Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenrening av regnvatten till dricksvatten  (läst 7836 gånger)

Linnea M

SV: Vattenrening av regnvatten till dricksvatten
« Svar #20 skrivet: 14 okt-24 kl 21:51 »
Vattnet smakar tyvärr inget vidare från sjön trots rening med både filter för partiklar samt kolfilter så också därför vi funderar på alternativ. Oklart om smaken blir bättre vid regnvatten såklart men förhoppningsvis är det mindre humus i det tänker jag.

Nylonfilter har de båda fördelarna mot sand att man dels lätt kan rengöra dem, och att man får en väldefinierad största storlek på partiklarna som kommer igenom. Sand är inte roligt om det blir längre uppehåll i flödet eftersom det då kan producera gifter. Väljer man 5 eller 10 µm på filtret så stänger man ute de flesta algerna och får ett gott vatten från de flesta sjöar.

Man skall akta sig för filternasare, de kan verkligen ta i.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #21 skrivet: 14 okt-24 kl 22:58 »
Jo, regnvatten är ju en form av destillerat vatten, som i och för sig smutsats ned av atmosfären. Men det finns inga nedbrytningsprodukter från sjöbotten, alger eller fiskar som kan sätta smak, inte heller humus och annat från skog och mark. Regnvatten är också bättre för tvätt, disk och dusch, men kan vara sämre som dricksvatten om man inte får i sig mineraler från annat håll.

Använder du taket som regnsamlare, så påverkar det kvaliteten förstås. Eternittak är inte bra, koppartak ingen höjdare heller även om det inte är så farligt. Plåttak borde inte sätta så stora spår i vattnet, men bäst är tegel.

Bollnäs83

• Dalarna
« Svar #22 skrivet: 27 nov-24 kl 10:17 »
Är den här artikeln till hjälp tro?
https://modernaavlopp.se/kan-man-dricka-regnvatten/

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #23 skrivet: 28 nov-24 kl 08:52 »
Det färskaste vattnet som presis kommet av taket skulle jag ta till dricksvatten. Då blir problemen mindre med pollen och algpåväxt. Finns det en vattenbrunn så skulle jag använda det vattnet i första hand. Jag skulle tömma den ned till helt torr för att få fram friskt vatten.
kretslopp

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 29 nov-24 kl 14:11 »
Det första vattnet som kommer av taket vid ett regn är det skitigaste. Skall man slippa mycket av föroreningarna som regnet tvättar av taket, och luftmassorna det faller igenom, så låter man det regna några minuter innan man samlar vattnet.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #25 skrivet: 30 nov-24 kl 10:07 »
Det håller jag med om!
kretslopp

Dela detta:

* Inloggade just nu

800 gäster, 2 användare
Stengrim, krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser