Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad äter ni idag? Vegetarisk version.  (läst 73050 gånger)

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #400 skrivet: 03 aug-22 kl 15:28 »
Blåbär och mjölk
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #401 skrivet: 16 aug-22 kl 14:48 »
Sista semesterveckan och jag förbereder mat att frysa in. Hittills har det blivit 6-7 portioner chili sin carne, 3 morotssoppa och 12 pannbiffar med soltorkad tomat.
Förslag på mer grejer mottages tacksamt! :)
Tanken är att man gör tillbehören allt eftersom för att få lite variation + att jag inte gillar att frysa ris/mos/pasta.

Har matlåda till jobbet varje dag, så det är skönt att ha lite klart att ta av.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #402 skrivet: 17 aug-22 kl 09:32 »
Sista semesterveckan och jag förbereder mat att frysa in. Hittills har det blivit 6-7 portioner chili sin carne, 3 morotssoppa och 12 pannbiffar med soltorkad tomat.
Förslag på mer grejer mottages tacksamt! :)
Tanken är att man gör tillbehören allt eftersom för att få lite variation + att jag inte gillar att frysa ris/mos/pasta.

Har matlåda till jobbet varje dag, så det är skönt att ha lite klart att ta av.
Vanligtvis har jag mängder med tomater men inte i år, de vill inte alls...
Kokar in tomater och mixats med skal och allt.Låter det ståflera timmar så det reduceras ordentligt. Fryser in denna tomatmis i lagom stora förpackningar och har som bas till allt.
Tomatsås, tomatsoppa, chilie con carne, köttfärssås, grytor, till fisk (stekt laxbit på tallrik med tomatsoppa ovanpå är urgott), vegetariskt eller till kött. Ratatoille, fylla zuccini och pumpor och paprikor med tomatvarianter. Ovanpå pizza. Ketchup är en bra sak att göra.  Yess
Tomat är perfekt att ha i frysen. Dessutom kan du ju torka dem i ugn eller svamptork. Torkar du helt kan det bli flakes om du mixar dem. en utmärkt krydda.

 

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #403 skrivet: 17 aug-22 kl 13:37 »
Har inga tomater än, och bara lite grann.  :-\ Så det blir ingen egen tomatsås i år.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #404 skrivet: 20 aug-22 kl 18:28 »
Har inga tomater än, och bara lite grann.  :-\ Så det blir ingen egen tomatsås i år.

Mina har inte mognat än, väntar på mina, är ett 30-tal tomater (en mindre sort)

RinaRina

  • Inlägg: 46
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #405 skrivet: 13 sep-22 kl 18:03 »
Hittade en påse ärtfärs i frysen som jag tidigare gjort iordning efter tips härinne.  :)
Idag stekte jag på den med purjo och kryddade upp med örtsalt, peppar, grädde och persilja och åt som en röra till nybakt ciabatta.
”För att visa att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.”

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #406 skrivet: 18 sep-22 kl 13:23 »
Morotsfärssås med pasta. Pulserar morötter i matberedaren till gryn, steker tillsammans med finhackad liten lök i några minuter, hade på kryddor, en halv buljongtärning, på med tomatpuré och vatten, låt småputtra i 8-9 minuter och under tiden koka pasta. En favorit. Går även att ha i lasagne. Viktigt att den steks länge, annars kan morötterna bli blaskiga.

Ikväll blir det en soppa på morötter, potatis, ärtor och buljong. Dagen-innan-handlings-mat. 😄

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #407 skrivet: 18 sep-22 kl 18:09 »
Morotsfärssås med pasta. Pulserar morötter i matberedaren till gryn, steker tillsammans med finhackad liten lök i några minuter, hade på kryddor, en halv buljongtärning, på med tomatpuré och vatten, låt småputtra i 8-9 minuter och under tiden koka pasta. En favorit. Går även att ha i lasagne. Viktigt att den steks länge, annars kan morötterna bli blaskiga.

Ikväll blir det en soppa på morötter, potatis, ärtor och buljong. Dagen-innan-handlings-mat. 😄
Vad betyder pulsera i detta sammanhang? Jag har slagit upp det och hittat många förklaringar, men ingenting som skulle fungera med mörötter eller ärtor.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #408 skrivet: 19 sep-22 kl 07:32 »
Vad betyder pulsera i detta sammanhang? Jag har slagit upp det och hittat många förklaringar, men ingenting som skulle fungera med mörötter eller ärtor.

"Pulseringen gör så att det kommer in mer luft i maten du bereder, utan att använda mycket extra energi."

I detta sammanhang är att man trycker på en knapp på matberedaren, inte bara trycker in utan man "pulserar" som pulsen vi har, kanske 1 sekund, låter den stanna, en sekund till och låter stanna och gör så tills man får den konsistens man är ute efter.

Rulla ner till "Skiljer sig i kraft och..." Hittar du lite vad det betyder och bild:
https://www.test.se/matberedare/

Det finns många ord och matberedare kanske inte är så kända. Hört det så många gånger. Och stod på min gamla "pulseringsknapp" som automatiskt gör detta med en knapptryckning så man slipper manuellt släppa knappen.

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #409 skrivet: 29 sep-22 kl 07:24 »
Igår blev det en plåt med kikärtsbiffar, rostade morötter och dito potatis. Till det gjorde jag en kall sås med gräslök, persilja och lite vitlök.  :D Idag får jag resterna i en matlåda till lunch.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #410 skrivet: 29 sep-22 kl 15:42 »
Äppelgröt! Mumsfilibabba!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #411 skrivet: 29 sep-22 kl 21:52 »
Äppelgröt! Mumsfilibabba!

Hur gör du den?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #412 skrivet: 05 okt-22 kl 17:31 »
Vegansk planka med vegoburgare  :)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #413 skrivet: 09 okt-22 kl 14:49 »
Estniska morotspiroger

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #414 skrivet: 12 okt-22 kl 22:15 »
Fick hastigt och oväntat en gäst till middagen, så det blev spagetti och sojafärssås. :)

Imse

  • Inlägg: 6
    • Norge
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #415 skrivet: 17 okt-22 kl 18:48 »
I dag åt vi mungbönagryta, currykryddat. Åt ris till och morot och kohlrabistavar. Förra veckan åt vi bl.a. lasagne med ärtfärsa och nachos med ärtfärsa. Jag så ärtfärsa nämnd i denna tråden och gikk direkt å la gula ärter i blöt😅. Hur gott och så bra att ha i frysen. 

RinaRina

  • Inlägg: 46
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #416 skrivet: 30 okt-22 kl 10:01 »
Blev tidig lunch idag:
Stekt ris med morot, fänkål, lök, pumpakärnor, sweet chilisås och ägg. Enkelt och gott på hemodlade grönsaker.
”För att visa att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.”

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #417 skrivet: 06 nov-22 kl 20:41 »
Fick en god äpplekaka med vaniljsås till efterrätt. Vegetariskt inte veganskt.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #418 skrivet: 10 nov-22 kl 16:48 »
I dag var det stekt karljohansvamp med purjolök, stuvad svartkål (en sorts grönkål) Nyinlagda rödbetor och kokt potatis. Alltihop från egen skörd. 
kretslopp

RinaRina

  • Inlägg: 46
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #419 skrivet: 12 nov-22 kl 16:20 »
Hittade en jättemorot i landet. Så en enda morot räckte till en hel omgång morotssoppa med ingefära, buljong,chili och kokosgrädde. Mixad slät och len.
”För att visa att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.”


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, Palle500, malarmaster, sayerbýr, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser