Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koltillverkning  (läst 890 gånger)

Kolarn

  • Inlägg: 2
    • Västerbotten
Koltillverkning
« skrivet: 05 jun-21 kl 19:50 »
Var lite osäker på vart tråden skulle ligga men la den här. Ligger den fel så flytta gärna.
Det är så att jag har byggt en "Kolmila" om vi nu kan kalla den det, för den är inte vidare traditionell. Den funkar verkligen hur bra som helst och kolet den producerar är bland det bästa grillkolet du kan hitta. Har även använt det som smideskol med stor framgång!
Tänkte dela med mig av ritningen men har även en fråga. Finns det någon klokare än mig här som har någon idé ifall det skulle gå modifiera den på något vis så att jag även kan producera tjära med den?


torbjorn

  • Inlägg: 12837
    • Medelpad
SV: Koltillverkning
« Svar #1 skrivet: 05 jun-21 kl 21:12 »
Om du ska producera tjära så ska du ta vara på pyrolysgaserna och inte bränna upp dem utan kyla dem så de kondenserar, och ta vara på kondensatet. Ev kan det vara bra att kyla i flera steg och skilja på kondensat från olika temperaturer. Det som fortfarande är i gasform när gaserna är kylda till gott och väl under 100 grader, kan få återgå till eldstaden för att brännas upp.

Kolarn

  • Inlägg: 2
    • Västerbotten
SV: Koltillverkning
« Svar #2 skrivet: 05 jun-21 kl 21:29 »
Tack för svar! Har du någon idé om hur jag skulle kunna modifiera? Sen funderar jag även på ifall kolen kommer bli lika bra ifall jag börjar mecka med konstruktionen jag har nu? Lite av tjusningen är ju att den blir helt självgående när väl gasen som kommer ner i gasröret börjar brinna?
Igår när jag drack öl och körde en kolning så testade jag att skruva fast ett böjt rör på "Övertrycksventilen" (Som i själva verket bara är ett rör rätt ner i tunnan som jag lägger en tung järnklump på) Det resulterade i att det droppade svart sörja ner i rask takt ner i en burk. "Det här måste ju vara tjära!?" tänkte jag.. Idag så var det dock bara en tjock, hård, halvkolig klump i burken... Vad kan det vara?

Noterade även att ett vedträ var hårt istället för skört som den övriga kolen när jag tömde den. Brukar ha den där tunga klumpen på övertrycksventilen hela tiden i vanliga fall och då har inget liknande hänt.

torbjorn

  • Inlägg: 12837
    • Medelpad
SV: Koltillverkning
« Svar #3 skrivet: 06 jun-21 kl 08:30 »
Skulle tro att "sörjan" i princip var tjära, men som har börjat sönderdelas (koksa) pga att den har varit utsatt för för hög temperatur.

Svart

  • Inlägg: 575
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Koltillverkning
« Svar #4 skrivet: 07 jun-21 kl 12:32 »
Och att det okolade vedträt blivit okolat eftersom en del av gengasen med mera inte brann upp till lika stor grad som den brukar eftersom en del gick ut via övertrycksventilen nu. Men det hade jag snarare sagt att det beror på den allmänna variationen, ingen kolning blir den andra lik.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 6 användare (1 dolda)
trinity, von tratt, ärt, Ett svart får, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser