Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Skåne Fritt boende under hösten mot hjälp med djur, hus och trädgård  (läst 691 gånger)

abcma

• Skåne
Jag söker snäll och hjälpsam person som vill bo mitt i Skåne - Stockamöllan - under hösten och hjälpa till med katter, höns, trädgård och hus. Fritt boende i möblerat rum med med egen dusch och delad toalett. Du står själv för maten. Bil finns, körkort behövs. Detta är ett blivande gemenskapsboende med meditationsinriktning, som blivit fördröjt av bl a corona och senarelagda renoveringar. När det gäller corona ser jag att du liksom jag är fullvaccinerad. Den sista renoveringsrundan kommer förhoppningsvis ske nu under hösten med anlitade hantverkare, vilket bl a innebär ett sista golv som ska läggas och ett tak på boningshuset som ska åtgärdas med byggnadsställning och skylift. En anledning att jag väntat med fler boende är att taket utgör en risk med takpannor som inte fästs på rätt sätt. Den som vill bo här behöver vara medveten om risken. Du behöver också kunna sova i huset själv när jag åker iväg på långhelger på utbildning. Huset är från 1911 och tidigare pensionat. Här finns gott om utrymmen i övrigt, men köket är relativt litet så vi samsas om en spis och en vask, medan det finns två kylskåp och många skåp och lådor för mat. Jag prenumerar på en dyrare vegansk matlåda, ett alternativ kan vara att dela den.

Här bor sex katter, 3 hönor, 1 tupp och 2 kycklingar. Den uppvuxna trädgården är på ca 2500 kvm och jag har sedan tillträdet 2018 ersatt thujor och nässlor med nektarrabatter, bärbuskar, hugelbäddar, en keyhole garden-kompost och en liten köks- och örtträdgård i pallkragar. På tomten står också grannens bikupa. På baksidan av tomten rinner Rönne å med rikt fågelliv. Promenad- och cykelstigar börjar på framsidan av huset. När det gäller katterna kan du göra en stor insats genom att bidra till att de blir mer vana vid människor nu efter coronaisoleringen. I trädgården väntar växter på att komma i jorden, en bädd ska avslutas och en hel del ska klippas ner eller rensas, t ex bersån och dammen. Finns det tid så vore det fint att fler lökar sätts och att frösådd för det som ska bli utökad sommaräng nästa år görs.

Jag är kvinna på 54 år som under hösten går två distanskurser, beroendeterapeut med praktik i närområdet och Jungfru Maria. Gick för ett par decennier sedan Capellagårdens trädgårdslinje och det är först nu jag förverkligar den delen. Lång bakgrund inom meditation och terapi. Att bo här själv har varit en utmaning att hålla i allt och jag känner att jag nu mer än gärna delar platsen med någon annan, på det här sättet i första hand. Även om det finns många saker att göra här så tänker jag att du som kommer mycket väl samtidigt kan gå en halvfartskurs eller liknande, så beroende på din situation kan det handla om från 2 till 4 timmar om dagen med saker som görs här. Här finns också en livaktig bygemenskap där man kan engagera sig på olika sätt om man vill ha mer att göra.
Redigera inlägg

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser