Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älling som välter på rygg  (läst 1573 gånger)

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
Älling som välter på rygg
« skrivet: 29 jul-21 kl 07:45 »
Har haft flera ällingar, men aldrig varit med om detta. Jag har ällingarna inne i huset (som tur är), och de är maskinkläckta och 1 vecka gamla. Nu de senaste dagarna, är det en som skriker rejält och när jag kollar den ligger den på rygg och sprattlar med benen men kan inte komma runt. Är det någon som har varit med om detta? Kommer det att växa bort? Den äter och dricker och rör sig normalt.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Älling som välter på rygg
« Svar #1 skrivet: 29 jul-21 kl 09:53 »
Är det samma varje gång?

Ibland kan det vara lite ojämn botten och är det en lite tyngre unge så kan det hända att de hamnar på rygg och inte kommer upp om de hamnar i en ”grop”. De är ju inte så atletiskt byggda alla gånger.

Det har hänt en myskankeälling i år och förra året hände det en pekinganka. Den var lite äldre och tyngre och jag vet faktiskt inte hur länge den legat där men den var trött som tusan.
De kan vara helt normala enligt mig. Jag kan t.ex inte idag säga vilken av myskällingarna som dag tre kämpade efter att ha hamnat konstigt och kämpat länge.

Kalkoner är värre men det händer även ällingar.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Älling som välter på rygg
« Svar #2 skrivet: 29 jul-21 kl 10:07 »
De går på  helt plant underlag, har handduk i botten för dem. Det är samma älling varje gång, den ligger och piper, och så får jag vända den igen. Det är en amerikansk pekinganka. Kommer detta att växa bort, eller måste jag ta bort den?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Älling som välter på rygg
« Svar #3 skrivet: 29 jul-21 kl 15:48 »
De går på  helt plant underlag, har handduk i botten för dem. Det är samma älling varje gång, den ligger och piper, och så får jag vända den igen. Det är en amerikansk pekinganka. Kommer detta att växa bort, eller måste jag ta bort den?

Jag skulle vara kall ett tag till men en grop behöver verkligen inte vara stor, bara som ett ojämnt litet veck. Men om du märker att det fortgår i någon vecka till skulle jag nog fundera på det. De är ju ganska stora och tunga som det är.

 

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Älling som välter på rygg
« Svar #4 skrivet: 29 jul-21 kl 17:00 »
Ja, det kan ju inte fortgå, och blir ju besvärligare ju större den blir om det inte blir bättre. Tack för din hjälp.

putteu

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Älling som välter på rygg
« Svar #5 skrivet: 05 okt-23 kl 01:58 »
Det är onaturligt för ällingar att växa upp inomhus. Det är som du själv växt upp i en fängelsecell i Guantanamo. De måste få växa upp ute i naturen där de har tillgång till en sjö att plaska och bada i med sina ankvänner. Ankor är mycket sociala djur och ankungar kan bli svårt deprimerade om de separeras. Deras ankmamma lär upp dem och har du tagit bort henne är de inte konstigt ungarna beter sig märkvärdigt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

274 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser