Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp att välja ras!!!  (läst 209 gånger)

sizz

• Uppland
Hjälp att välja ras!!!
« skrivet: 28 nov-24 kl 10:01 »
Vilken ras är det jag söker?
Återigen behöver jag era kloka inspel…
Vi ska köpa ny hund. Vi är en familj med 3 barn 7 år, 10 år 12 år.
Vilken ras bör vi välja? Jag är uppvuxen med Vorster och Setter, min man med Stövare och Tax. Vi har haft Flatte som senaste hund tillsammans. Helt underbar men väldigt ”flamsig” jag skulle vilja ha en mindre flamsig hund. Som inte vill bli klappad av alla. Jag sneglar på vallhundarna/brukshundarna då jag älskar att kunna gå med hunden lös de månader lagen tillåter det. Jag vill ha en lydig hund som stannar på gårdsplanen, en hund jag kan lita på som gillar att lära sig trix. Dottern är sugen på att köra agility med nästa hund… Typ Australian Cattle dog.

Maken är sugen på en jakthund, (dock tror jag att han saknar självinsikt, han jagar 6 söndagar per år)… Vi sneglar på jaktgolden men jag är rädd att det blir samma ”flamsiga hund” som vår fantastiska Flatt…
Kan någon komma med lite kloka tips på hur jag borde tänka?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hjälp att välja ras!!!
« Svar #1 skrivet: 28 nov-24 kl 11:17 »
Vilken ras är det jag söker?
Återigen behöver jag era kloka inspel…
Vi ska köpa ny hund. Vi är en familj med 3 barn 7 år, 10 år 12 år.
Vilken ras bör vi välja? Jag är uppvuxen med Vorster och Setter, min man med Stövare och Tax. Vi har haft Flatte som senaste hund tillsammans. Helt underbar men väldigt ”flamsig” jag skulle vilja ha en mindre flamsig hund. Som inte vill bli klappad av alla. Jag sneglar på vallhundarna/brukshundarna då jag älskar att kunna gå med hunden lös de månader lagen tillåter det. Jag vill ha en lydig hund som stannar på gårdsplanen, en hund jag kan lita på som gillar att lära sig trix. Dottern är sugen på att köra agility med nästa hund… Typ Australian Cattle dog.

Maken är sugen på en jakthund, (dock tror jag att han saknar självinsikt, han jagar 6 söndagar per år)… Vi sneglar på jaktgolden men jag är rädd att det blir samma ”flamsiga hund” som vår fantastiska Flatt…
Kan någon komma med lite kloka tips på hur jag borde tänka?

En vallhund som inte får jobba blir ofta odräglig som sällskap.
Samma sak kan inträffa med en jakthund.
Ni bör fundera på någon ras som avlats mer åt sällskap än arbete.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

simon.arvestrand

• Östergötland
    • arvestrands
« Svar #2 skrivet: 28 nov-24 kl 18:22 »
Om du är uppvucen med hundar så vet du ju förmodligen att man inte köper en hund som stannar kvar på gården ,  det handlar inte bara om ras utan individ m.m
har haft jackrussel som höll sig inom gården men mamman till den gick inte hålla inständ utan redan som liten valp drog hon full fart ut i skogen.

Hur aktiva är ni ? bara för att man inte kan jaga mer än x antal dagar om året betyder ju inte det att man se till så hunden är aktiverad resten av året.
Vi har två vorstrar och det är fantastiska hundar men dom behöver aktiveras och att jaga är det bästa som finns.

alla hundar kan lära sig trix.

golden är så otroligt sönderavlad idag så det gäller att kämpa för att hitta bra exemplar, men dom finns absolut.
En labbe är inte heller fel, ofta lite lugnare än golden.

Om jag tolkar din hundkunskap rätt så skulle jag helt klart avråda dig från A cattle dog, det är ingen hund för nån som inte är van att träna och jobba med hund.

Dre

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 29 nov-24 kl 14:12 »
Kanske en av de större pudlarna?

Smarta, samarbetsvänliga hundar som gillar att jobba och kan lära sig agility, lydnad, "gårdshunderi" som att jaga råttor, vara ute med traktorn med sin människoflock etc.
I min upplevelse inte så "flamsiga" eller "på" som instinktivt vill hälsa och sitta i knät på alla de möter som flattarna :)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 29 nov-24 kl 15:23 »
Jag håller väl med om att man ser ovanligt många vallhundar i Stockholm med någon som köpt ett par "gå ut och gå med hunden-byxor", men jag är positivt överraskad av vallhundens förmåga att anpassa sig till flocken. Vi har två vallhundar, korsning Bordercollie/Australian Shepherd, och fastän vi inte jobbar så mycket med dem så fungerar de fint. Visst, den ena skulle väl vilja jobba hela dagarna, men den andre är nöjd med ett par korta insatser per dag (förmodligen det svåra med korsningshundars oväntade egenskaper). De har också varandra att leka med om de får tråkigt, och de håller sig numera inne på tomten (inte alltid när de var valpar/unghundar).

De här hundarna är alltid uppmärksamma på om de skall göra något, och är med oss vart vi än går hemma, och åker vi bort alla utom hundarna så vaktar de trädgården och hönsen. De är smarta och går att prata med, fattar oftast vad de skall göra fastän vi inte ger dem kommandon, utan mer pratar med dem som om de vore människor.

Så mitt tips är, välj smarta hundar, och gärna två för vi ser vilken behållning de har av varandra och det är trevligt med ett djur som går lätt att kommunicera med. Våra har också helt olika sätt att valla, så vi kan välja den hund som passar bäst för uppgiften. Och att kunna säga -X följer med mig, Y stannar hemma, det är smidigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

838 gäster, 1 användare
Tjörnbo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser