Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egen leverpastej  (läst 11261 gånger)

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Egen leverpastej
« skrivet: 14 apr-12 kl 15:27 »
Jag har ett recept på bredbar pastej som är helt suveränt. I receptet ska det vara svinlever, men kan man byta ut det mot t ex lammlever? Har det nån praktisk betydelse?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Egen leverpastej
« Svar #1 skrivet: 14 apr-12 kl 15:47 »
Det går bra att byta. Och nu måste du givetvis dela med dig receptet... o:)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

kanka

  • Inlägg: 564
    • Västerbotten
SV: Egen leverpastej
« Svar #2 skrivet: 14 apr-12 kl 16:05 »
Jaaaaaa, receptet vill ju ha  :D

Har massor med lammlever i frysen.

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Egen leverpastej
« Svar #3 skrivet: 14 apr-12 kl 16:34 »
Bredbar leverpastej:
800 g svinlever
2 lökar
2 äpplen
1½ dl grädde
200 g smör
2 ägg
1 dl mjöl
2 tsk salt
1 tsk vitpeppar
3 korn kryddpeppar
2 tsk timjan

Koka upp en gryta med vatten, lägg i den grovt skivade levern och ta av från plattan. Låt stå 10 minuter. Skala och kärna ur äpplen, skala löken, skär grovt. Mal alltihop och lägg i en skål i ett hett vattenbad så att allt blir varmt (och håller sig varmt) för att slippa en allt för smulig pastej och för att minska risken för att pastejen vätskar sig under bakningen. Vill man ha finare konsistens så maler man såklart flera gånger eller med finare skiva i kvarnen. Smält smöret, värm grädden i smöret. Blanda det malda med mjöl + kryddor. Blanda i ett ägg i taget och rör ordentligt. Häll i smör/grädde under omrörning. Fortsätt att blanda tills allt är riktigt jämnt blandat och inga klumpar finns kvar. Häll upp i formar eller burkar. Pastejen reser sig ganska mycket under gräddningen så man bör inte fylla ända upp till kanten på formarna/burkarna, lämna minst 1½ cm. Baka i vattenbad på 180 grader i ca 1 tim 15-30 min. Med eller utan folie på beroende på om man vill ha en brynt skorpa eller inte.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

kanka

  • Inlägg: 564
    • Västerbotten
SV: Egen leverpastej
« Svar #4 skrivet: 14 apr-12 kl 17:16 »
TACK TACK
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Egen leverpastej
« Svar #5 skrivet: 14 apr-12 kl 21:25 »
Äpple ja :) Jaja...det blir jättegott ju! För lammlever kan man ju ösa på lite extrakryddor...:D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Egen leverpastej
« Svar #6 skrivet: 14 apr-12 kl 23:13 »
Mal alltihop och lägg i en skål i ett hett vattenbad så att allt blir varmt (och håller sig varmt) för att slippa en allt för smulig pastej och för att minska risken för att pastejen vätskar sig under bakningen.
Aha! Något helt nytt...

Föranleder två frågor:
Finns det något sätt att få pastejen mindre smulig när den varit fryst?

Fick en lever från en kossa häromsisten, en jätte på bortåt fem kilo.
Någon som provat att göra leverpastej på kossalever?
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Egen leverpastej
« Svar #7 skrivet: 15 apr-12 kl 16:46 »
Föranleder två frågor:
Finns det något sätt att få pastejen mindre smulig när den varit fryst?

Fick en lever från en kossa häromsisten, en jätte på bortåt fem kilo.
Någon som provat att göra leverpastej på kossalever?

Jag tror inte det går att frysa in färdig pastej. Själv frös jag in pastejsmeten rå och tog fram lite och bakade allt eftersom. Jag vet inte hur det är med lever från kossor, men tror att man allmänt håller sig till kalvlever.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Egen leverpastej
« Svar #8 skrivet: 15 apr-12 kl 16:53 »
Ofta tycker jag att den pastej man bakar efter att den varit fryst ofta blir godare. Jag tror att den står till sig och att smakerna mognar.
snus? vad är priset på en pris?

Angua

  • Inlägg: 72
SV: Egen leverpastej
« Svar #9 skrivet: 25 apr-12 kl 21:42 »
brukar frysa in utan problem, men har oftast med späck i pastejen. Enligt min inte så moderna Vår kokbok så lämpar sig pastejer med späck (högre fetthalt antar jag) bäst att frysa in. Bakar också i vattenbad.
Enligt samma kokbok så har nötlever en fränare smak än ungnötslever, men lägg den i mjölk över natten så mildras den fräna smaken. Vanligt att göra med svinlever också.


TheoA

  • Inlägg: 259
    • Södermanland
SV: Egen leverpastej
« Svar #10 skrivet: 04 maj-12 kl 21:05 »
Jag skulle inte göra på kossa, djuret skall vara ganska ungt.
Leverpastej på dovhind är super  ;)
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Egen leverpastej
« Svar #11 skrivet: 04 maj-12 kl 21:19 »
Måste provas! Fast med kaninlever :)

Går det möjligen att göra "leverpastej" på njurar? Det smakar väl rätt likt?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Egen leverpastej
« Svar #12 skrivet: 14 jun-12 kl 10:14 »
En liten kommentar om leverpastej på lammlever. Svärmor brukar göra en mycket god leverpastej  till julbordet. Den ska serveras varm och brukar slutlagas på julafton, smeten ligger i form och har varit frusen. Om det blir något över till juldagen brukar vi värma den igen och det funkar jättebra. Något år hade vi massor av lammlever så svärmor fick några stycken och gjorde pastejen på den istället. Det blev också jättegod men, när vi skulle värma den igen på juldagen så luktade den så illa att man blev spyfärdig.  ??? Så vi vågade inte äta den utan kastade bort den. Någon annan som varit med om något liknande? Eftersom allt annat var lika så kopplar vi ihop det med lammlevern. Men, varför?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ailao

  • Inlägg: 7
    • Småland
SV: Egen leverpastej
« Svar #13 skrivet: 14 jun-12 kl 18:42 »
Gjort på älgkalv-lever med ett liknande recept. hade i lite späck med. Vart suuuuper gott.

hajens

  • Inlägg: 545
    • Skåne
SV: Egen leverpastej
« Svar #14 skrivet: 23 feb-13 kl 16:23 »
min smakade kanon även efter ha varit frusen, jag blev grymt nöjd med den. Jag hade en hel burk ansjovis i min smet, det gjorde verkligen susen.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Fårtokig

  • Inlägg: 162
    • Skåne
SV: Egen leverpastej
« Svar #15 skrivet: 03 mar-13 kl 08:13 »
Måste testa ditt recept! Verkar inte vara klurigt alls :-).

Har en treåring som är storkonsument av leverpastej o är själv heligt trött på att det verkar omöjligt att hitta leverpastej utan konserveringsmedel!

Tack!

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Egen leverpastej
« Svar #16 skrivet: 10 mar-13 kl 06:38 »
Bredbar leverpastej:
800 g svinlever
2 lökar
2 äpplen
1½ dl grädde
200 g smör
2 ägg
1 dl mjöl
2 tsk salt
1 tsk vitpeppar
3 korn kryddpeppar
2 tsk timjan

Koka upp en gryta med vatten, lägg i den grovt skivade levern och ta av från plattan. Låt stå 10 minuter. Skala och kärna ur äpplen, skala löken, skär grovt. Mal alltihop och lägg i en skål i ett hett vattenbad så att allt blir varmt (och håller sig varmt) för att slippa en allt för smulig pastej och för att minska risken för att pastejen vätskar sig under bakningen. Vill man ha finare konsistens så maler man såklart flera gånger eller med finare skiva i kvarnen. Smält smöret, värm grädden i smöret. Blanda det malda med mjöl + kryddor. Blanda i ett ägg i taget och rör ordentligt. Häll i smör/grädde under omrörning. Fortsätt att blanda tills allt är riktigt jämnt blandat och inga klumpar finns kvar. Häll upp i formar eller burkar. Pastejen reser sig ganska mycket under gräddningen så man bör inte fylla ända upp till kanten på formarna/burkarna, lämna minst 1½ cm. Baka i vattenbad på 180 grader i ca 1 tim 15-30 min. Med eller utan folie på beroende på om man vill ha en brynt skorpa eller inte.

Låter himla gott. Detta måste testas

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Egen leverpastej
« Svar #17 skrivet: 10 mar-13 kl 14:52 »
Ska förvarna om att det blir en ganska krafftig leversmak. lite mer kryddning skulle nog vara på plats. Berätta gärna hur du kryddat till den isf.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Egen leverpastej
« Svar #18 skrivet: 10 mar-13 kl 15:45 »
Jag har ju glömt att tacka för ett toppen recept!   :)

Gjorde en stor sats för ett tag sen och frös in rå smet i små förpackningar. Jag bakar av dem allt eftersom det behövs. Perfekt barnmat!  :) Min 8 månaders son älskar leverpastejen och känns bra att ge hemmagjort utan tillsatser och fullt av järn till den lille.

 

Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Egen leverpastej
« Svar #19 skrivet: 12 apr-21 kl 13:54 »
ett tips
frys leverpastejen innan bakning i mindra formar sedan när du vill ha pastej tar du ut en fryst form och bakar den
bliver som nylagat


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser