Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tätning av gamla fönster  (läst 24996 gånger)

bua

SV: Tätning av gamla fönster
« Svar #20 skrivet: 07 feb-14 kl 18:51 »
Tack för leukosilktipset, det har varit ett himla strul att täta med klisteremsor vid gångjärnen.

gudu

• Bohuslän
« Svar #21 skrivet: 14 feb-25 kl 11:36 »
Någon som tycker remsorna fastnar dåligt? När de torkar krymper de och lossnar. Det känns som att det är lite lim på dem. Jag blöter dem kort för om jag blöter dem länge känns som att allt lim försvinner. Har tvättat under med mild såpa. Skulle jag blöta någon minut som de skriver tex på gysinges sida skulle de nog vara helt uppblötta.
Köpte dessa för några år sedan och de jag köpte innan vill jag minnas hade mer klister.
Tanken är snabbare än handen.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #22 skrivet: 15 feb-25 kl 13:37 »

Såpa är nog inte så lämpligt att tvätta med, den är ju svår att skölja bort ordentligt och så länge det finns såprester kvar fäster inget klister i världen. Bättre att använda t ex handdiskmedel eller någon modern allrengöring. Skrubba och torka noga med varmvatten och se till att trävirket är absolut torrt innan du försöker tejpa. Om möjlighet finns, ta loss fönsterbågarna och ha dem liggande inne i uppvärmd lokal någon vecka för torkning.

gudu

• Bohuslän
« Svar #23 skrivet: 15 feb-25 kl 14:48 »
Ok jag tog såpa just för att handdiskmedel lämnar en fet yta.  :) Får bli allrengöring under de som lossnat sedan igår. Fönstren sitter i.

Men jag tycker ändå det känns som att klistret försvinner i vätan. Pappret krymper även när det torkar och det håller inte limmet för.
Har inte haft dessa problem tidigare.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #24 skrivet: 15 feb-25 kl 15:32 »
Det är inte många handdiskmedel som lämnar en fet yta. Det enda jag känner till som är sådant, är ett välkänt överreklamerat varumärke som brukar vara grönt till färgen. De stora butikskedjornas egna varumärken på handdiskmedel, i synnerhet sådana som är ofärgade och oparfymerade, har inte den egenheten.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 22 feb-25 kl 17:21 »
Kan vara så att de ändrat på limmet som remsorna beläggs med. Utvecklingen går framåt, bakåt eller åt något helt valfritt håll, och det kan vara miljöhänsyn, vinning eller helt enkelt ett dåligt byte av ingredienser som ställt till det. Den som slickat på frimärken och kuvert genom decennierna har märkt en viss skillnad.

Jag väter bara remsorna en kort stund, typ drar dem över ett fat med vatten. Behöver de mer väta för att passa bra på skrovliga bågar/karmar så drar jag efter med en fuktig trasa.

För några år sedan klantade jag mig med ett fönster och svor över tillverkarna, för remsorna fäste väldigt dåligt, men det berodde på att jag vänt dem åt fel håll...

gudu

• Bohuslän
« Svar #26 skrivet: 23 feb-25 kl 07:34 »
Jag drar dem också genom vatten i en skål och tycker det nästan känns som att limmet hinner rinna av i ändarna. Det känns inte tydligt vilken sida som är limmad.
Har sedan sist provat klorin (som var närmast i skåpet) och nu kommer det väl bli något annat tvättmedel för de har åter lossat när de torkat.  >:(

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 28 feb-25 kl 11:02 »
Det är inte lika lätt att se vilken sida som är belagd längre. Först trodde jag det var jag som börjat se för dåligt, men icke.

Man får väl snart ta obelagda remsor och lägga på tapetklister själv...

Klorin är inte rätt medel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser