Äh bilden va för stor..
Det står så här:
En skopa 22 g
Vitamin E
70500mg per kg 1550 mg per skopa
Selen (selenjäst) 90 mg per kg 2 mg per skopa
90mg per kg är alltså ganska mycket mer än det som heter E-selen som bara är 20mg per kg, men mindre än selevitan som innehåller 30 000mg per kg.
Månadsdosen för selevitan var ju 0,15 gram natriumselenit, och för att få i sig så mycket måste man alltså äta 1,67 kg av ditt pulver.
Om det är 22 gram i en skopa så blir det alltså 75 skopor på en månad för geten vilket är precis vad jag räknade ut innan. Dvs du skulle kunna ge 2,5 skopor per dag, dvs 55 gram per dag.
Men vill ju ge lika svagt Selen som man ger om man köper E-selen och doserar som på förpackningen (säljs på granngården) så kan du ge 0,13 kg (130gram) av ditt pulver på en månad. Det blir ju bara 4 gram per dag, dvs inte mycket alls.
En häst skulle alltså ha en halv skopa om dagen, ca 10 gram så det kan du ju ge getterna också.
Nu är det ju möjligt att det innehåller något annat som de kan få en överdos av men knappast selen i alla fall. E-vitamin tillsätts i sådana här preparat för att kroppen lättare ska ta upp selen, men jag vet inte om det går överdosera e-vitamin.
Ja, det är nog större risk att man ger för lite selen än för mycket.
Jag läste om en tjej som gett sina tackor "E-selen" när de var dräktiga och ett av lammen dog (när den var några måander) och filmen på det sjuka lammet lade hon upp på facebook. Lammet skickades in på obduktion där det visade sig att den dog av selenbrist. Det är nog ganska vanligt att lamm och killingar har selenbrist.
Ge även kilingarna när de föds fri tillgång på mineralfoder från den dag de föds, för de har behov av det då det är för lite i mjölken.
Selevitan kan man köpa receptfritt på apoteket men man kan även få utskrivet på recept av veterinär om man ska ha mycket.
Hur man ska dosera står här:
http://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=19781215000020