Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Häst kostnader och foder  (läst 4936 gånger)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14484
    • Östergötland
SV: Häst kostnader och foder
« Svar #21 skrivet: 04 maj-13 kl 08:56 »
Jo Falin, att hästar liksom vi är i behov av vitaminer och mineraler i lagom mängd är inget jag ifrågasätter, men har du något som säger att fri tillgång på mineralbalja för häst skulle vara skadligt? Och då menar jag inte att man ger en häst med maniskt mineralätande en ny balja varje dag.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Häst kostnader och foder
« Svar #22 skrivet: 04 maj-13 kl 13:29 »
Om du först ger grovfoder vars mineralinnehåll du inte har en aning om, och sedan fri tillgång på balja så att du inte heller där vet hur mycket hästen får i sig, vad tror du själv? I artikeln jag länkade till framgår de ju tydligt att överutfodring av mineraler kan vara skadligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14484
    • Östergötland
SV: Häst kostnader och foder
« Svar #23 skrivet: 04 maj-13 kl 15:52 »
OK, Falin, du vet alltså inget. Jag tog för givet att du satt inne med någon ny larmrapport eftersom du verkar så orolig. Här brukar hästar och får ha fri tillgång till mineralbalja, och de är friska. När de får asp-bark så räcker baljorna längre vilket jag tolkar som att de till viss del känner sitt behov och reglerar det om de kan. Jag räknar inte kalorier vare sig till mig själv, barnen eller djuren, vi är alla vid gott hull utan uppseendeväckande övervikt eller tecken på vare sig vitaminbrist eller mineralbrist. Men det finns varken elitidrottare eller tävlingshästar här.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Häst kostnader och foder
« Svar #24 skrivet: 04 maj-13 kl 16:19 »
Jag förlitar mig på den forskning som finns. Men visst, det är ju upp till var och en om man vill chansa och gambla med djurens välfärd.

hånung

  • Gäst
SV: Häst kostnader och foder
« Svar #25 skrivet: 04 maj-13 kl 16:29 »
Man behöver inte gambla  bara sunt förnuft .

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Häst kostnader och foder
« Svar #26 skrivet: 04 maj-13 kl 19:14 »
Kan du med sunt förnuft avgöra vad ett grovfoder har för mineralvärden? (Om du inte vet vart det är odlat och hur det är gödslat?)

hånung

  • Gäst
SV: Häst kostnader och foder
« Svar #27 skrivet: 04 maj-13 kl 19:22 »
Nä men man kan se hur hästen mår  och justera där efter .

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14484
    • Östergötland
SV: Häst kostnader och foder
« Svar #28 skrivet: 04 maj-13 kl 19:29 »
Om hästen klarat att gå på bete under sommaren utan att få mineralbrist/överskott klarar han väl att äta motsvarande gräs på vintern? Och djurhållning handlar mycket om att vara vaksam på hur djuren mår. Alltså sunt förnuft, ge kusen bra mat och håll koll på hur han mår. Och att fråga vad som finns innanför plasten innan man betalar kan väl också räknas till sunt förnuft.

hånung

  • Gäst
SV: Häst kostnader och foder
« Svar #29 skrivet: 04 maj-13 kl 19:31 »
Det förut sätter ju att det är samma gräs  och det kan du knappast veta när du köper hö.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14484
    • Östergötland
SV: Häst kostnader och foder
« Svar #30 skrivet: 04 maj-13 kl 20:51 »
Nja, jag vet var höet är taget, det är samma typ av jordar som där de betar, det gödslas inte mycket. Visserligen bryts vallarna betydligt oftare där det skördas än där det betas och det ger lite andra arter, men jag tror knappast det ger några allvarligare skillnader i mineralinnehåll. Selenbrist är väl den största faran. Det jag menar är att gör du inte foderanalys på betesmarken för att dosera mineraler rätt till kusen på sommaren, behöver du väl knappast veta mer om stråfodret på vintern?

hånung

  • Gäst
SV: Häst kostnader och foder
« Svar #31 skrivet: 04 maj-13 kl 21:01 »
Om det är samma typ av jordar säger ju inget  utan hur utarmade dom är av mineraler ?

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Häst kostnader och foder
« Svar #32 skrivet: 05 maj-13 kl 12:36 »
Tack för alla era svar. Nu har jag lite att fundera över. :)

Men två nordsvenskar blir det nog nu när jag har tänkt lite på det. :)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Häst kostnader och foder
« Svar #33 skrivet: 05 maj-13 kl 16:05 »
Nä men man kan se hur hästen mår  och justera där efter .

Fast jag föredrar att ligga i framkant, därav analyserandet. Då slipper man reparera i efterhand, liksom.

hånung

  • Gäst
SV: Häst kostnader och foder
« Svar #34 skrivet: 05 maj-13 kl 16:17 »
Fast jag föredrar att ligga i framkant, därav analyserandet. Då slipper man reparera i efterhand, liksom.
Självklart är det bättre  det har ja aldrig ifrågasatt  :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14484
    • Östergötland
SV: Häst kostnader och foder
« Svar #35 skrivet: 05 maj-13 kl 17:00 »
Det här är inte för att vara spydig eller framhålla den mer avslappnade modellen som den enda rätta, men nu börjar jag bli nyfiken. Ni som begär analys på vinterfodret, analyserar ni betet? Och ger ni något mineraltillskott och i så fall hur?

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Häst kostnader och foder
« Svar #36 skrivet: 06 maj-13 kl 13:36 »
Jag har analys i form av markkartering.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14484
    • Östergötland
SV: Häst kostnader och foder
« Svar #37 skrivet: 06 maj-13 kl 13:40 »
Doserar du då mineraler till varje häst efter ett uppskattat foderintag?

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Häst kostnader och foder
« Svar #38 skrivet: 06 maj-13 kl 14:27 »
Om det hade behövts så hade jag gjort det, ja.  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser