Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hårklippning i Stockholms området  (läst 261 gånger)

cmor

• Södermanland
Hårklippning i Stockholms området
« skrivet: 13 sep-22 kl 21:22 »
Hej hej.

Gör ett försök här. Om tråden passar bättre någon annanstans så får en gärna skyffla över tråden.

Jag söker personer som skulle vara intresserade av att skapa en grupp som möts och klipper varandras hår någon gång kanske var tredje månad
eller så ofta som det behövs/ känns kul. Lite DIY kultur i huvudstaden menar jag.

Jag behöver klippa mig nu men jag har inte pengar nog att ge till en frisör och så kanske det kommer att fortsätta vara. Kanske finns
det någon annan som också behöver klippa sig. Skriv till mig eller här i tråden så kanske vi kan göra något av detta. VI gör så gott vi kan
från våra förutsättningar.

Jag har en lägenhet  centralt som vi skulle kunna vara i.  Må väl o allt det bästa

Vasa

• -
SV: Hårklippning i Stockholms området
« Svar #1 skrivet: 13 sep-22 kl 22:42 »
Snacka om alternativ! Verkar som en kul grej! Men att du inte har pengar nog känns det som en överdrift, hursomhelst trivs jag inte heller så bra hos frisör salonger, så brukar jag istället raka mitt hår helt med en rak apparat då och då bara för att slippa gå till frissan. Jag råkar vara i Stockholm för tillfället och rakade mitt hår sist för ca 3.5 månader sedan så det är dags igen.

Carolus

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 13 sep-22 kl 23:26 »
Har en kompis som gör likadant, rakar av sig allt när det blir för långt.

Tror att vi i nationen fortfarande har för bra för att "klippa-varandra-hemma" kan bli den rörelse som jag tycker att den förtjänar.

Tills vidare kanske folk med tunnare plånbok använder sig av diverse youtube där det beskrivs hur man klipper sig själv?

På vissa platser med Stadsmission kan man bli klippt gratis (eller till reducerad avgift?)

Själv noterar jag, som inte behärskar en symaskin, att det tyvärr fortfarande är billigare att köpa en ny jacka eller byxor än att anlita en svårfunnen  sykunnig person som kan laga. Så de trasiga kläderna hamnar i något som åtminstone sägs vara fiberåtervinning.

Men vem vet - kanske om 5-10 år är det möjligt för mig att byta mina odlade grönsaker mot syhjälp?

Nina W

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 18 sep-22 kl 23:53 »
Har en kompis som gör likadant, rakar av sig allt när det blir för långt.

Tror att vi i nationen fortfarande har för bra för att "klippa-varandra-hemma" kan bli den rörelse som jag tycker att den förtjänar.

Tills vidare kanske folk med tunnare plånbok använder sig av diverse youtube där det beskrivs hur man klipper sig själv?

På vissa platser med Stadsmission kan man bli klippt gratis (eller till reducerad avgift?)

Själv noterar jag, som inte behärskar en symaskin, att det tyvärr fortfarande är billigare att köpa en ny jacka eller byxor än att anlita en svårfunnen  sykunnig person som kan laga. Så de trasiga kläderna hamnar i något som åtminstone sägs vara fiberåtervinning.

Men vem vet - kanske om 5-10 år är det möjligt för mig att byta mina odlade grönsaker mot syhjälp?

Jag tror inte du behøver vänta fem år før att byta lite grønsaker mot klädlagning! Våga fråga folk du känner før än om de inte själva syr eller helt enkelt inte har tid så kanske de känner någon. Grøvre plagg kan du limma fast lappar på med textillim. Jag har beställt några lappar från ett føretag som heter Laglappen som jag lappat en täckjacka med.

Carolus

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 19 sep-22 kl 01:44 »
Jag tror inte du behøver vänta fem år før att byta lite grønsaker mot klädlagning! Våga fråga folk du känner før än om de inte själva syr eller helt enkelt inte har tid så kanske de känner någon. Grøvre plagg kan du limma fast lappar på med textillim. Jag har beställt några lappar från ett føretag som heter Laglappen som jag lappat en täckjacka med.

Tack för ditt engagemang i textilfrågeställningen ...

Mina manliga bekanta kan inte sy.
Mina kvinnliga bekanta skruvar osäkert på sig när jag frågar om syhjälp, när jag frågar närmare kan det visa sig att de själva har en hel del olagade kläder som de inte kommit igång med att fixa.

Lagningslappar kan nog vara bra om det gått hål på något ställe efter närkontakt med något skarpare verktyg. Men på de vanliga slitställen, där undrar jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

225 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser