Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röka korv i tunna  (läst 3833 gånger)

ElisaElisabeth

  • Inlägg: 8
    • Blekinge
Röka korv i tunna
« skrivet: 17 nov-10 kl 11:04 »
Hej!

Tänkte ge mig på att göra fårkorv i helgen, prova fram lite roliga recept och se vad det blir av det. Vill göra en variant av salami/påläggskorv, men har ingen rök. Har dock ett gammalt, väl ureldat oljefat...

Jag har hört att det ska kunna fungera att röka i nästan vad som helst som är skapligt tätt (tält, bastu, tunnor). Ngn som har lite tips att ge mig? Ngt jag behöver tänka på?


Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Röka korv i tunna
« Svar #1 skrivet: 12 apr-21 kl 15:09 »
Du får palla upp fatet så du kan tända en brasa under
Sedan får du fixa lock till tunnan ev en träskiva
Jag köper alspån i djuraffären som är avset för reptilar
sedan måste du fixa något att hänga lägga korven /köttet på
sedan lägger du spån längst ned i botten på tunnan och tänder en brasa under tunnan
håll koll på temp så dett inte bliver för varmt

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Röka korv i tunna
« Svar #2 skrivet: 12 apr-21 kl 15:40 »
Lägg märke till att frågan är över 10 år gammal, och det är också över 10 år sedan trådstartaren senast var inloggad på forumet. Så frågeställningen är nog inte så aktuell längre.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Röka korv i tunna
« Svar #3 skrivet: 13 apr-21 kl 10:38 »
Men det är alltid aktuellt att röka korv, kött och fisk :)

Jag har en elplatta som jag kokar hönsmat på utomhus, det skulle kanske vara en smidig lösning att ställa den i botten på en tunna och lägga spånen i en utrangerad stekpanna. Mindre vaktande. Har prövat med att elda i tunnan och sedan strypa elden och ha på trevlig ved, och det går bra, men blir varmrökt.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Röka korv i tunna
« Svar #4 skrivet: 13 apr-21 kl 12:34 »
En annan variant är ju att ordna rökeriet i en slänt. Eldstad nertill i slänten, sen ett några meter långt rökrör som får gå snett uppåt och mynna i botten av en tunna eller liknande som står högre upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 4 användare
beekeepern, xaelanar, tangloppen, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser