Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avgöra ålder på jonsered 510sp  (läst 1613 gånger)

seeker

  • Inlägg: 21
    • Småland
Avgöra ålder på jonsered 510sp
« skrivet: 10 jan-21 kl 22:53 »
Min granne tyckte min motorsåg som jag fick ärva av min far för längesen var en gammal klenod. Så jag blev lite nyfiken på om det går att bestämma ålder på den? Vad jag googlat så tillverkades 510sp från 79 till 84. Är det en 79a jag har eller står siffrorna för något annat?

Dom stansade numren är 890418



torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Avgöra ålder på jonsered 510sp
« Svar #1 skrivet: 11 jan-21 kl 08:27 »
Siffrorna längst ner är typgodkännandenumret från dåvarande Arbetarskyddsstyrelsen. Förmodligen är väl godkännandet utfärdat 1979.
Med lite tur kan ju tillverkaren, eller någon motorsågsnörd, ha listor över vilka serienummer som har producerats vilket år.

En annan möjlighet att identifiera åldern är om delar i tändsystemet är gjorda av någon underleverantör som har märkt dem med datumkod. Bosch gör t ex så.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Avgöra ålder på jonsered 510sp
« Svar #2 skrivet: 11 jan-21 kl 19:29 »
En kille som kan hjälpa dig är Magnus Mattisson i Skåne. Han har ett motorsågsmuseum.

www.facebook.com/motorsagsmuseumosby2015/

Maskintok

  • Inlägg: 24
    • Hälsingland
SV: Avgöra ålder på jonsered 510sp
« Svar #3 skrivet: 13 apr-22 kl 08:40 »
första siffran än året.
Så 1988.
sista året som dessa tillverkades.
storebror 520 fanns tills 1990.
en allmän byfåne är alltid bättre på allt än en förståsigpåare.

En reservdelsbytare är som att pissa i motvind.. de finns överallt, men är inget att ha.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser