Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med hjort  (läst 1255 gånger)

Sunflower1992

• Blekinge
Problem med hjort
« skrivet: 14 sep-24 kl 08:58 »
Jag har haft besök av hjort inatt, tror jag, alla blad på körsbärsträdet, plommonträdet och persiljan är uppäten. Vad gör ni? Tänkte på och sätta upp en fälla, vet inte om det är helt lagligt, men är förbannad, så blir det hjortbiff, är det bara en sidå vinst.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Problem med hjort
« Svar #1 skrivet: 14 sep-24 kl 09:18 »
Jag har haft besök av hjort inatt, tror jag, alla blad på körsbärsträdet, plommonträdet och persiljan är uppäten. Vad gör ni? Tänkte på och sätta upp en fälla, vet inte om det är helt lagligt, men är förbannad, så blir det hjortbiff, är det bara en sidå vinst.

Med fälla kan du bli fälld för jaktbrott.
Du får helt enkelt börja gå rund och märka upp ditt revir med morronpiss.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 14 sep-24 kl 09:38 »
Hjortarna, älgarna, rådjuren, hararna och vildsvinen... Alla vill de åt det goda i trädgården, så staket är nog bäst.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 14 sep-24 kl 09:39 »
Jag tror att du haft besök av rådjur, hjorten äter mest gräs och betar på marken.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Anders Flix

• Lever för att leva!
    • -
« Svar #4 skrivet: 14 sep-24 kl 16:08 »
Eltråd. 2 m högt. Det är ganska enkelt att sätta upp.

Vi har fem trådar för att hålla hararna ute också. Annars räcker nog 3.
Livet suger

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 14 sep-24 kl 20:11 »
Vi har ett viltnät runt trädgård och odling. Ett måste för oss.
kretslopp

simon.arvestrand

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 14 sep-24 kl 21:22 »
här har vi liknande problem men det är renar som kommer in , har satt staket runt alla odlingar annars kommer dom fort, och har dom kommit på att det finns godsaker så stannar dom eller kommer tillbaka rätt fort

skogaliten

• -
« Svar #7 skrivet: 15 sep-24 kl 23:49 »
Jag tror att du haft besök av rådjur, hjorten äter mest gräs och betar på marken.

Vi har gott om dovhjort här. Rådjuren är sedan många år bortträngda av hjorten.

Hjortarna är som "Egyptens gräshoppor" och äter i stort sett rent i trädgården om de får en chans. De är dessutom finsmakare.
Det enda som hjälper är är att skydda sig med staket/stängsel, som måste vara tillräckligt högt och tätt.

Persilja är mumsig, morotsblast med tillhörande morötter, bondbönor och andra bönor, jag har sett dem sparka upp potatisen ur landet... T.o.m. Mangold försvinner, och de äter sparrisblast så att plantorna dör.

Det enda jag inte sett dem äta är nog squash och pumpa, eller så är det så mycket squash så att det inte märks... Lök går de heller inte på.

Sunflower1992

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 20 sep-24 kl 15:41 »
Tack för många bra tips. Jag får nog lägga ner min fantasi om pilbåge jakt i trädgården. ;D
Ska tillägga att jag har ett stängsel runt trädgården, men det räcker inte i höjd, bara under 2 m, så det är piece of cake för dem att komma in. Vi testar med kiss i en vattenkanna, och duschar träden och grönsaker med det, vi glömmer så klart inte och skölja grönsakerna! Ska testa och plantera vitlök runt, läst att de ogillar lukten, precis som vi människor.. ;D

simon.arvestrand

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 20 sep-24 kl 18:44 »
Tack för många bra tips. Jag får nog lägga ner min fantasi om pilbåge jakt i trädgården. ;D
Ska tillägga att jag har ett stängsel runt trädgården, men det räcker inte i höjd, bara under 2 m, så det är piece of cake för dem att komma in. Vi testar med kiss i en vattenkanna, och duschar träden och grönsaker med det, vi glömmer så klart inte och skölja grönsakerna! Ska testa och plantera vitlök runt, läst att de ogillar lukten, precis som vi människor.. ;D

Tror du kan testa hur många huskurer som helst men det kommer inte funka.
Stängsling är det enda odödliga alternativet

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 21 sep-24 kl 08:38 »
Har gudskelov inga hjortar så erfarenhet saknas.
Jag har dock hört att tagetesblommor ska vara avskräckande.
Tror dock att mekanisk lösning i form av staket är det enda som fungerar.
Eller att sponsra lokala jägare med ammunition...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 22 sep-24 kl 10:20 »
Elstängsel är alltid effektivt. Har man ett vanligt lågt trästaket eller häck som de lätt hoppar över, så kan man sätta en (eller två, om grisen är ett problem) trådar någon meter utanför stängslet. Djuren stannar ju till innan de hoppar eller tränger igenom när de kommer utifrån, och då är en enkel tråd effektiv. Grisar låter så man vet att de lärt sig ;D Det är samma om man har problem med räv eller grävling utanför hönsgård, en slättråd i maghöjd utanför stängslet gör att de inte kan gå där och fundera på att ta sig in ;D

Nina W

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 25 sep-24 kl 18:26 »
Jag har gjort en stinksoppa på blodmjöl och ammoniak. Doppar svampar o sätter upp på spetsade pinnar. Hjälper mot rådjur.

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser