Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min första skörd!  (läst 1323 gånger)

Abigail

  • Inlägg: 655
Min första skörd!
« skrivet: 04 jun-10 kl 15:20 »
Just nu står ett par kakor och rinner som jag har använt honungskam på. Mitt livs första honungsskörd! Jag antar att jag ska ta bort täckvaxet innan bina får till baka ramarna. Ska jag täcka av efter att honungen har runnit ur?

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Min första skörd!
« Svar #1 skrivet: 04 jun-10 kl 16:54 »
hej abigail...

det ljusa vaxet som täcker varje cell är täckvaxet.... du använder gaffeln för att ta bort den, sen rinner honungen ut eller så slunga du ramen. När du är nöjd sätter du tillbaka ramen som de är.... försök att inte ha sönder cellerna om möjligt. Om cellerna är inte täckt finns det risk att honungen är inte färdigt... häruppe är det omöjligt att låta honungen rinner ut... slungen är ett måste. Om du lagrar ofärdig honung är det risk för att den jäsa då vattenhalten är för hög. Om du skaka ramen lätt ska det inte rinner ut någon vätska, om det gör det är honungen för färsk.

grattis till skörden!!!

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: Min första skörd!
« Svar #2 skrivet: 04 jun-10 kl 17:21 »
Jag gjorde som det stod i Åke Hanssons bok, dvs stack med kammen och lät täckvaxet vara kvar. Det rinner på bra trots att vaxet är kvar, fast jag vet inte hur lång tid det kan tänkas ta.

På ena sidan var all honung täckt och på andra sidan ca hälften. Har för mig att honungen ska vara klar när ca 2/3 är täckt.

Jag tar ju gärna vara på täckvaxet själv men funderade på om det sparar jobb för bina eller är ett hinder för dem om det är kvar.

(Hoppas att segheten försvinner snart och forumet blir sitt vanliga snabba jag igen)

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Min första skörd!
« Svar #3 skrivet: 04 jun-10 kl 17:40 »
hej,

täckvaxet brukar jag skrapa av med gaffeln och sen låter den samlas i silen. Det är detta vax som jag vet med säkerhet att mina bin har gjort själva, dvs den är ren. Jag använder vaxet i salvor.

Du kan spara det om du vill eller låta bina sköta arbetet.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: Min första skörd!
« Svar #4 skrivet: 04 jun-10 kl 18:03 »
Jag är nog tillräckligt åpen för att ta vara på det vita fina vaxet själv. Tidigare har jag bara använt vildbygge.
Tack för svar.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Min första skörd!
« Svar #5 skrivet: 05 jun-10 kl 09:38 »
Lägg täckvaxet i en foderlåda så har dom städat det så fint på bara någon dag.

Grattis och fortsatt lycka till!  :)

ivigtut

  • Inlägg: 713
  • Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: Min första skörd!
« Svar #6 skrivet: 08 jun-10 kl 23:19 »
grattis till skörden!!! ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 3 användare (2 dolda)
isa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser