Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför sprider alternativare ut sig i hela Sverige?  (läst 14639 gånger)

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
SV: Varför sprider alternativare ut sig i hela Sverige?
« Svar #60 skrivet: 03 mar-25 kl 22:24 »
Sprid inte ut dig till Småland, det är Dalarna och Skattungbyn som gäller!
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #61 skrivet: 04 mar-25 kl 09:36 »

Har inte skrivit om byteshandel på något sätt. Det tycker jag inte låter särkilt lockande eller spännande.

Och precis som du skriver – det finns intresse och drömmar! Problemet är att strukturen inte finns att ta emot människorna med de drömmarna.

Skulle den här platsen, lilla byn, med 1000-2000 personer redan existera hade det givits varit mycket lättare att få folk flytta dit.

Jag hade själv redan varit där.
Och så tro jag många andra också tänker.

Alla kanske inte är ensamma eremiter eller människor som trivs med familj och släkt.
Ibland kan likasinnade människor betyda mer än den familj man är uppväxt med.

Skulle 1000 personer investera 1 miljon = 1 miljard kronor. Givetvis kan det hittas både mark och byggnader och investerare om så här få människor ville ställa upp!

Fråga vilken mindre kommun som helst i Småland om de vill ta emot 1000 alternativare för 1 miljard kronor! Haha.

Du har missat poängen med tråden.

Inte köpa MER ÖDSLIG MARK.

Utan köpa och ansluta till andra som redan är i omställningen. Inte börja igen och igen och ytterligare en gång till. Utan EXPANDERA och skapa mer kraft och hopp för de som redan har en brinnande eld.

Kanske inte precis i en centralort.
Det kan lika gärna vara på en liten mindre bruksorts dit man kan ta pendeltåget.

Att bli äldre utan vårdcentral eller som barnfamilj vara utan vårdcentral eller kommunala tjänster är inget som är eftersträvansvärt.

Ska man planera för hela livet och efter full inkludering av alla målgrupper måste man tänka långsiktigt.   

I ett mindre samhälle på 1000-2000 alternativare kan givetvis mycket dynamik och nya aktiviteter bli fasligt roligt! Skulle verkligen öka livskvaliteten och fasa ut svenskens mörka depressioner 🥰

Jag har inte missat ett skit.
Att bli alternativ är handlade om att inte hänga med i det där ekorrhjulet med möten och skit som det tvunget ska vara när man har en grupp.
Se bara på den här tråden där det första som händer är att det klagas på folks val.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Advaita

• Västergötland
« Svar #62 skrivet: 04 mar-25 kl 12:26 »
Se bara på den här tråden där det första som händer är att det klagas på folks val.

Tyvärr uppfattar jag att du missförstår anledningen till tråden.

Människor gör givetvis som de själva behöver och önskar.

Vill man leva avskilt och på sitt egna alternativa sätt gör man såklart det :)
Jag vill att du är lycklig och nöjd med ditt levnadssätt och att du mår bra!

Däremot finns många människor som vill knyta  kontakt och ingå i ett annat syfte och kanske bygga ett nätverk och leva i större gemenskap.

Låt oss göra det.

Sverige räcker och blir över till alla. 

Slut på diskussion och alla glada?

Lev väl!

Skogsvilde

• -
« Svar #63 skrivet: 04 mar-25 kl 15:38 »
Tyvärr uppfattar jag att du missförstår anledningen till tråden.

Människor gör givetvis som de själva behöver och önskar.

Vill man leva avskilt och på sitt egna alternativa sätt gör man såklart det :)
Jag vill att du är lycklig och nöjd med ditt levnadssätt och att du mår bra!

Däremot finns många människor som vill knyta  kontakt och ingå i ett annat syfte och kanske bygga ett nätverk och leva i större gemenskap.

Låt oss göra det.

Sverige räcker och blir över till alla. 

Lev väl!

Jag har inte missuppfattat något.
Du har inte på något sätt lyckats att få folk att förstå din agenda.
Utan istället vill du föda ihop folk på din lilla plats och där styra och ställa.
I princip skapa ditt lilla samhälle.

Folk som vill och kan kommer alltid att samlas kring ideer och tankar, samarbeten kommer alltid uppstå och försvinna.
Det finns massor av exempel på detta.

Mitt råd till dig är att istället för att förtvivlat försöka skapa något "nytt" vilket kommer ta enormt med tid och ork, är att ansluta till något som redan finns.

För jag tänker absolut inte ansluta till något sådant som du vill ha.
Det är en rätt dålig idee faktiskt.
Men inte nödvändigtvis.

Berberis

• Närke
« Svar #64 skrivet: 04 mar-25 kl 20:14 »
...
...
Ja, det skulle vara vilsamt med ett slut på denna så kallade diskussion.
Jag känner alternativ-människorna som kunniga, vänliga, hjälpsamma och framförallt inspirerande.

Och så kommer här en Führer och försöker kommendera hela församlingen
till att leva och bo någon annanstans. Fattas bara ett par rullar taggtråd.

Ingrid

Advaita

• Västergötland
« Svar #65 skrivet: 05 mar-25 kl 00:38 »
Jag har inte missuppfattat något.
Du har inte på något sätt lyckats att få folk att förstå din agenda.

För jag tänker absolut inte ansluta till något sådant som du vill ha.

Vad rolig du är 💞

Om du inte förstår mitt inlägg i debatten får du läsa det igen.

Det handlar inte heller om mig, utan om den kollektiva kraften av många fler än 5-10 personer.

Jag känner alternativ-människorna som kunniga, vänliga, hjälpsamma och framförallt inspirerande.

Och så kommer här en Führer och försöker kommendera hela församlingen
till att leva och bo någon annanstans.

Synd att du inte vill medverka i diskussionen och bidra med konstruktiv feedback.

Att människor kan bo utspritt och enskilt har givetvis för- och nackdelar.

Problemet är att svensk individualism, egoism, narcissism, lättja och enstördhet inte bidrar till gemensamma krafttag.

Den kollektiva kraften är otroligt stark om man kan organisera den.

Med det sagt är det konstigt att ingen människa lyckats organisera ett större samhälle på 1000-2000 ”alternativare” under 150 år i det här landet. Märkligt.

”1850 bodde cirka 10 procent av Sveriges befolkning i städer och 90 procent på landsbygden. Idag är siffrorna omvända.”

https://stockholmskallan.stockholm.se/teman/industrialisering/urbanisering-och-emigration/

Nog borde ett par tusen kunna knyta kontakt och skapa ett perfekt litet samhälle – kanske inte om man är så negativ och pessimistisk som några här ger sken av!
« Senast ändrad: 05 mar-25 kl 00:49 av Advaita »

Skogsvilde

• -
« Svar #66 skrivet: 05 mar-25 kl 05:01 »
Vad rolig du är 💞

Om du inte förstår mitt inlägg i debatten får du läsa det igen.

Det handlar inte heller om mig, utan om den kollektiva kraften av många fler än 5-10 personer.

Synd att du inte vill medverka i diskussionen och bidra med konstruktiv feedback.

Att människor kan bo utspritt och enskilt har givetvis för- och nackdelar.

Problemet är att svensk individualism, egoism, narcissism, lättja och enstördhet inte bidrar till gemensamma krafttag.

Den kollektiva kraften är otroligt stark om man kan organisera den.

Med det sagt är det konstigt att ingen människa lyckats organisera ett större samhälle på 1000-2000 ”alternativare” under 150 år i det här landet. Märkligt.

”1850 bodde cirka 10 procent av Sveriges befolkning i städer och 90 procent på landsbygden. Idag är siffrorna omvända.”

https://stockholmskallan.stockholm.se/teman/industrialisering/urbanisering-och-emigration/

Nog borde ett par tusen kunna knyta kontakt och skapa ett perfekt litet samhälle – kanske inte om man är så negativ och pessimistisk som några här ger sken av!

Se där...  Då kom härskartekniker fram också..
Men inte nödvändigtvis.

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #67 skrivet: 05 mar-25 kl 13:43 »
Många anledningar till varför är nämnda och de håller jag med om.

Men där finns några grupper som lyckats hålla samman under en längre tid och fortfarande gör så.

Tänker på Tamera i Portugal och Findhorn i Skottland (?). Den senare är jag osäker på om hur nu men Tamera har jag bevistat för ca 20 år sedan. Till dem bör nämnas att de startade upp från -68 rörelsen i Berlin (tänk endast en generation efter 2:an) och då med en ledare Dieter Dohm som skrivit böcker om Eros och dess påverkan på individ och samhälle.

Upp lever bägge ställen som stora kursgårdar där kurserna blir en inkomstkälla. Bägge har de odlingar och jobbar med jorden men såg aldrig några sädesfält.
 Tameras styrka att hålla samman liger i deras rutiner i det sociala samspelet. Att gå upp i cirkeln och få en spegel ger en utveckling till ens innre.
 Var är den hos oss i Dag ?

Den grupp jag har möten med börjar närma sej en pungt: hur gå vidare?
Det är inte bara till att finna lämplig plats och flytta dit. Kan gå men hur länge ?
 Det är mycket som ska stämma och jag menar på att den första och viktigaste delen är att jobba med den inre renoveringen. Vem är jag, vad står jag för, vad står jag inte ut med  och vad ger mej kraft. Är dessa frågor vända upp och ner omskakade och blottade kan en ny verklighet växa fram.

Till detta kommer då ägande, ekonomi och samhälle in.

Tänker på dem som är 10 år nu. Vad har de fått för erfarenhter och kunskaper? Från Kateder eller Skärm? Byggt hydda eller andra individuella erfarenheter upplever jag saknas.

Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Advaita

• Västergötland
« Svar #68 skrivet: 05 mar-25 kl 20:06 »

Tänker på Tamera i Portugal och Findhorn i Skottland (?). Den senare är jag osäker på om hur nu men Tamera har jag bevistat för ca 20 år sedan. Till dem bör nämnas att de startade upp från -68 rörelsen i Berlin (tänk endast en generation efter 2:an) och då med en ledare Dieter Dohm som skrivit böcker om Eros och dess påverkan på individ och samhälle.

Tack för att du delar.

Ska läsa på lite mera, men du har helt klart flera bra poänger!

Idag när människor lätt kan uppfattas
”spretiga” och ändå uppfattas vara rätt lika, kan det uppstå krockar.

Någon typ av ”värdegrund” är kanske klokt?
Eller att man som människor drar något lika?

Kanske blir det ett större problem om man är färre människor? Skulle man vara 1000-2000 finns ett större utbud av människor som gör att man kanske hittar sin flock på ett naturligt sätt?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #69 skrivet: 05 mar-25 kl 20:17 »

Kanske blir det ett större problem om man är färre människor? Skulle man vara 1000-2000 finns ett större utbud av människor som gör att man kanske hittar sin flock på ett naturligt sätt?

Finns ju sådana, Amishfolket är väl det som utifrån verkar fungera bäst.

Oftast blir det religionen som är den sammanhållande värdegrunden. Finns säkert sådana som har mer "moder Jord-inriktning" än Amish, även om de lever rätt likt en tankebild av alternativare.

Skogsvilde

• -
« Svar #70 skrivet: 05 mar-25 kl 20:26 »
Tack för att du delar.

Ska läsa på lite mera, men du har helt klart flera bra poänger!

Idag när människor lätt kan uppfattas
”spretiga” och ändå uppfattas vara rätt lika, kan det uppstå krockar.

Varför uppfinna hjulet igen?
Att vara alternativare är inte något som är homogent eller ens något som kan sägas vara en rörelse.
Det är en ide', tanke, vilja,
Det kan vara att man vill ha färska kryddgrönsaker som man odlar året om till att leva 100% självhushåll.
Det är en uppsjö olika viljor, tankar och krafter som drar åt olika håll.
En del orkar inte med samhällen, andra vill leva och verka i smeten och odla grönsakerna på taket.
Att det inte finns fler kollektiv som överlevt är nog så talande.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser