Avgasutläpp från flygplan sprids över stora områden, det går nog inte bussa så långt bort att du kommer undan dem.
Militära flygplan med efterbrännkammare (JAS) dränerar denna och släpper ut några liter flygdrivmedel när den stängs av.
Vissa större civila flygplan kan i nödsituation dumpa drivmedel för att minska riskerna med brand vid landning/krach, skulle detta ske så är det med på nyheterna.
Hanteringen av drivmedel på flygplatsen medför avdunstning som kan märkas genom lukt, svavelföroreningar, samma sak sker vid tex bensinstatoner...men där är svavelhaten mindre så det luktar inte lika mycket.
Avisningsglykol, sprutas på flygplanen vintertid 80% rinner av på plattan(sugs upp) 20 % sitter kvar på flygplanet rinner av i luften. Består av huvudsakligen av propylenglykol (samt förtjockningsmedel, korrosionsinhibitorer etc) glykolen är ofarlig tillsatserna vet vi inte så mycket om. Glykolen renas och återanvänds på större flygplatser, brukar annars köras till närmsa reningsverk som kolkälla för att förbättra processen i det biologiska steget. Det som brukar vara probelmatiskt med detta är metaller som kommer med vätskan (korrosionsrester från flygplan, fordon , anläggning)
Ser inga bekymmer med ätbarheten av algerna med föroreningar via luften specifikt från flygplanen, men är dagvattenutsläppen från flygplatsen i närheten av skörde platsen skull jag för säkerhets skull byta plats. P.g.a. ev förhöjda halter metaller och historiska utsläpp av numer förbjudna ämnen i brandsläckningsskum t.e.x. PFOS.