Vad har du för toa? Hur ska du använda din komposterade gödsel?
Jag vill inte heller göra det svårare än nödvändigt. Har ett enkelt utedass. Och det gör kanske ingen större skillnad om baljan står där eller under ett enkelt presennings-tak sedan när den är full. Efter dassbesöken strör jag med vad jag har, för närvarande barkströ från affären. När det tillfälligt var slut grävade jag fram liknande skräp i vedbon. Nu har jag städat vedbon och skräpet är borta. Men senare kanske jag vill använda något annat "hemmaproducerat". Borde inte även kompostjord kunna hålla flugorna borta? Det handlar väl egentligen bara om att täcka över skiten med vad som helst så att flugorna inte kommer åt den?
Jag jobbar (för hand) på att få en för länge sedan övergiven åkerplätt i användbart skick. Där vill jag i första hand ha ett potatisland, om det går, men kanske även andra grödor. På sikt kan det då bli praktiskt att ha komposterat fram bra gödsel.
Köpte en separett-insats till dasset, men bänkhålet var för litet och hittills har jag glömt att ta med mig en sticksåg. Kanske struntar i det. Upplever inga större luktbesvär och det blir väl bättre gödsel om man blandar. Om än längre komposteringstid, vad jag förstår.