Befinner du dig i norr? 50kr/ha är något man bara kan drömma om här, billigaste är nog 150.
man kanske kan komma ner något men då ställer markägaren krav på grisskjutning.
800kr för en grisjakt är långt ifrån ovanligt. givetvis så är det marker med bra skötta åtlar med stor skjutchans. ( finns säkert dåliga också), vet välskötta sådana ställen som är mer eller mindre fullbokade halva året.
känns lite som du inte har en aning om hur jaktsverige fungerar eller är det bara nättrolling??
finns inte en chans i världen för mig att kunna jaga i närområdet här , ena marken på 2000 ha här kräver att man har minst 30ha mark för att få vara med och ingen vill sälja. andra sidan 700ha jagar bara inom familjen.
liknande fenomen på marker inom en 10 mils cirkel.
Skulle jaktkortet bara gälla i hemkommun så får jag antingen flytta eller så kan jag sälja mina vapen.
Jag befinner mig i samma län som dig, i den glesbefolkade nordvästra delen.
Drygt 10 mil till Linköping, 5-6 mil till Norrköping, men med relativt långa restider med bil, p.g.a. små slingriga grusvägar.
Men nu pratar du ju om de där välskötta åtlarna som man eventuellt kan ta betalt för, du pratar säljjakter, inte arrende.
Varör skulle jag sköta en åtel åt andra, jag har redan ett jobb, som bonde.
Och som du säger, stora marker kan man ta betalt för, inte för de små markerna, längre bort med usla kommunikationer.
Jag tvivlar på att du verkligen lyckats undersöka inom 10 mils radie, men jag vet att de allra flesta i mina trakter inte vill arrendera ut. Endera vill man jaga själv, eller så vill man att grannar eller familj ska sköta jakten. Vi är nog främlingsfientliga så fort det kommer folk över sockengränsen eller nåt
En granne med rejält med egen tar hem några väl utvalda betalande jaktgäster på en organiserad hjortjakt två gånger per säsong, annars får man kvala till något av jaktlagen genom att ha rimligt med egen mark, eller jaga enskilt på egen mark, för att kunna jaga här.
Den där sidan du länkar till, har du insett att den får sin statistik från dem som väljer att rapportera till sidan?
Den är alltså totalt otillförlitlig.
Kolla Jägareförbundets statistik istället t.ex.
Vill du jaga, varför det nu är så viktigt för dig, så lär du få du hosta upp ett antal miljoner för att köpa mark i ditt närområde (i synnerhet om det är i Linköpings kommun lär det kosta multum), eller så får du flytta till en plats där det enklare och billigare.
Man kan inte räkna med att bo i staden och kunna jaga precis intill, det räcker inte markerna till.
Att ditt närområde, din kommun, skulle bestå av endast två fastigheter, alternativt en fastighet och ett jaktlag, summa 2700 hektar, kan inte stämma. Det finns inte någon såpass liten kommun till ytan i Sverige.
Jag antar att du menar att du anser att du ska få lov att arrendera mark nära där du bor. Men finns det många jägare utan mark, och lite mark, så blir det svårt och dyrt.
Det har blivit för många jägare utan mark, som bor i områden där jaktmark är en bristvara. Men lugn, häng i bara, på 1980-talet var det trendigt att åka utförsåkning och vindsurfa, på 1990-talet så var det istället golf som var trendigt och det byggdes golfbanor överallt, nu har jakt varit trendigt ett tag, och det lugnar nog ner sig snart, precis som andra trendiga sysselsättningar, då blir nog jaktarrendena billigare igen.
Och som sagt, jag anser att viltvård innebär att man ska anpassa mängden vilt efter vad marken kan bära naturligt. Ska man bedriva viltvård, så behöver man vara i det närmaste dagligen i markerna, året om, för att observera och sedan vidta lämpliga åtgärder. Det är ett huvudskäl för varför jag anser att man ska bo nära sin jaktmark, och nära de grannar som bedriver jord- och skogsbruk på intilliggande marker.
Tyvärr så ger jägarutbildningarna en märklig bild av viltvård. Det är mycket skrivit om hur man ska öka stammar, det är föga beskrivet vad man ska göra för att minska stammar...
Vill du utveckla det där med att påstår att jag skulle trolla? Du säger att jag inte vet "hur det går till"? Vad menar du med det?
Hur länge har du jagat? Har du någonsin haft en egen skogsfastighet eller bedrivit jordbruk?