Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvara torkade örter bäst?  (läst 2256 gånger)

Asterix

  • Inlägg: 5
Förvara torkade örter bäst?
« skrivet: 01 maj-19 kl 14:06 »
Hur förvarar ni era torkade örter bäst?

Jag har en torkugn som är super att torka örter med. Jag brukar förvara dem i små engångstepåsar i en gammal tekartong, har haft i en telåda i metall tidigare. Men hur förvarar ni era örter?

George Donets

  • Inlägg: 7
SV: Förvara torkade örter bäst?
« Svar #1 skrivet: 01 jul-21 kl 18:44 »
Jag lagrar den i en vanlig metallbox

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Förvara torkade örter bäst?
« Svar #2 skrivet: 02 jul-21 kl 02:47 »
i glasburkar av olika storlekar och färg.
Ljuskänsliga örter i mörka burkar om innehållet ska behålla sin färg och inte tappa i vitaminhalt etc.  Persiljades förvarar jag i gamla kryddburkar. Brukar ha i några "torktabletter" (som finns med i typ medicinförpackningar) för säkerhets skull.
Är lite orolig att metall ska sätta smak.
Återanvänder glasförpackningar , händer ibland att jag köper en vara pga att glasburken kan vara perfekt   Yess :P ;D

 

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Förvara torkade örter bäst?
« Svar #3 skrivet: 02 jul-21 kl 09:25 »
Jag förvarar torkade örter i bruna papperspåsar och sedan i låda i köpmannadisken,
torkad frukt och svamp har jag i skåpet ovanför kylskåpet..
/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

359 gäster, 4 användare
xaelanar, mommo, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser