jag vet går det inte att köpa Experimentalfältets sviskon som rotäkta idag. Men min fru håller just nu på att rotympa ett sådant och kanske fungerar det så att det växer upp en rotäkta buske. I så fall ska du få skott! Vi har även rotäkta allmänt gulplommon en stam från småland som ger mycket goda och söta plommon. Härdighet troligen zon 5-6. Av denna sort skulle vi kunna skicka ett skott till dig om du är intresserad. Man kan med fördel låta dessa växa upp till gammaldags lundar. De ger då mindre skörd men i gengäld så blir de mindre känsliga för stark kyla och ju fler man har desto mer plommon får man ju ändå.
Vegetarian, regnbågsfamilj, självhushållning, strålningsfri skola! Kemikalier/tillsatser- nej tack!

korren

SV: Experimentalfältets sviskon
« Svar #2 skrivet: 28 mar-21 kl 10:07 »
Det låter jättebra! Jag skickar meddelande.

Rotympning har jag inte hört talas om tidigare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

286 gäster, 5 användare (2 dolda)
Da nic, Gårdskarl, Pojkeninorr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser