Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  plastgolv i ouppvärmda hus  (läst 2214 gånger)

skogsfe

  • Inlägg: 14
    • -
plastgolv i ouppvärmda hus
« skrivet: 23 feb-21 kl 08:17 »
Någon som har erfarenhet av att ha plastmattor i rum som står ouppvärmda på vintern? Ska jag riva ut plastmattorna snarast eller?

Tack för alla svar  :)


torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: plastgolv i ouppvärmda hus
« Svar #1 skrivet: 23 feb-21 kl 11:19 »
Om det inte finns något annat olämpligt i golvkonstruktionen, så brukar det fungera bra. Det finns många sommarstugor som har haft plastmattor sedan 60-70-talet och klarat sig minst lika bra som golv med liknande mattor i permanentbebodda hus.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: plastgolv i ouppvärmda hus
« Svar #2 skrivet: 24 feb-21 kl 18:15 »
I det här huset hade golvbrädorna rest sig lite och det fanns aningen mögel under plastmattorna i de rum på bottenvåningen som haft korkmattor. Torpargrund med inte allt för bra ventilation.

skogsfe

  • Inlägg: 14
    • -
SV: plastgolv i ouppvärmda hus
« Svar #3 skrivet: 11 mar-21 kl 21:20 »
tack för svar :)

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: plastgolv i ouppvärmda hus
« Svar #4 skrivet: 12 mar-21 kl 09:33 »
Risk för fuktproblem finns alltid i kalla ouppvärmda hus, rent generellt. Mögel och svampproblem kan komma fram långt senare. Varför ska det vara ouppvärmt? 
kretslopp

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: plastgolv i ouppvärmda hus
« Svar #5 skrivet: 12 mar-21 kl 11:17 »
Jag hade rivit ut plastmattorna. Vi har en undantagsstuga med mullbänk där det låg plastmattor på golvet och det var mögel under mattorna när vi rev ut dem. Huset hade varit ouppvärmt innan vi köpte gården.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: plastgolv i ouppvärmda hus
« Svar #6 skrivet: 12 mar-21 kl 15:01 »
Mullbänk och plastmattor låter ju som en farlig kombination. Ungefär som de som lägger presenning över vedhögen och låter duken bli tät mot marken.

skogsfe

  • Inlägg: 14
    • -
SV: plastgolv i ouppvärmda hus
« Svar #7 skrivet: 02 apr-21 kl 18:23 »
Jo det är dumt att av ren snålhet låta det stå ouppvärmt, det har jag förstått.
Måste dock ordna en bra värmekälla.

Har börjat riva ut mattorna, det var fina bräder under. Har en gammal del och en nyare del. Det är den nya delen jag är tveksam på.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: plastgolv i ouppvärmda hus
« Svar #8 skrivet: 02 apr-21 kl 20:02 »
Om du har en elelement som kan hålla det varmt ett tag och sen sätter dit en luftavfuktare. Så länge det är fuktigt kommer avfuktaren att ge både värme och torka ut rummet.
kretslopp

skogsfe

  • Inlägg: 14
    • -
SV: plastgolv i ouppvärmda hus
« Svar #9 skrivet: 05 apr-21 kl 19:53 »
Förstår inte riktigt, kan en luftavfuktare avge värme?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: plastgolv i ouppvärmda hus
« Svar #10 skrivet: 05 apr-21 kl 19:59 »
Förstår inte riktigt, kan en luftavfuktare avge värme?

Oooh ja.. 
för att få en bra kondensing så måste man värma luften som kommer sedan går vidare mot en yta där man snabbt kyler luften som avger fukten som sedan rinner ner i ett kärl.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: plastgolv i ouppvärmda hus
« Svar #11 skrivet: 06 apr-21 kl 10:18 »
Nu i påskhelgen var jag och tittade på en bekants nyförvärv - en 70-talsvilla, förmodligen någon form av monteringsfärdigt hus på betongplatta, som har stått tom och kallställd i 8 år. Plastmattor (original från 1973) på alla golv utom i vardagsrummet som har parkett.  På de ställen där han har provlyft plastmattorna, ser allt ut att vara i perfekt skick under.
Det bör dock noteras att detta hus befinner sig på ett ställe med ganska torrt klimat som är förlåtande för olämpliga huskonstruktioner. Norrland, 5-6 mil från kusten, 500 m till närmaste insjö, inga våtmarker i närheten, tomten verkar väl dränerad. Det är inte alls säkert att huset hade klarat en lång kallställning lika bra om det hade stått i ett kustnära eller fuktigt läge.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: plastgolv i ouppvärmda hus
« Svar #12 skrivet: 07 apr-21 kl 09:12 »
Ja, och så är det inte stor fuktvandring underifrån heller.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: plastgolv i ouppvärmda hus
« Svar #13 skrivet: 12 apr-21 kl 14:30 »
Rättelse. Huset jag nämnde i inlägg #11 är inte byggt 1973 som jag hade fått för mig, utan 1979.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: plastgolv i ouppvärmda hus
« Svar #14 skrivet: 12 apr-21 kl 19:45 »
Det kan vara så att både luft och golv som värms upp tar åt sig fukt från sin omgivning även under plastmattan. Om det sen kyls av fälls det fukt men den har ingenstans att ta vägen om den hindras av en plastmatta. Men om huset hela tiden står kallt händer ingenting det bildas ingen kondens. Så det kan vara lönt att titta under plastmattan när huset varit värmt och sen kallställts.
kretslopp

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: plastgolv i ouppvärmda hus
« Svar #15 skrivet: 12 apr-21 kl 19:54 »
Även ett kallställt hus får ju dygns- och årsvariationer i innetemperatur och luftfuktighet, så jag har svårt att se att eventuella fuktproblem skulle påverkas av att man tidvis dessutom tillför värme från andra källor än sol och omgivande luft.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: plastgolv i ouppvärmda hus
« Svar #16 skrivet: 13 apr-21 kl 16:18 »
Jag hade tillsyn över en sommarstuga, som stått ovärmd i flera år. När dom nya gästerna började använda stugan året om, men stängde av värmen när don åkte, då blev det fuktproblem bland annat under plastmattorna. Som vi fick riva ut.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 4 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser