Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snabbsalva?  (läst 3044 gånger)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Snabbsalva?
« skrivet: 29 nov-10 kl 13:22 »
Jag skulle vilja göra en sårsalva på bivax och vallört, men har bara vallörten i torkad form. Tidigare när jag gjort salvor har jag gjort ett oljeutdrag, och det tar ju några veckor, nu skulle jag vilja ha en sårsalva som jag kan göra per omgående. (Eftersom hästen har gjort sig illa...)

Finns det något annat sätt som snabbar upp processen?

esten

  • Inlägg: 2325
    • -
SV: Snabbsalva?
« Svar #1 skrivet: 29 nov-10 kl 15:05 »
Gör en varmpressad olja i stället , då tar det bara några timmar .
Vallörten går bra att varmpressa enligt mina böcker och oljan håller sig i ett år om den förvaras svalt och mörkt .

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Snabbsalva?
« Svar #2 skrivet: 29 nov-10 kl 20:10 »
Hur gör jag det? Värmer oljan med vallörten i?

esten

  • Inlägg: 2325
    • -
SV: Snabbsalva?
« Svar #3 skrivet: 29 nov-10 kl 20:41 »
Du lägger vallörten i oljan i lämplig burk ställer burken i en kastrull med vatten på låg värme  tre timmar .
Vattnet kan få sjuda så du ser att det blir lite värme , sedan försöker du hålla varmt på lägsta värmen eller kanske i ugn .
Häll över oljan med växten i en press eller i en duk som du kan krama så du får ut oljan .
Häll upp på flaska .

500 ml olja till 250 g torkad vallört blir lagom .

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Snabbsalva?
« Svar #4 skrivet: 21 feb-11 kl 19:09 »
Dete finns ett superbra sätt att löka sår. Groblad. Tvättad och mixad kan man badda på av saft eller blandningen (jag tror jag provat båda sätten). Vi leasade suggor för många år sedan och när de kom hade de svåra liggbölder på bogarna. Rena bölder - skitäckliga men det läktes jättesnabbt med grobladen!  ;D
Det kanske kan vara bra att lägga påminnet till i sommar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

276 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser