Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mask i vartenda äpple  (läst 6737 gånger)

lauralisa

  • Inlägg: 145
    • -
Mask i vartenda äpple
« skrivet: 07 aug-21 kl 22:46 »
Jaha. Tredje sommaren i det här huset. Äppelträdet (ca 25 år tror jag) är av helt okänd sort (planterat av förrförra ägaren som gått hädan, så ingen att fråga) ger mycket äpplen i år . Det är bara det att varenda äpple är maskangripet. Så har det varit varje år nu.

I våras kom det någon insekt och byggde små ”härvor” av trådar i olika kvistar av trädet. Där vissnade löven. Gissar att det lade ägg där som sen blev dessa larver. Men att varje äpple har mask varje år?!! Min tidigare erfarenhet är äppekträden på föräldrarnas sommarställe; där var det minsann en mask i ett äpple av tio, max. Vad i helsefyr?!

Såg att en granne klippte bort de angripna kvistarna på sitt träd då de också fick dessa ”härvor”. Skulle det ha hjälpt?

Jag önskar verkligen att jag var morsk och kunde äta dem ändå eller ens koka mos på dem. Men jag har nästan fobi mot små larver, tål inte tanken på att se dem eller handskas med dem. Så just nu skyfflar jag fallfrukten till komposten. Hemskt, jag vet!

Vad ska man göra förebyggande nästa år? Mvh en som börjar tycka att DDT var en rätt bra uppfinning ändå.
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Mask i vartenda äpple
« Svar #1 skrivet: 08 aug-21 kl 01:51 »
Förra året hade jag rönnbärsmal i alla äpplen...men då fanns det inga rönnbär så det var orsaken. I år finns det massof av rönnbär och jag har inte sett nån mask i äpplena än. Det finns fällor att köpa som man hänger i träden.
Fjäderfän och kaniner

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Mask i vartenda äpple
« Svar #2 skrivet: 08 aug-21 kl 10:17 »
Men att varje äpple har mask varje år?!!

Förklaringen är nog att insekterna övervintrar i t ex äppelträdets bark, och därför återkommer, så de måste bekämpas.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Mask i vartenda äpple
« Svar #3 skrivet: 08 aug-21 kl 14:43 »
Jag har samma problem, dock med äppelväcklare (rönnbärsmal är betydligt mer vanlig här annars) som jag inte ens visste fanns här förut, men nu har de återkommit varje år i flera år och förstört nästan vartenda äpple för mig med.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

lauralisa

  • Inlägg: 145
    • -
SV: Mask i vartenda äpple
« Svar #4 skrivet: 08 aug-21 kl 15:24 »
Jag har samma problem, dock med äppelväcklare (rönnbärsmal är betydligt mer vanlig här annars) som jag inte ens visste fanns här förut, men nu har de återkommit varje år i flera år och förstört nästan vartenda äpple för mig med.

Aha! Tackar, det kanske är det det är? Hur ser larverna ut hos er?
När jag såg bilder på de vuxna insekterna så insåg jag att den sortens mal flyger ju runt i trädgården jämt…
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Mask i vartenda äpple
« Svar #5 skrivet: 08 aug-21 kl 15:55 »
Det är en eller ett fåtal stora larver som äter en gång in till kärnhuset där den sedan lever, tyvärr förstörs hela frukten av detta.
Man kan tydligt se hålet till gången från utsidan av äpplet.

Rönnbärsmal brukar yttra sig som ett nätverk av små, fina gångar genom hela fruktköttet, de ger sig på äpplen i stor skala om det är otillräckligt med rönnbär.

(Tyvärr vet jag inte hur man kommer tillrätta med någon av dessa)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

lauralisa

  • Inlägg: 145
    • -
SV: Mask i vartenda äpple
« Svar #6 skrivet: 08 aug-21 kl 22:07 »
Ja, du har rätt, det är ett eller två större hål in i äpplet. Minns de där små bruna nätverken av små gångar från sommarställets äpplen (men inte ens där var de så här många angripna). Det måste nog vara äppelvecklare. Har sett fällor till salu på nätet nu; rätt dyra, undrar om en räcker för hela trädet och när man i så fall ska placera ut dem.
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Mask i vartenda äpple
« Svar #7 skrivet: 17 aug-22 kl 12:10 »
Det finns en del artiklar hos bl a Jordbruksverket om rönnbärsmal och annan ohyra på äppelträd. Exempelvis en skrift som heter "Rönnbärsmal i ekologisk äppelodling" , https://www2.jordbruksverket.se/download/18.7311bc90176430fc5e6a7f07/1607677397151/jo20_13.pdf

De fällor som finns för rönnbärsmal och äppelvecklare tycks vara ganska ineffektiva. De är mest till för att storodlare ska kunna se på förhand om det blir gott om insekter och eventuellt dags att sätta in bekämpning. Att sätta ut fällor och hoppas på att de ska lösa problemet fullständigt är bara att kasta pengar i sjön.

Mot rönnbärsmal verkar det effektivaste medlet vara att se till att det - varje år - är säker tillgång på rönnbär i närheten av ens äppelträd, då kan man lita på att malen föredrar att lägga ägg i rönnbären.  Om inte det är genomförbart, så är ett annat alternativ att ta bort alla rönnar inom ca 150 m radie, då kan man räkna med att malen försvinner från trakten inom några år. Men det kan bli desto mer angrepp första året efter att rönnarna är borta.

Mot äppelvecklare verkar det vara effektivt att vara snabb med att plocka bort fallfrukt och angripen frukt, så att inte larverna får chans att krypa ner i jorden och förpuppa sig. Äpplen med sådana larver i kanske man inte bör kompostera i egen kompost.
Ett annat knep ska vara att linda wellpapp runt äppelträdens stammar, så att vecklarlarverna som kryper längs grenar och stam från äpplen som inte har fallit, förpuppar sig i wellpappen istället för i jorden. Fram på senhösten tar man bort och bränner upp wellpappen.

Mot båda sorternas angrepp tycks det vara bra om det är luftigt och blåsigt runt äppelträden. Beskär dem så det inte blir totalt tjockt med löv inne i trädkronan, och ta gärna bort eller beskär annan växtlighet i närheten också.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Mask i vartenda äpple
« Svar #8 skrivet: 17 aug-22 kl 13:05 »
Håller man höns så kan det vara lämpligt att ha dom i äppelodlingen.
Och täcka runt äppelträden för att hålla borta gräset som hindrar hönsen att komma åt oönskade insekter i jorden.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Mask i vartenda äpple
« Svar #9 skrivet: 17 aug-22 kl 18:34 »
Jo det är tråkigt med angrepp. Men det går att göra äppelmos. Det gör vi, det går bra. Vi äter också  hallon fast där kan finnas mask. När det varit mycket angripna äpplen har jag gjort äppelmust.
kretslopp

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Mask i vartenda äpple
« Svar #10 skrivet: 17 aug-22 kl 18:49 »
Jo det är tråkigt med angrepp. Men det går att göra äppelmos. Det gör vi, det går bra. Vi äter också  hallon fast där kan finnas mask. När det varit mycket angripna äpplen har jag gjort äppelmust.
Göra äppelmos och äppelmust ändå: jag har hört talas om det. Då räknar du med att krypen varit inuti äpplena, och hunnit krypa ut? Men hur fungerar det: Då har väl larverna både ätit och bajsat inuti äpplena. Eller tänker jag fel?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Mask i vartenda äpple
« Svar #11 skrivet: 17 aug-22 kl 19:27 »
Man får besk bismak på äppelmoset eller -musten om man inte skär bort alla larvgångar med brunt omkring. I synnerhet rönnbärsmal kan förstöra hela äpplet eftersom de larverna egentligen har instinkter för rönnbär, i ett äpple irrar larven omkring slumpmässigt och förstör lite överallt i sin jakt på kärnhuset som den förmodligen aldrig hittar innan den självdör.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Mask i vartenda äpple
« Svar #12 skrivet: 18 aug-22 kl 17:46 »
Jo jag skär ur det som blivit brunt. Men jag är inte petnoga. Nej det blir inte någon dålig smak. Det jag vill säga är att om vi vill ha mat att äta måste vi tåla en del angrepp och inte slänga bra mat.
kretslopp

Pirum

  • Inlägg: 734
    • -
SV: Mask i vartenda äpple
« Svar #13 skrivet: 20 aug-22 kl 18:50 »
Hm, ja, i år var det rekorddåligt här (Bohuslän) måste jag säga. Vi har ett gammalt Åkerö, som dels tycks ha tappat livslusten i ett par stora grenar i år, och dessutom är vartenda äpple dåligt tycks det. Trist. Svårt att se hur det ser ut längst upp, det är ett stort träd. Får se med tiden.

Likaså grannträdet, även det ett gammalt träd som brukar ge åtminstone en del ätbara äpplen - i år verkar 100% av äpplena vara angripna. Ganska små dessutom, men det kan ju bero på torka etc.

Även ett par unga träd på ca 30 år har nästan alla äpplen angripna (Cox Orange, Ripston, Transparante Blanche, James Grieve inympat kanske - minns inte på rak arm).

Vi har alltså många äpplen, mer än vanligt nästan, men allt kommer att bli skrot. Kommer givetvis att plocka och äta ändå, skära bort det dåliga, men spara fram till ju eller liknande? Knappast i år.

Intressant det där med kartonger och höns. Vi går hoppas på bättre lycka nästa år. Fick åtminstone halvbra potatisskörd med ovanligt sent bladmögel (om alls).

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Mask i vartenda äpple
« Svar #14 skrivet: 29 aug-22 kl 10:57 »
Vi har 7 äppelträd med 10 olika sorter. 5 av träden är ca 70 år gamla, och ett par av dem är enormt stora och kan ge 100-tals kilo frukt per träd. Vi bor i norra Bohuslän, och det verkar som om vi har hamnat i en tydlig 2-årscykel gällande rönnbärsmal. För två år sedan såg det ut som i år, svåra angrepp av rönnbärsmalens larver. Förra året var ett rekordår för rönnbär, inga angrepp på äpplen. Trots angreppen brukar vi musta några hundra kilo äpplen av blandade sorter, inget fel på smaken.
Nu till det positiva. Under åren med svåra angrepp klarar sig sorten Ingrid Marie mycket bättre än övriga sorter. Ett av våra stora träd är just Ingrid Marie och vi räknar med att även i år kunna ta vara på 200-300 kilo äpplen som vi kan lagra i fruktkällaren.

lauralisa

  • Inlägg: 145
    • -
SV: Mask i vartenda äpple
« Svar #15 skrivet: 12 sep-22 kl 08:24 »
Vi fick trots allt några äpplen utan angrepp i år. Vet inte säkert, men kanske 15% var helt bra. Riktigt stora och goda :)
Tack för tipset med kartonger, ska kolla lite mer i länken. Försöker också få fruktträden professionellt beskärda i år, kanske det hjälper med? Äppelträdet är rätt tätt, med många små korta grenar.

Absolut går det att göra must på såna äpplen. Vi har för lite för att det ska gå, bara. Har haft släktingar med 3-4 träd på tomten som åkte iväg och mustade några tiotal kilo äpplen; både från träden och finare fallfrukt. Det blev otroligt gott! Förvarades i plastdunkar i frysen. Tips för er med många träd.
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Mask i vartenda äpple
« Svar #16 skrivet: 12 sep-22 kl 10:20 »
En granne som har både äppel- och päronträd, har observerat att rönnbärsmalen tycks föredra äpplen när den kan välja. Hans päron är så gott som helt fria från angrepp i år.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Mask i vartenda äpple
« Svar #17 skrivet: 14 sep-22 kl 19:17 »
En granne som har både äppel- och päronträd, har observerat att rönnbärsmalen tycks föredra äpplen när den kan välja. Hans päron är så gott som helt fria från angrepp i år.

Det är nog sällsynt att rönnbärsmalens larv går på päron. Vi har aldrig upplevt det, trots mängder med år då äpplen varit angripna.

forward_habit_9365

  • Inlägg: 2
    • Skåne
    • Greenbalance
SV: Mask i vartenda äpple
« Svar #18 skrivet: 15 sep-22 kl 13:17 »
Alltid tråkigt med angrepp  :'(
Greenbalance - Den Naturliga Vägen Till Välbefinnande

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Mask i vartenda äpple
« Svar #19 skrivet: 17 sep-22 kl 00:04 »
Jag hørde på radion att det finns en slags rønn som har bär varje år. Vet inte varfør som den har det när vanliga vilda rønnar inte har det men när jag hørde det så kom jag ihåg att det står en rad med rønnar inne i Edane som alltid har bär. Planterar man en sådan i sin trädgård kan man vara säker på att slippa få äpplena førstørda av rønnbärsmal.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 4 användare
xaelanar, alternaiv, Alicia.johansson, Henrik Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser