Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur fungerar spjället i vedspisen?  (läst 24738 gånger)

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Hur fungerar spjället i vedspisen?
« skrivet: 11 jul-04 kl 10:51 »
Vi har en gammal vedspis i köket som ger den mest underbara värme och som vi lagar all mat på sommar som vinter.

Jag känner mej osäker på hur spjället fungerar. Är det så att om jag eldar med öppet drag och öppet spjäll så brinner det bra men värmen sticker snabbt ut genom skorstenen? Är det i så fall så att om jag drar igen spjället lite blir det varmare i murstocken? Och hur får jag det snabbast varmt i ugnen när jag ska baka bröd?

I en kakelugn eldar man ju med spjället bara lite öppet när elden väl tagit sej - är principen densamma?

Lär mej allt om spjäll, snälla!

Monika
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Hur fungerar spjället i vedspisen?
« Svar #1 skrivet: 25 sep-05 kl 14:01 »
En gammal spis lagrar inte värme. Som du har sett själv blir det het förbränning när spjället är öppet, mer syre till brasan pg av draget. Detta sätt att elda är bäst, om värmen kan sparas, genom att ackumulera eller värma huset ordentligt och låta det sakta svalna. I många fall, blir man tvungen att hålla tillbaka fyren och ta ut värme under längre tid, och om du inte har kinkiga grannar och torr ved är det acceptabelt även om det är energimässigt en sämre ekvation. Inget är idealiskt, livet är fullt av kompromisser, så har du torr ved elda så du  och katten trivs med stugvärmen och matlagningen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur fungerar spjället i vedspisen?
« Svar #2 skrivet: 25 sep-05 kl 15:37 »
Beroende på hur rökröret är i förhållande till murstocken så kan du visst stänga till lite under tiden som du myseldar. Bara det har tagit sig ordentligt.

Att edla upp en vedspis för snabbt är inte bra. Risk för sprickor. Men när det väl tagit sig och om du vill ha extra varmt, så lägg i lite ek. Björk är bra för bakning och tall för gratänger som ska vara inne länge.

Två andra sätt att sprida spisvärmen under dagen/natten är att ha en stoooor gryta med lock full med vatten på spisen och om man inte använder ugnen så ofta, fylla den med tegelstenar.

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Hur fungerar spjället i vedspisen?
« Svar #3 skrivet: 28 sep-05 kl 06:48 »

Hej.
Du frågar ju egentligen två helt skilda frågor, dels det om bakningen, dels det om spjället.

Bakning är jag helusel på, det grejar min fru.

Spjäll däremot, vet jag mer om, eftersom vi eldar dagligen under vinterhalvåret i två skilda eldstäder.

För att en eld ska brinna bra och utan miljöfarliga utsläpp, så ska man elda med syreöverskott. Det är regel nummer ett.

Utan syreöverskott, får man en ofullständig förbränning, vilket gör att dels blir skorstenen igensatt med rester av förbränningen i en allt för snabb takt. Dels sprider man cancerogena ämnen omkring sig.

En fullständig förbränning är inte bara  beroende av syreöverskott, utan också av att temperaturen är tillräckligt hög vid själva förbränningen.

Syre finns i luften, och grundregeln är precis som du har gissat, att spjället är helöppet då man ska få igång draget och få igång elden.

Sedan STRYPER man spjället, så att luften inte kyler elden för mycket, men samtidigt inte så mycket att man får syreunderskott, utan fortfarande ett litet överskott.

Med andra ord, "myseldning" eller småeldning är helt förkastligt ur både ekomomisk och ekologisk synvinkel.

Man ska med andra ord elda så det brinner bra och effektivt en kort tid, och magasinera värmen, tex som det sker i en kakelugn.

Att använda en järnspis som värmekälla för daglig, långsam eldning är alltså inte alls bra, utan bara en nödlösning, för att man inte har något bättre.

Moderna varianter av braskaminer kan vara otroligt effektiva, och utnyttjar 1/3 del av veden som en järnspis förbrukar för samma uppvärmning. Tänk på det när ni ska hugga ved!

Moderna kaminer eller varianter av kakelugn kan dessutom ha automatisk luftflödeshantering, med både primär och sekundärluft. Alltså luft till själva elden, och luft till efterförbränning av de oförbrända vedgaserna.

Med bra doningar kommer man upp i en 80-90 % verkningsgrad, medan en järnspis kanske ligger på 30%.

En riktigt bra kakelugn är nästan lika effektiv som moderna lösningar, så i ett historiskt perspektiv är kakelugnen en OTROLIG konstruktionsbedrift.

Mikael Perman.


dan_t

  • Gäst
Re:Hur fungerar spjället i vedspisen?
« Svar #4 skrivet: 29 sep-05 kl 21:49 »
Bokved är bäst om man vill ha långvarig värme. Bokved är rena lyxen, ger sån fin glödbädd och varar hela natten i vår gamla panna  utan ackumulator. Underbart när man kan lägga på ett par trä istället för att behöva elda upp i ett utkylt hus på morgonen.
 :)

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Hur fungerar spjället i vedspisen?
« Svar #5 skrivet: 09 okt-05 kl 19:53 »
Tack för svaren om förbränning!
Vedspisen är endast en sekundär värmekälla eftersom vi har vedpanna och ackumulatortankar på 1000 liter, så myseldning förekommer knappast när vi inte lagar mat och bakar bröd.

Kanske formulerade jag mej otydligt om spjällets funktion? Dragluckan nertill på vedspisen är alltid fullt öppen tills elden tagit sej ordentligt och även spjället upptill på spisen. Frågan var vad spjället har för funktion för att reglera värmen i ugnen. Jag misstänker att ugnen blir varmare om spjället dras igen lite men har jag rätt?
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Hur fungerar spjället i vedspisen?
« Svar #6 skrivet: 09 okt-05 kl 22:56 »
Kan bli både och, beror på mycket. Vid öppet spjäll bör härden bli varmare, och troligtvis även ugnen, om nu inte allt går till kråkorna. Jag TROR det bli varmare i ugnen vid häftigare eld, men har du ingen ugnstermometer?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Hur fungerar spjället i vedspisen?
« Svar #7 skrivet: 10 okt-05 kl 09:40 »
Gammal spis - trasig termometer... Läste nån annanstans på alternativ om lösa termometrar man kan köpa för under hundralappen. Får väl prova det. Har gått på "känn" hittills.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

konijn

  • Gäst
Re:Hur fungerar spjället i vedspisen?
« Svar #8 skrivet: 26 okt-05 kl 11:34 »
Hei!

Jeg tror/håper jeg forstår hva du mener med dette "spjället". Har for en liten stund siden installert ei vedspiss her hjemme og funnet ut at luften sirkulerer rundt i spissen når spjället er igjen. Den varme luften blir sugd rundt bakerovnen i spissen for så å forsvinne i skorsteinen. Røykkanalen  blir altså lengre og mer varme blir absorbert av en større flate i  spissen. Helt fantastisk system når man tenker seg om! Skal du bruker spissen til baking anbefales det altså å ha spjället igjen, men også til oppvarming av huset/rommet er det best å ha den igjen. Den vil jo da varme opp en større del av spissen. Har du i tillegg ovnsdøren åpen når du ikke baker vil den også varme opp rommet.  Det finnes en artig liten bok om å koke på vedspisser som jeg kan anbefale: Woodstove Cookery, skrevet av Jane Cooper.
Håper dette var til hjelp!

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Hur fungerar spjället i vedspisen?
« Svar #9 skrivet: 26 okt-05 kl 22:45 »
Tack konijn - du förstod min fråga precis! Jag förstår vad du menar och det verkar helt logiskt. Tack oxå för boktipset.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser