Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  få bort hallon  (läst 1695 gånger)

Salta Lyktan

• Västerbotten
få bort hallon
« skrivet: 18 jul-24 kl 14:56 »
Har ett problem. grannen satte vildhallon på sin gräns(bostadsrätter på markplan med uteplats) och nu har de börjat komma upp på min sida. både i gräsmattan och i mina pallkragar. Grannen och jag kommer inte överens för fem öre så prata går inte. men jag vill ju inte direkt ha vildhallon bland mina grejer. just nu får jag rensa varannan dag bland vitlöken och örterna. Vad kan jag göra? har tänkt flytta hela den pallkragen till hösten för att slippa det mesta men de kommer ju bara fortsätta komma.
Kan jag hälla en sträng med salt så de inte kommer närmre? kan inte direkt gräva då det är bostadsrätt just vid huset.
gräsmattan klipper vaktmästarna så de hallonskotten ryker också.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: få bort hallon
« Svar #1 skrivet: 18 jul-24 kl 16:07 »
Ta det med styrelsen...
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 18 jul-24 kl 18:38 »
Vet inte riktigt om det fungerar på hallon, men när jag skulle ta död på en envis uppstickare av körsbär intill ett hus och penslade det med roundup, så dog ett körsbärsträd 10 meter därifrån. Det var visst en utlöpare...

Fungerar det med hallon så får du sista ordet ;D

Skogsvilde

• -
« Svar #3 skrivet: 18 jul-24 kl 18:57 »
Vet inte riktigt om det fungerar på hallon, men när jag skulle ta död på en envis uppstickare av körsbär intill ett hus och penslade det med roundup, så dog ett körsbärsträd 10 meter därifrån. Det var visst en utlöpare...

Fungerar det med hallon så får du sista ordet ;D

Om man nu får tag på det nu för tiden.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 18 jul-24 kl 23:22 »
Det säljs fortfarande ogräsmedel under varumärket Roundup, men den aktiva beståndsdelen är något helt annat än glyfosfat som det innehöll förr i tiden. För övrigt fanns på sin tid glyfosfathaltiga ogräsmedel under många andra varumärken också.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 19 jul-24 kl 10:09 »
Ja, och de bönder som har en slatt kvar är rädd om den.

Men principen att sådant som sprider sig med utlöpare hänger ihop, och på så sätt kan dödas med en dos av något effektivt i en gren kvarstår. Det måste ju vara något som går tillbaks till rötterna. Vet inte vad som ersatt glyfosat, och jag vet inte heller hur långt ogräsätticka går tillbaks i växten, men den är ju rätt populär och effektiv på grusgångar.

Det är i Sverige glyfosat blivit förbjudet, så det går säkert att handla på nätet >:D Är kanske ett otrevligt ämne, men använder man det sparsamt och med riktad verkan så känns det inte som något problem. Tror det säljs roundup-pluggar fortfarande för avdödning av träd.

skogaliten

• -
« Svar #6 skrivet: 19 jul-24 kl 18:02 »
Har ett problem. grannen satte vildhallon på sin gräns(bostadsrätter på markplan med uteplats) och nu har de börjat komma upp på min sida. både i gräsmattan och i mina pallkragar. Grannen och jag kommer inte överens för fem öre så prata går inte. men jag vill ju inte direkt ha vildhallon bland mina grejer. just nu får jag rensa varannan dag bland vitlöken och örterna. Vad kan jag göra? har tänkt flytta hela den pallkragen till hösten för att slippa det mesta men de kommer ju bara fortsätta komma.
Kan jag hälla en sträng med salt så de inte kommer närmre? kan inte direkt gräva då det är bostadsrätt just vid huset.
gräsmattan klipper vaktmästarna så de hallonskotten ryker också.

Hur har grannen hämtat vildhallon?

Men annars så beter sig odlade hallon, och den vilda arten likadant.

De förökar sig med rotskott och utlöpare.

Det är nog bara att rycka skott, klippa skott, och gräva bort skott på "din" sida.

Och så ta upp frågan om vad som är OK att plantera på/runt uteplatserna på BRF stämma.

Salta Lyktan

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 19 jul-24 kl 20:26 »
grannen har taig dem från skogen nedanför

Skogsvilde

• -
« Svar #8 skrivet: 20 jul-24 kl 02:37 »
grannen har taig dem från skogen nedanför

Fick hö plantera enligt brf?
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

817 gäster, 2 användare
javill, Hagrid

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser