Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Morgontrött Kia  (läst 39273 gånger)

torbjorn

• Medelpad
SV: Morgontrött Kia
« Svar #80 skrivet: 03 nov-24 kl 23:05 »
Om det bara är 5 eller 10 % som skiljer i uppgiven kapacitet mellan två olika bilbatterityper, så kommer man aldrig att märka någon skillnad i praktiken. Spridningen mellan olika exemplar av samma sort är större än så.
Det är bättre att köpa en vanlig och gångbar typ som det är stor omsättning på, om du absolut kräver att få ett batteri av en udda sort så riskerar du att få ett som har stått i lager och förstörts genom sulfatering i flera år.

mulen

• Lappland
« Svar #81 skrivet: 04 nov-24 kl 16:56 »
Det blev ett varta som det är i den idag. Kia var tvungen att beställa från England. Jag åkte om batteri lagret, de mätte det gamla å det visade rött att det var dåligt och behövdes bytas. Dock var han fundersam över att det gick bra att starta bilen med batteriet dagtid men om bilen stod i flera timmar utan användning att det kunde vara något som drog ström?
Jag hoppas verkligen att det ska funka nu.
För övrigt, den gick ju inte att starta med batteristartare men bonden kom med rejäla startkablar för traktor och kopplade på bilen mot hans fordon å den startade direkt! 
Men nu har jag bytt batteri som jag ska byta imorgon

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #82 skrivet: 04 nov-24 kl 18:29 »
Det blev ett varta som det är i den idag. Kia var tvungen att beställa från England. Jag åkte om batteri lagret, de mätte det gamla å det visade rött att det var dåligt och behövdes bytas. Dock var han fundersam över att det gick bra att starta bilen med batteriet dagtid men om bilen stod i flera timmar utan användning att det kunde vara något som drog ström?
Jag hoppas verkligen att det ska funka nu.
För övrigt, den gick ju inte att starta med batteristartare men bonden kom med rejäla startkablar för traktor och kopplade på bilen mot hans fordon å den startade direkt! 
Men nu har jag bytt batteri som jag ska byta imorgon
Bra!  Yess.
När du byter så var uppmärksam på gnistor.
Om du får sådana så kan man misstänka att något bråkar.
Börja då med att kolla om du har skit i släpvagnskopplingen.
Det är inte ovanligt att det finns ett stift med permanentström.
Är det friskt så är det smart att värmemäta säkringarna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mulen

• Lappland
« Svar #83 skrivet: 04 nov-24 kl 22:26 »
Bra!  Yess.
När du byter så var uppmärksam på gnistor.
Om du får sådana så kan man misstänka att något bråkar.
Börja då med att kolla om du har skit i släpvagnskopplingen.
Det är inte ovanligt att det finns ett stift med permanentström.
Är det friskt så är det smart att värmemäta säkringarna.
Nu hängde jag inte med alls, släpvagnskoppling? Menar du att smuts i uttaget till släpvagnen kan göra att bilen smådrar ström?
Tror ni bilen smådrar ström? En annan teori batterilagret hade är att det var så dåligt att det inte orkade kyla. För jag har ju faktiskt aldrig testat att få igång bilen på morgonen och sedan vänta 8 timmar och sedan köra. Utan. Det har ju varit på natten bilen stått längre tid.
Å i förrgår då… i somras när det var varmare så behövde jag ingen motorvärmare på

Skogsvilde

• -
« Svar #84 skrivet: 05 nov-24 kl 06:46 »
Nu hängde jag inte med alls, släpvagnskoppling? Menar du att smuts i uttaget till släpvagnen kan göra att bilen smådrar ström?
Tror ni bilen smådrar ström? En annan teori batterilagret hade är att det var så dåligt att det inte orkade kyla. För jag har ju faktiskt aldrig testat att få igång bilen på morgonen och sedan vänta 8 timmar och sedan köra. Utan. Det har ju varit på natten bilen stått längre tid.
Å i förrgår då… i somras när det var varmare så behövde jag ingen motorvärmare på
Jag är övertygad att batteriet är slut.
Men när misstanken kom om att något drar tjyvström så är det för mig svårt att otänka det.
Och för min del är det bättre att utesluta möjliga problem än att konstatera dem.
Och släpvagnskontakten är ingen ovanlig felkälla.
Men inte nödvändigtvis.

mulen

• Lappland
« Svar #85 skrivet: 05 nov-24 kl 14:08 »
Inga gnistror vid batteribytet!
Startade bra
Kan jag se på det gamla varta gl7 batteriet hur gammalt det är?

Skogsvilde

• -
« Svar #86 skrivet: 05 nov-24 kl 15:45 »
Inga gnistror vid batteribytet!
Startade bra
Kan jag se på det gamla varta gl7 batteriet hur gammalt det är?

Gott att höra.  Yess

Har du tur så sitter det någon lapp eller stämpel.
Men räkna verkligen inte med det.
Jag brukar skriva när batteriet kommer dit med en permanent marker och göra en notering i serviceboken.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #87 skrivet: 05 nov-24 kl 17:14 »
Har man tur så ligger kvittot på det gamla batteriet med bland bilpapperen.
Det brukar alltid finnas någon form av datumkod eller serienummer på bilbatterier, men informationen kan vara mer eller mindre kodad och olika hos olika tillverkare. Det kanske går att googla fram information om hur just Varta gör.

mulen

• Lappland
« Svar #88 skrivet: 05 nov-24 kl 19:29 »
Nu har bilen stått stilla i 4 timmar å jag var tvungen att glödga igång den för att få den att starta. Det är 9 plus ute. Ska det verkligen behövas med nytt batteri?

mulen

• Lappland
« Svar #89 skrivet: 05 nov-24 kl 19:34 »
Hur länge bör jag vänta mellan glödgandet? Lampan för glödstiften släcks fort

mulen

• Lappland
« Svar #90 skrivet: 05 nov-24 kl 19:38 »
Och måste man alltid glödga en diesel eller vid vilken temperatur bör jag ha som riktmärke

mulen

• Lappland
« Svar #91 skrivet: 05 nov-24 kl 19:48 »
Är det bättre att glödga 2-3 gånger och sedan försöka starta bilen, eller glödga, starta, glödga starta med någon minuts mellanrum?

Skogsvilde

• -
« Svar #92 skrivet: 05 nov-24 kl 20:08 »
Oftast räcker det med en glödning.
Redan vid 9 är det viktigt, hoppar den igång så räcker det bra.
Kör en vända till om den inte hoppar igång.
Nu har du massor av batteri.
Men inte nödvändigtvis.

mulen

• Lappland
« Svar #93 skrivet: 05 nov-24 kl 20:36 »
Oftast räcker det med en glödning.
Redan vid 9 är det viktigt, hoppar den igång så räcker det bra.
Kör en vända till om den inte hoppar igång.
Nu har du massor av batteri.
Men det ska räcka att glödga, sedan starta och sedan glödga igen. Ja den hoppade igång men jag gjorde nog fel, trodde den skulle starta på en gång. Fick glödga två gånger

torbjorn

• Medelpad
« Svar #94 skrivet: 05 nov-24 kl 22:35 »
En så här modern diesel med common rail-system osv, ska vara lättstartad utan glödning om allt är i ordning och startmotorn går med full fart. Glödstiften är mest till för att säkerställa fullständig förbränning de första sekunderna efter kallstart, så att inte bilen släpper ut otrevliga oförbrända avgaser.
Gammaldags förkammar- eller virvelkammardieslar kan däremot vara helt omöjliga att kallstarta utan glödning.

mulen

• Lappland
« Svar #95 skrivet: 05 nov-24 kl 22:48 »
En så här modern diesel med common rail-system osv, ska vara lättstartad utan glödning om allt är i ordning och startmotorn går med full fart. Glödstiften är mest till för att säkerställa fullständig förbränning de första sekunderna efter kallstart, så att inte bilen släpper ut otrevliga oförbrända avgaser.
Gammaldags förkammar- eller virvelkammardieslar kan däremot vara helt omöjliga att kallstarta utan glödning.
Jag hade en subaru 2013 diesel innan och den var inga problem att starta, utan glödga, även kallstart.
Men den här är ju 7 år äldre. 2006
Så då tror du inte att det bara är batteriet som är orsak i det här fallet Torbjörn?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #96 skrivet: 06 nov-24 kl 07:18 »
Jag känner mig fortfarande ganska säker på att det är batteriet som är orsaken, i och med att ett dåligt batteri gör att det inte blir full fart på startmotorn.

Har du provat än, som föreslagits flera gånger, att rulla eller bogsera igång bilen när den är kall? Då får du ju upp högre varvtal på motorn än vad startmotorn kan ge med halvdant batteri.

Och, en sak till, mät batterispänningen medan startmotorn går, och se hur mycket den sjunker.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #97 skrivet: 06 nov-24 kl 12:25 »
Vi har två Hyundai/Kia 2010 och 2011 med samma dieselmotor i båda. Den som gått längst (32 000) och är tröttast i startmotorn behöver man vänta den där sekunden glödlampan lyser om den skall hoppa igång fort. Den andra som är snärtigare i startmotorn (och har gått 27 000) släcker lampan så fort att det i stort bara är att starta som om det vore en bensinare. Jag har inte mätt kompet, men den lite tröttare flämtar lite i ventilhuset så det är nog lite sämre ställt där.

mulen

• Lappland
« Svar #98 skrivet: 06 nov-24 kl 23:52 »

Jag har bytt batteri, men måste fortfarande glödga. Och tycker jag måste glödga oftare. Förr behövde jag inte glödga om bien varit igång 9 timmar. Nu känns det som jag behöver glödga varje start även med motorvärmare i.
Men jag har inte behövt starta med kablar iallafall och jag mätte gamla batterier hos batteri lagret och mätaren visade att det inte hade full startkapacitet utan visade rött å dags att byta. Så att batteriet var svagt det är konstaterat, men tycker ändå att den borde vara piggare. Jaja, and lampan lyser för övrigt fortfarande när jag kommer upp i hög och jämn hastighet.
Jag känner mig fortfarande ganska säker på att det är batteriet som är orsaken, i och med att ett dåligt batteri gör att det inte blir full fart på startmotorn.

Har du provat än, som föreslagits flera gånger, att rulla eller bogsera igång bilen när den är kall? Då får du ju upp högre varvtal på motorn än vad startmotorn kan ge med halvdant batteri.

Och, en sak till, mät batterispänningen medan startmotorn går, och se hur mycket den sjunker.

mulen

• Lappland
« Svar #99 skrivet: 07 nov-24 kl 00:20 »
En sak jag glömt nämna är att motorlampan lyser om jag behöver glödga den flera gånger, den försvinner sen efter 5 starter. Men den lyser även nu efter batteribytet.
Men den ger inga felkoder på mer än abs

Dela detta:

* Inloggade just nu

884 gäster, 2 användare
Be, silverjuggler

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser