Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blir ingen kyckling...  (läst 2077 gånger)

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Blir ingen kyckling...
« skrivet: 07 maj-07 kl 09:09 »
Hej svejs!

Väntar på kyckling men ägget vill inte kläckas
 har en liten dvärg kochin som legat nu i 23 dar på sitt ägg.

hur länge ska man vänta innan jag kan ge upp för det är väl ca 21 dagar det ska ta?

Kram ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Mamma-Anna

  • Inlägg: 599
    • http://norgardsanna.spaces.live.com/
Re:Blir ingen kyckling...
« Svar #1 skrivet: 07 maj-07 kl 09:33 »
22 dygn, längre ska det definitivt inte ta. Förra året kläcktes sex av åtta ägg under en höna, den andra kläckte bara 2 av sex. Det är ju tyvärr så att alla ägg inte är befruktade, eller att kycklingar är livsdugliga. Jag tror att du ska ta bort ägget, och om hon vill forsätt ruva ge henne några fler ägg så ökar chanserna att ni får smått i hönsgården. Många väljer ju att belysa äggen efter en vecka för att se om det hänt något. Jag har aldrig gjort det, men vill man vara säker på att en process starta kan det kanske vara bra!

HøneLine

  • Inlägg: 539
    • Värmland
    • Marion's hjemmeside
Re:Blir ingen kyckling...
« Svar #2 skrivet: 07 maj-07 kl 10:42 »
Jeg vil råde deg til å ta ut egget ..... legg det inntil øret å lytt på det.
Om det ikke piper inni der, lytt etter om du kan høre noen hakke litt inni der.... er du sikker på at du har dagene riktig?
Har du lyst egget for å se om det er befruktet tidligere?
23 dager er litt vel lenge for høns...  :P
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

MEG

  • Inlägg: 22
    • Östergötland
Re:Blir ingen kyckling...
« Svar #3 skrivet: 07 maj-07 kl 10:54 »
Hej!
Jag skulle råda dej att vänta en dag till innan du tar bort ägget.  
Det är inte säkert hönan har hållit ägget varmt hela tiden, det kan dröja ett par extra dagar om så är fallet.
Hoppas det går bra ;-)

Kaah

  • Inlägg: 243
  • Madicken 4v
Re:Blir ingen kyckling...
« Svar #4 skrivet: 07 maj-07 kl 11:57 »
Vänta! Ta inte bort äggen. Vi har haft fina kycklingar som kläckts fram på dag 24.  Lycka till.
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

Manne

  • Inlägg: 460
  • Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
Re:Blir ingen kyckling...
« Svar #5 skrivet: 08 maj-07 kl 02:43 »
Lyssna om du hör något svagt pipande, om inte så ta bort äggen.

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:Blir ingen kyckling...
« Svar #6 skrivet: 08 maj-07 kl 22:41 »
Hej på er

imorgon ger jag upp då åker detägg bort

hon har nu lagt nya o ligger kvar

innan hon fick ägg under sig låg hon nästan i 2,5 vecka utam 'gg för vi har ju hål i redet där hon ligger

då va jag snäll o stoppade in ett till henne

tycker det har blivit länge hon ligger där.

vad tycker ni ska jag låte henne ligga igen
fast hon verkar ju ändå inte fatta att hon inte har något under sig

Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:Blir ingen kyckling...
« Svar #7 skrivet: 08 maj-07 kl 22:48 »
Vet inte hur man länkar till gamla trådar, men gå en sida bakåt och kolla in rubriken "Ruvar utan ägg. Hjälp!". Där står det lite om det där med att låta hönan ligga på ägg eller få hjälp att avbryta ruvandet. Själv tycker jag det är lite grymt att låta en höna luftruva om hon inte gör det i väntan på att få ägg (kan bli så ibland om man håller på att samla ägg och det tar en vecka tex). Ska hon inte få ruva tycker jag att man ska hjälpa henne att bryta ruvningen.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:Blir ingen kyckling...
« Svar #8 skrivet: 08 maj-07 kl 22:54 »
hur avbryter jag

för även om jag tar bort botten igen så liger hon där ändå???

Kram Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Mamma-Anna

  • Inlägg: 599
    • http://norgardsanna.spaces.live.com/
Re:Blir ingen kyckling...
« Svar #9 skrivet: 09 maj-07 kl 10:00 »
Jag har ruvtokiga hönor och de luftruvar ofta, ibland försöker jag lyfta ut dem regelbundet och bär ut dem i trädgården, men jag tycker att det sällan fungerar, utan det verkar som om de helt enkelt bara ger upp tillslut. Men det enda rådet jag har är att lyft bort henne ett par gånger dag, och då locka med något gott att äta!
Det är på gott och ont det här med ruvvilliga höns, kul när man vill ha kycklingar men inte lika kul när man vill ha ägg! :-\

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:Blir ingen kyckling...
« Svar #10 skrivet: 09 maj-07 kl 10:09 »
Som jag skrev i tråden jag inte kunde länka till så kan man hjälpa hönan att avbryta ruvandet. Man flyttar då hönan till ett annat utrymme och sätter henne i en bur med endast mat och vatten. Det får inte vara mysigt där med golvströ och annat och absolut inget rede. Efter ett par dygn brukar man kunna sätta tilbaka henne och då är ruvningen bruten. Jag var inte ensam om att använda denna metod. Jag tycker det är bättre att ge henne denna trista behandling under några dagar så att hon sen får vara ute och njuta av vårdolen tillsammans med de andra om hon ändå inte kommer att få några ägg att ligga på. Självklart tycker jag ju att man helst ska ge henne ett par ägg, men annars röstar jag för detta.
Läs gärna tråden jag tipsade om.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 3 användare (2 dolda)
isa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser