Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flugfri latrinkompost eller inte?  (läst 1249 gånger)

Tobbelobbe

• Uppland
Flugfri latrinkompost eller inte?
« skrivet: 08 aug-24 kl 23:59 »
Tänkte göra en enkel latrinkompost: regntunna med lock, där jag borrar några hål i tunnans övre del för lufttillförsel.

Dock undrar jag över det här med insektsnät. Det verkar finnas olika bud om huruvida latrinkomposter behöver säkras mot flugor eller inte. Läste här någonstans att fluglarver skyndar på komposteringen. Men det är förstås inte kul med ett moln av äckliga bajsflugor kring tunnan. Eller inuti för den delen, när man tar av locket för att tömma dassbaljan nästa gång.

Om man nu ska hålla dem ute, räcker det kanske att borra tillräckligt små hål? Hur små i så fall?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Flugfri latrinkompost eller inte?
« Svar #1 skrivet: 09 aug-24 kl 09:58 »
Fluglarver påskyndar komposteringen, flugorna kan dels med sig av magsjukor och annat trevligt så man har anledning att fylla på snart igen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tobbelobbe

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 09 aug-24 kl 17:38 »
Hmm, tvåmillimetersborren borde väl funka då. Och det räcker väl med att luften kan ta sig in, inte behöver det väl vara mer välventilerat än så?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 09 aug-24 kl 18:25 »
Hmm, tvåmillimetersborren borde väl funka då. Och det räcker väl med att luften kan ta sig in, inte behöver det väl vara mer välventilerat än så?

Titta på hur små maskor till flugnät är.
1mm, en del flugor är väldans små.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders G.

• -
« Svar #4 skrivet: 10 aug-24 kl 11:20 »
Gör stora hål, och täpp till med (syntetiskt) tyg. Det släpper igenom luft så det räcker.

Tobbelobbe

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 11 aug-24 kl 22:18 »
Menar du att små hål inte räcker? Processen drar väl in så mycket luft den behöver? Eller behöver det vara väldigt välventilerat? Varför? Är det för att fukt ska blåsa bort?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 12 aug-24 kl 10:18 »
Det behövs så mycket ventilationsöppningar att det kan ske en luftväxling där.  Nedbrytningsprocesserna behöver ju syre ur luften men alstrar istället bl a vattenånga och koldioxid. Det måste vara tillräckligt kraftig ventilation för att inte syrehalten ska minska för mycket i den luft som finns inne i komposten respektive att det inte får ske någon anrikning av restprodukterna.

Den komposterande mulltoa, "Mulltrumman" som finns vid släktens sommarstuga, vill jag minnas har tilluft genom 4-5 hål som är kanske 40 mm i diameter och täckta med myggnät. I andra änden frånluft genom ett vertikalt 110 mm rör. Det var från början meningen att det skulle räcka med självdrag genom den, men det fungerade inte i praktiken så efter 15 år när el från nätet blev tillgänglig, sattes en kanalfläkt in i frånluftsröret.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 12 aug-24 kl 16:27 »
Jag strör med träspån, nästan luktfritt och inte mycket flugor.
kretslopp

Tobbelobbe

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 12 aug-24 kl 22:55 »
Jaså, behöver det vara så välventilerat? Då får jag klura litet på det där med att fästa myggnät på en plasttunna, på ett sätt som håller för väder och hantering.

Tobbelobbe

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 15 aug-24 kl 00:24 »
Enklast blir kanske att skippa lock men strö så att man slipper mycket flugor, precis som med den "aktiva" dassbaljan. Dock med något slags tak mot nederbörd, kanske en uppspänd presenning. Eventuellt ha flera alternerande dassbaljor i stället för en eller två stora komposttunnor, så att man slipper hälla över alltihop.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 16 aug-24 kl 10:09 »
Vad har du för toa? Hur ska du använda din komposterade gödsel?
kretslopp

sayerbýr

• sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
« Svar #11 skrivet: 16 aug-24 kl 21:45 »
hinken står på backen ca 20 cm under golv. 40 under rör ner.
Skulle bygga om skulle röret gå ner lite till då papper ibland blåser bredvid hinken :).

https://sayerbyr.wordpress.com/2023/11/13/ett-utedass-ytterligare-resurs/

gör det inte svårare än det behövs. har inte en fluga. strö med spån/mindre flis
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Tobbelobbe

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 18 aug-24 kl 13:44 »
Vad har du för toa? Hur ska du använda din komposterade gödsel?

Jag vill inte heller göra det svårare än nödvändigt. Har ett enkelt utedass. Och det gör kanske ingen större skillnad om baljan står där eller under ett enkelt presennings-tak sedan när den är full. Efter dassbesöken strör jag med vad jag har, för närvarande barkströ från affären. När det tillfälligt var slut grävade jag fram liknande skräp i vedbon. Nu har jag städat vedbon och skräpet är borta. Men senare kanske jag vill använda något annat "hemmaproducerat". Borde inte även kompostjord kunna hålla flugorna borta? Det handlar väl egentligen bara om att täcka över skiten med vad som helst så att flugorna inte kommer åt den?

Jag jobbar (för hand) på att få en för länge sedan övergiven åkerplätt i användbart skick. Där vill jag i första hand ha ett potatisland, om det går, men kanske även andra grödor. På sikt kan det då bli praktiskt att ha komposterat fram bra gödsel.

Köpte en separett-insats till dasset, men bänkhålet var för litet och hittills har jag glömt att ta med mig en sticksåg. Kanske struntar i det. Upplever inga större luktbesvär och det blir väl bättre gödsel om man blandar. Om än längre komposteringstid, vad jag förstår.

Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser