Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bryta ruvlust  (läst 182 gånger)

Nale

• Skåne
Bryta ruvlust
« skrivet: 16 maj-21 kl 11:11 »
Någon som har ett bra knep för att bryta en ruvsugen höna? Brukar stänga in den sugna för sig själv i tre dygn och det har fungerat felfritt i 20 år. Fram tills nu. Efter tre dagars isolering minglar hon ett tag med sina artfränder och springer sedan raka vägen tillbaka till värpredet. Spelar ingen roll om där finns ägg eller ej.
Vi vill inte ha kycklingar och hon kan ju inte bara ligga där och..ligga. Synd om henne och det tvingar de andra att lägga sina ägg på ställen där vi inte kan hitta dem. (Frigående höns.)

simon.arvestrand

• Östergötland
SV: Bryta ruvlust
« Svar #1 skrivet: 16 maj-21 kl 20:46 »
Tycker dom brukar ge sig rätt fort om man är där och plockar bort äggen.

Skogsvilde

• skriva är svårt när man är fängslad... ;D
    • -
« Svar #2 skrivet: 16 maj-21 kl 20:54 »
Hysta in madam i bilen och gör er en glad dag på stan med fräcka pojkar och gemytliga gentlemän.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 17 maj-21 kl 11:32 »
En del är hopplösa att få att sluta ruva även om man plockar alla äggen. Hade Åsbohöns innan och de ruvade hela tiden även om jag plockade alla äggen. En gång ruvade tio av elva hönor redan i maj så det blev dåligt med ägg den sommaren.  ::) Nu har jag Ölandshöns och de vill aldrig ruva. En höna på tre år har ruvat så det blev kycklingar och nu skulle jag behöva föryngra flocken, men det ser dåligt ut med ruvlusten.  :-\
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

167 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser