Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur städar man en jordkällare.  (läst 1675 gånger)

varför_inte

• Södermanland
Hur städar man en jordkällare.
« skrivet: 19 jan-25 kl 22:29 »
Hej, jag och min sambo har tagit över en riktigt maffig jordkällare i slaggsten. Yess Den har jordgolv och totalt 5 eller 6 rum, jag har helt ärligt inte vågat gå in tillräckligt långt för att se hur många rum det är. Tänker att det bor en grävling längst in...

Den har fungerat bra att lagra potatis i två års tid men den är inte alls omhändertagen. Takdelen består av trä med tegelplattor och ett tjockt lager jord över. Det behöver absolut bytas då teglet bara smular samman och utöver det ligger det stora grenar från omkringliggande träd uppepå taket.

Nu till saken, det är väldigt ostädat där inne. Jorden har ganska mycket organsikt material i sig, väggarna är fyllda med gigantiska spindlar (fast det har jag hört är bra) och på en av trädörrarna växer det svamp. Det är nog lite väl fuktigt där inne men det blir nog bättre med ett nytt tak.

Vad kan man göra annars för att fräscha upp den?
Kan man göra något så att trädörrarna (som förövrigt är typ 7 cm tjocka) håller sig svampfria?
Har hört att man kan kalka?
Kan man gräva ur jorden och lägga in nytt?
När på året gör man det?

Om jag vill förvara något annat än potatis i någon av rummen kan man ändra luftfuktigheten i något av dem så att man kan förvara lök eller liknande?

Har sökt lite på nätet och sett super rena sterila jordkällare och det är inte heller målet men det hade varit skönt att känna att den är väl omhändertagen. Frågan är alltså hur städar man ens en jordkällare?

Tiomilaskogen

• Dalarna
SV: Hur städar man en jordkällare.
« Svar #1 skrivet: 20 jan-25 kl 10:37 »
Grattis till en superplats att förvara potatis, rotfrukter och diverse konserver i.
Lök ska du inte prova med - den möglar. Den vill ha torrt.
På våren städar vi vår källare och vädrar ur den så allt blir torrt.
Kratta rent golvet. Gräv inte för det kan äventyra konstruktionen om det blir för djupt.
Du kan lägga ett lager singel (grus) på golvet så blir det lite dränering.
Kalk höjer pH så det tar livet av de bakterier och svampar som vill ha det surt men det är inget jag provat.
Vi har lös inredning som kan tas ut och borstas/skuras vid behov.
På hösten brukar vi släppa in kall nattluft inför skörden.
Sen är det bara att avhysa alla möss som försöker ta sig in och festa i morotsbingen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 2 användare
Tångräkan, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser