Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölksyra vilda växter  (läst 5791 gånger)

SurOve

  • Inlägg: 45
    • Skåne
Mjölksyra vilda växter
« skrivet: 02 feb-06 kl 10:46 »
Är det någon som har prövar att mjölksyra vilda växter, tex nässlor, kirskål, körvel, som finns i stor mängd ganska tidigt på året? Så vitt jag förstår kan de vara mer näringsrika än odlade, tex vitkål. Har läst att tex sommarkål kan bli mosig å grötig om man syrar den å lagrar för länge. Vilda växter kan ju vara ganska späda. Hållbarhet?? Kanske det vore bättre att syra grövre delar?
Syrar ofta. Surar ibland.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Mjölksyra vilda växter
« Svar #1 skrivet: 02 feb-06 kl 16:33 »
Har du provat att göra nässelvatten nångång ?

Lägg nässlor i en hink vatten och låt stå en vecka eller så så kommer det igång en naturlig jäsningsprocess ... och jag kan lova att du INTE vill smaka. Det stinker nåt oerört men är bra gödselvatten, utspätt, för växter. Bladen löser upp sig helt och det blir inga "grönsaker" kvar i vattnet, bara slem/slam. Och som sagt, en stank som inte går av för hackor.

Jag har aldrig sett några syrade bladgrönsaker och jag tvivlar på att det funkar, du får leta efter info om det finns nån som mjölksyrat spenat, mangold eller liknande gröna blad, dom beter sig nog ungefär som nässlor. Sätt att bevara nässlor är annars torkning eller förvällning/frysning, alt. hermetisering i glaskonserver.

Kanske kan man kombinera kål och nässlor och hoppas att den bakteriekultur som fixar surkålen också kan mjölksyra nässlorna samtidigt.  Men du har rätt (om jag läser fritt mellan raderna) i att nässlor och vinterkål inte är skördeklara samtidigt.

Det finns bara ett sätt att ta reda på om det funkar ... vågar du prova ?

caprice

  • Inlägg: 105
    • -
Re:Mjölksyra vilda växter
« Svar #2 skrivet: 02 feb-06 kl 19:59 »
Hej Fridtuna!

Jag har också funderat på samma sak och därför letat lite efter kunskap. I Annelies Schönecks böcker om syrning och torkning kan man läsa en del om hur folk gjorde förr i tiden. I ryssland var det tydligen vanligt att man syrade späda blad både från grönsaker och vilda växter, hon nämner t ex kirskål och groblad. Sedan torkades bladen. I sin bok om syrning skriver hon en del om den mjölksyrade drycken kvass som var väldigt vanlig i Ryssland förr. Drycken görs på surdegsbröd men hon nämner också ett recept där man blandar in örter, bl a nässlor för att få en dryck som närmast var en naturmedicin.
Jag har också läst om folk i Sibirien som syrade blad från salix och rosenrot och åt på vintern. Var antagligen rena dunderkuren med tanke på bladens medicinska effekter.
I mina egna syrningar har jag blandat in blad som kryddor, t ex vinbärsblad, mynta och dill och det har fungerat utmärkt. Men jag antar att om man enbart syrar blad får man hålla lite koll på processen så inte bladen blir översyrade och faller sönder.

Det här är i alla fall något jag har funderat på att prova i vår. Känns som man har tillgång till så otroligt mycket gröna blöd som man inte kan ta tillvara på under våren. Torkning är ju ett bra alternativ för vissa örter men en del blir väldigt hö-likt, tyvärr, om man inte har en elektrisk tork.
syrning verkar vara ett bra alternativ här, tror jag. Vi får väl prova i vår och rapportera här vad som händer :)

Caprice
« Senast ändrad: 02 feb-06 kl 20:04 av caprice »

SurOve

  • Inlägg: 45
    • Skåne
Re:Mjölksyra vilda växter
« Svar #3 skrivet: 05 feb-06 kl 10:04 »
Tack för era svar! OK, vi får prova å se vad som händer. Kanske en kortare syrnings-/mognadsperiod å sedan äta upp det ganska snart skulle funka. Tills det blir andra saker att syra. Det jag funderar på är att kunna syra perenner å kanske inte behöva odla så mycket ettåringar. Som det som skrivs om i Vilda växter, men skörda det å syra. Alternativt torka, koka in.
Ha det bra!
Syrar ofta. Surar ibland.

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Mjölksyra vilda växter
« Svar #4 skrivet: 22 feb-06 kl 07:44 »
Hej,

bladen skulle jag äta färska som de är men stänglarna (stjälkarna) kan läggas in som söt-sur bilaga till (grill)maten. Eventuellt kan det vara frågan om att drar ur beskan ur växten innan den hanteras (blötlägg i saltvatten).

Kirskålris (4 pers)
 
4 dl  ris
8 dl kirskålsblad, tvättat, hackat
salt
2-3 MS smör
 
1 koka ris
2 stek kirskålen på inte alltför hög värme i smöret
3 tillsätt salt o peppar sist
4 blanda ris o kirskål, salta om Du vill
5 ringla över en bra o pepprig olivolja

Mums!

NatureBoy

  • Gäst
Re:Mjölksyra vilda växter
« Svar #5 skrivet: 16 jun-06 kl 09:13 »
Jomenvisst måste det fungera att mjölksyra späda, vilda växter! Man gör ju ensilage på gräs, och det är ju mjölksyrning!
Tyvärr så har jag inga konkreta råd att komma med till Dig, men kika på hur bönderna gör ensilage så har du nog lösningen inom räckhåll. Jag vet att de ordnar syrefri miljö genom en fermenteringsprocess som äter upp syret (Ni har sett de vita *jätteäggen* som ligger på fälten, däri finns ensilage) i stället för att som med grönsaker täcka med vatten.

Mer än så har jag inte att bidraga med, men kanske det kan vara någonstans att börja!
Lycka till, och berätta hur det går!

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Mjölksyra vilda växter
« Svar #6 skrivet: 07 maj-07 kl 13:13 »
Nå, hur gick det med era försök att mjölksyra vilda växter? *nyfiiiken*
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

sivan48

  • Inlägg: 516
    • Uppland
Re:Mjölksyra vilda växter
« Svar #7 skrivet: 25 maj-07 kl 18:53 »
jo,det går säkert utmärkt att mjölksyra vilda växter!
Har inte hunnit testa ännu,men i detta dokument finns många tips:

http://lists.ibiblio.org/pipermail/permaculture/2006-June/024168.html

 

Herman

  • Inlägg: 2
    • Värmland
SV: Mjölksyra vilda växter
« Svar #8 skrivet: 09 jun-24 kl 21:40 »
Var det någon som testade till slut?

borsdorfer

  • Inlägg: 365
    • Skåne
SV: Re:Mjölksyra vilda växter
« Svar #9 skrivet: 12 jun-24 kl 08:15 »
Jomenvisst måste det fungera att mjölksyra späda, vilda växter! Man gör ju ensilage på gräs, och det är ju mjölksyrning!
Vid ensilering tillsätter man oftast myrsyra för att få ett lågt pH värde i starten av fermenteringsprocessen.
Om detta är nödvändigt för att motverka skadliga bakterier  känner jag ej till.
Inte heller känner jag till om myrsyra är hälsosamt

Be

  • Inlägg: 399
    • Finland
SV: Mjölksyra vilda växter
« Svar #10 skrivet: 12 jun-24 kl 08:34 »
Jag har syrat ryssgubbe och gjort kimchi på maskrosblad (finns videor på nätet). Gott och hållbart. Ryssgubben har dock rejäl beska så kanske inte för alla. 
Ingen människa är illegal

Tångräkan

  • Inlägg: 2025
    • Åland
SV: Mjölksyra vilda växter
« Svar #11 skrivet: 12 jun-24 kl 18:04 »
Inga problem! Visserligen en jättegammaltråd så TS kanske inte är aktiv längre men Surtanten, Jenny Neikell fermenterar bladgrönt och vilda växter i boken Fermentera 2.0, Philipp Weiss & co har också en sida om att mjölksyra blad i Fleråriga grönsaker - Upptäck, odla, njut. Sen kan ni kolla in Mathornas hemsida där de tipsar om samma sak:

https://www.martha.fi/vardagskunskap/fermentera-vilda-vaxter
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Herman

  • Inlägg: 2
    • Värmland
SV: Mjölksyra vilda växter
« Svar #12 skrivet: 12 jun-24 kl 21:38 »
Surtantens 2.0 har jag precis beställt så det blir ju jättebra för att läsa mer! :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 1 användare
karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser