Jag håller väl med om att man ser ovanligt många vallhundar i Stockholm med någon som köpt ett par "gå ut och gå med hunden-byxor", men jag är positivt överraskad av vallhundens förmåga att anpassa sig till flocken. Vi har två vallhundar, korsning Bordercollie/Australian Shepherd, och fastän vi inte jobbar så mycket med dem så fungerar de fint. Visst, den ena skulle väl vilja jobba hela dagarna, men den andre är nöjd med ett par korta insatser per dag (förmodligen det svåra med korsningshundars oväntade egenskaper). De har också varandra att leka med om de får tråkigt, och de håller sig numera inne på tomten (inte alltid när de var valpar/unghundar).
De här hundarna är alltid uppmärksamma på om de skall göra något, och är med oss vart vi än går hemma, och åker vi bort alla utom hundarna så vaktar de trädgården och hönsen. De är smarta och går att prata med, fattar oftast vad de skall göra fastän vi inte ger dem kommandon, utan mer pratar med dem som om de vore människor.
Så mitt tips är, välj smarta hundar, och gärna två för vi ser vilken behållning de har av varandra och det är trevligt med ett djur som går lätt att kommunicera med. Våra har också helt olika sätt att valla, så vi kan välja den hund som passar bäst för uppgiften. Och att kunna säga -X följer med mig, Y stannar hemma, det är smidigt.