Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatis Friland  (läst 2213 gånger)

masa

• -
SV: Potatis Friland
« Svar #20 skrivet: 05 aug-22 kl 23:59 »
Det finns inga potatissorter som är 100% resistenta mot bladmögel. Men hos många nyare sorter går sjukdomen inte ner i knölarna och det blir ingen brunröta. På dessa sorter finns det inget behov att slå blasten och frakta bort den. Vi odlar ca 30 sorter denna sommar, och om jag inte har fel, är det bara Amandine och Mandelpotatis av våra sorter som är mottagliga för brunröta. Det finns flera olika databaser om potatis på internet. Det kan vara en bra idé att studera någon av dessa innan man skaffar sättpotatis och bestämmer sig för vilka sorter man skall odla.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #21 skrivet: 06 aug-22 kl 08:55 »
Största nackdelen med att bli gammal är att man inser att det var bättre förr.
Vi odlade i min barndom både Snöboll och King Edward utan att drabbas av bladmögel.
Det enda som fick blasten att storkna var tidig frost. Har vi lyckats bespruta fram detta elände?

kretslopp

• 70 år arbetat med lantbruk skog, har mindre gård
    • Småland
« Svar #22 skrivet: 06 aug-22 kl 18:59 »
Jag har Amadin och Asterix, för att min potatis inte ska få brunröta tar jag bort blasten efter att den drabbats av bladmögel. När jag inte hunnit har potatisen blivit dålig. Efter blastborttagningen mognar skalen så potatisen håller sig bättre. Jag brukar vänta en månad innan jag tar upp för vinterförvaring. Jo det är i huvudsak på grund av frostrisk. Redan innan det blir tjäle kan potatisen bli söt och besk på grund av köldskada som kan ske redan vid +4 grader. (bor också i södra Småland)
kretslopp

Varg-älva

• Finland
« Svar #23 skrivet: 07 aug-22 kl 19:33 »
Jag tar upp potatisen så sent jag kan, så att ett ordentligt skal hinner bildas. Lättast är att ta upp den vid torr väderlek.

Sen sorterar jag den i lådor (gamla brödlådor från ett bageri), ett eller max två lager och lådorna står sedan mörkt ovanpå varandra i rumstemperatur någon vecka.

Efter det packar jag potatisarna i papperspåsar och förvarar dem i ett stort gammalt kylskåp (som tack och lov ännu fungerar)

I alla arbetsskeden kollar jag förstås att alla knölar är fina och friska.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #24 skrivet: 08 aug-22 kl 11:24 »
Finns det någon potatissort som både är skapligt resistent mot bladmöglet och som också fungerar bra för potatismos?
Jag kör Asterix för bladmöglet men den fungerar dåligt i mos-kastrullen. Där vill jag ha något som liknar Snöboll och King Edward.
Tips....
Har någon testat Bordeauxvätskan? Kopparsulfat och kalk.

Carolus

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 08 aug-22 kl 22:00 »
Sarpo Mira skall ju vara resistent mot bladmögel.

Men om den ger bra mos vet jag inte - har velat odla den men sättorna säljs slut  innan jag hunnit till affären.

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 4 användare (1 dolda)
malarmaster, Efwa, hofboss

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser