Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hugga egen skog år 1890  (läst 6143 gånger)

enSAM

• -
Hugga egen skog år 1890
« skrivet: 10 nov-24 kl 19:42 »
Släktforskar i Norrland och då hittade jag detta Under åtal af Jägmästaren Ringström för det jag olofligen huggit från min Hemskog Norrafvanäs år 1888 ett mindre träd ostämpladt, som Erkännes och Under Kastar jag mig Härads rättens dom. Februari 1890 P. G. Granberg Det står ju "från min hemskog"  då måste ju Granberg vara ägare av skogen, men var han tvungen att stämpla skogen före huggning trots att man var ägare av skogen i slutet av 1800-talet? 

von tratt

• Skåne
SV: Hugga egen skog år 1890
« Svar #1 skrivet: 11 nov-24 kl 14:29 »
Jag har inte svaret. Eftersom jag blev nyfiken kollade jag runt lite, och ramlade på den här trevliga texten om en jägmästare och hans möten. Inga svar på din fråga men en liten inblick i sammanhanget, kanske av intresse för någon: https://skogshistoria.se/wp-content/uploads/2018/07/%C3%85rsskrift-2010-s-44-53-Henning-Hamilton-J%C3%A4gm%C3%A4starens-m%C3%B6ten.pdf
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

enSAM

• -
« Svar #2 skrivet: 11 nov-24 kl 16:36 »
Tack för trevlig läsning.
Samuel

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 11 nov-24 kl 17:19 »
Fortfarande under 1900-talet var man tvungen att genom länsskogvaktare stämpla de träd som skulle huggas. Jag har handlingar från 1920-talet från min fastighet där detta framgår. Man får komma ihåg att den svenska skogen var hårt åtgången genom kolning och den så kallade dimensionshuggningen då de bästa träden togs ut. Skogsbolagen hade 50-åriga kontrakt på huggning. Det var efter dessa tider av skövling som skogsvårdslagen tillkom med skyldighet att anlägga ny skog efter avverkning. Ytterligare broms är den så kallade ransoneringsregeln. Fastigheter över 50 hektar får inte ha mer än 50% av arealen som är yngre än 20 år.

Vildmarksmannen

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 23 nov-24 kl 22:57 »
Man anlägger ingen ny skog ner man kalavverkar innan, för då har ekosystem skog förstörts och det blir ett plantage eller en virkesåker! Vi ekologer kallar inte plantager eller virkesåkrar för skog för den ordleken är enbart en påhitt  av skogsindustrin så att allmänheten och politikerna sväljer den skogsskövlingen/avskogningen som pågår! De flesta äldre respektive gamla skogar man fortfarande kalavverkar idag var aldrig kalhuggna och utgörs såldes av naturlig skog dvs. kontinuitetsskog med lång skoglig kontinuitet där ekosystemet är mer eller mindre livskraftig beroende på påverkansgraden.

Det går någorlunda bra med tillväxten när man bara har en gång har kalavverkad och om det finns naturlig skog kvar i anslutning varifrån svampmycelen kan återspridda sig eller om man lämnar flera trädgrupper och kantzoner med naturlig skog på hygget, annars vid flera omgångar med kalavverkning sänker man produktionsförmogan drastiskt och då kommer även trivalarter hos svampfloran som kantareller att försvinna - det är det som väntar oss i princip över hela landet!

Kan man skogshistorik eller kollar på gamla skogskartor som till exempel kronprins Carls skogskarta från 1846 förstår man att större delen av den svenska skogen var inte alls så hård åtgången/avverkad som den lögnaktiga skogsskövlarindustrien vill att vi tror!! De är de som har byggt upp dagens skogskapital- haha, vilket skitsnack! Dessutom har vi knappast ett skogskapital kvar i dagsläget om man inte går på myten och räknar kalhyggen och unga plantager för kapital.

Och ja, det stämmer med utsyningsskyldigheten på 1800 talet och i vissa trakter in på 1900 talet även för så kallad klenskog framförallt i de inre och fjällnära delar av Norrland.

Den som skriver här är skogsekolog /skogsvetare med mer än 30 års erfarenhet och har skogshistorik som yrke och hobby.

Dela detta:

* Inloggade just nu

876 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser