Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygglov omregistrering av ekonomibyggnad  (läst 1758 gånger)

judit.kristensen@gmail.co

• Västerbotten
Bygglov omregistrering av ekonomibyggnad
« skrivet: 15 jan-25 kl 09:51 »
Hej Alternativ.nu, ny användare här!

Jag skulle behöva hjälp av någon lösningsorienterad bygglovsexpert. Det är så att jag vill starta ett småskaligt jordbruk i Umeå kommun, men jag bor i Belgien och skulle av budgetskäl vilja lösa övernattning på den tomt jag köper för odlingen. Detta vill jag göra på ett område som ej är detaljplanerat men har strikta områdesbestämmelser, ny bebyggelse anses inte lämplig. Finns det något kryphål om man kan tänka sig att bo väldigt spartanskt? Vad gäller om man exempelvis skulle söka tillstånd för att att övernatta i, och renovera, en redan befintlig ekonomibyggnad? Eller vad gäller om man vill starta en bondgård, finns det uppmuntran till att bygga på odlingsbar mark då? Eller finns det någon annan hjälp i lagen som hade kunnat stödja en uuppstart av ett småskaligt jordbruk, och rymma både en odling och enklare (15-40kvm) övernattningsbyggnad på samma tomt?

Tusen tack för er hjälp, jag kan tänka mig att detta är rätt forum för lite alternativa lösningar på mindre konventionella projekt!

Judit

skogaliten

• -
SV: Bygglov omregistrering av ekonomibyggnad
« Svar #1 skrivet: 16 jan-25 kl 19:53 »
Lite för lite information för att kunna svara.

Komplettera med bl.a.

Hur stort markområde gäller det? Och är det klassat som jordbruk eller tomt? Vilken sorts tomt/fastighet?

Vad är anledningen till att man inte får bygga? Kulturhistoria? F.d. Industrimark eller närhet till industri eller miljöfarlig verksamhet? Svaren blir väldigt olika beroende på varför det anses olämpligt att bygga.

Miljöfarlig verksamhet intill eller mark med stor innehåll av gifter, utesluter odling och djurhållning, så sök i så fall efter annan mark.
Sådan mark skulle i varje fall jag inte vilja äta produkterna från.

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 2 användare (1 dolda)
varför_inte

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser