Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stor inhägnad behöver två grisar för att kunna vara ute året runt och leta s  (läst 7991 gånger)

Alaskawannabe

  • Inlägg: 2
  • Alaska wannabe
    • Västergötland
Hej. Vi funderar på att flytta ut på landet och bli självförsörjande. Vi vill gärna hålla det på ett sådant sätt så det blir med så lite "skötsel" som möjligt. Vi tänkte då på grisar.

Någon som vet? :-)
Vi ska flytta ut på landet och leva alaska fast i Sverige :-)

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
Vad ska det stå i överskriften? Hur stort de ska ha för att..?

En missuppfattning många har är att grisar klarar sig på vad de hittar i skogen. De är helt fel, grisar måste ha ordentligt med kraftfoder. Grisar är inte billiga i drift. Eget griskött är i de allra flesta fall betydligt dyrare än att köpa kött i affären. Sen har man ju den etiska biten som är väl så viktig, klart man betalar för eget kött, men man ska inte räkna med att ha "gratis" kött när man köper egna grisar. Räknade på det senast för att par dagar sen. Våra 4 hästar och 4 får med lamm  är tillsammans billigare att fodra än våra 3 grisar....
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
Grisarna bökar upp mest närmast stian och då spelar det inte npgon jättestor roll om man har 100m2 eller 10000m2..

Om tanken med dom är att böka upp ogräs o dyl så gör fållor om 1-500m2 beroende på grisarnas storlek. Jag hade stian mitt på en åker som var ca 8000m2. Gjorde en korridor med stängsel i mitten och öppningar till fållor ut till sidorna.. 1-2 veckor per fålla så var det rent..

År ett är ju lite svårt att odla all mat till dom men nästa år har dom ju berett mark åt sin odling.. andmat och insekter är lättast att odla snabbt för metionin .

Bifogar en bild på resterna efter en hämtning som blev över efter vi, hönsen, grisarna och grannarna hade tagit sitt..
Grisar har man väl för att ta vara på rester som inte vi kan tillgodogöra oss?
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
Bifogar en bild på resterna efter en hämtning som blev över efter vi, hönsen, grisarna och grannarna hade tagit sitt..
Grisar har man väl för att ta vara på rester som inte vi kan tillgodogöra oss?

Vilken dröm att få så mycket mat! Får du det av den lokala affären, eller får du betala något?

I vår kompostpåse finns numera endast kaffesump, te och ben ;D Allt annat äter grisar och höns.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Alaskawannabe

  • Inlägg: 2
  • Alaska wannabe
    • Västergötland
Leta egen mat skulle det stå i överskriften. Verkar ha kommit bort när jag postade.

Jag är fortfarande ganska grön på det här och funderar fortfarande på hur vi ska lägga upp allt.

Jag tänkte som sådant att grisar och vildsvin är ju samma djur. Vildsvinen har ingen som matar dem utan letar sin egen mat i skogen. Tänkte därför fråga hur mycket mark de skulle behöva om det överhuvudtaget är genomförbart. Vi tänkte ha en hjorthägn samt föda upp kaniner samt odling av mat också :-)
Vi ska flytta ut på landet och leva alaska fast i Sverige :-)

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Läs igen vad Weasel skrev i sitt första inlägg.

Tamgrisar kan inte överleva på enbart vad de hittar själva i marken!
Oavsett hur stort hägnet är.
Det är bra sysselsättning för dem att böka och äta en och annan rot och mask, jättebra sysselsättning, men det är det ända det är.
Vettigt kraftfoder är ett måste.

Ska du ha billigt kött så satsa inte på gris.
Det behövs kraftiga stängsel, elaggregat, koja av kraftigt material, tunga vattenhoar, de dricker mycket och på vintern får det inte frysa för dem.
Dyra grejer.

Kaniner, höns och möjligtvis får ger betydligt billigare protein men även där behövs ordentligt foder.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Kom på en sak till  :)
Läs om grisar(och andra djur) i forumets handbok!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
Med ganska enkla medel kan man odla lite saker som grisarna kan böka upp i hägnet..
Där mina gick hade jag sått jordärtskocka potatis rovor vete lucern solros(fåglarna åt dom grisarna åt bara när det var expeller) klöver ärtor åkerbönor mm äpplen och päron slank ner också några kilon.. en del bukfylla med även en del bra

samlade även några hundra liter ekollon som lakades ur och gavs med dagsransonen med rester..

Stängselaggregat går att göra själv eller köpa begagnat tråd likaså stolpar finns i skogen..   

Utestian gjorde jag med hassel och gran som jag fläta.. hade slånbär i nederkant ute och inne så de inte klia sig... uppgraderade denna med vägräcken under så den gick an vinscha omkring lite
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland


Jag tänkte som sådant att grisar och vildsvin är ju samma djur. Vildsvinen har ingen som matar dem utan letar sin egen mat i skogen. Tänkte därför fråga hur mycket mark de skulle behöva om det överhuvudtaget är genomförbart.

Jag tycker det är en intressant fråga. Jag har själv linderödsgrisar och de kostar ju mycket i foderkostnader. Dock har jag som störst endast 0.5hektar som de kan gå på. Men det är väldigt tydligt att det inte genererar i närheten av den mängd foder de behöver.
Det säljs ju väldigt mycket vildsvinskorsningar(och ibland även påstådda rasrena vildsvin) på blocket. Skulle de klara sig bättre och på hur stora ytor? Vildsvin verkar ju ha väldigt stora områden som de rör sig på för att söka föda, så det går ju aldrig matcha det men ev kunde man kanske ha dem i ett större hjorthägn och endast stödmata dem under vinterhalvåret? Ska ni ändå göra ett hjorthägn så är det ju överkomligt att dra en eltråd på insidan för att hålla inne grisarna också.
 

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
Har man tillgång till 1000 ha, och det innefattar grannars åkrar, säd och potatisland, så är det ju klart att man kan hålla några grisar fritt.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Har man tillgång till 1000 ha, och det innefattar grannars åkrar, säd och potatisland, så är det ju klart att man kan hålla några grisar fritt.
;D
Tillägger:
Läs och begrunda Ex. inlägg!
Och skilj på tamgris och vildsvin!!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
Har man tillgång till 1000 ha, och det innefattar grannars åkrar, säd och potatisland, så är det ju klart att man kan hålla några grisar fritt.

Du sätter på ett väldigt tydligt sätt fingret på den avgörande skillnaden!  ;)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser