Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad arbetar ni med??  (läst 8670 gånger)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
Vad arbetar ni med??
« skrivet: 02 sep-11 kl 13:36 »
Sitter och funderar på vad "alla" här arbetar med.
Hur mycket arbetar ni utanför gården och hur mycket arbetar ni på gården/huset/torpet...
Funderar kring hur mycket man "behöver" arbeta utanför hemmet.
Visst har allt med vilken standart man vill ha och hur man lever, men hade varit kul att höra hur ni andra jobbar.
Här hemma är det så att jag är sjukskriven, och har varit under snart 2 år, mannen jobbar 82%.
Skulle vilja arbeta hemma båda. Det handlar ju inte om att gå hemma och "lulla" utan att arbeta, fast vara hemma och göra det. Tillsammans och med familjen och djur.
Just nu har vi 2 katter, en hund och from idag gick antalet höns ner från 4 till 3  :-\
Och sen 3 1/2 barn...  ;)
Tanken är ju att skaffa lite mer djur, och även hitta något att göra på gården, arbeta så lite som möjligt utanför hemmet.
Berätta gärna hur ni arbetar, med vad både innanför och utanför hemmet!!!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

mita67

  • Inlägg: 464
    • Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #1 skrivet: 02 sep-11 kl 13:48 »
Min sambo jobbar 100 % , jag kör buss 80% och kör lastbil varannan lördag minst. vi bor i villa så hemmet och trädgården är mina projekt. Odlar en massa grönsaker men det mesta ger jag bort eller till hönorna, vi är inte så glada vid grönsaker, tyvärr. Vi letar efter nån liten gård e.d. mest för att sambon ska få plats att meka med bilar, jag vill gärna ha lite fler höns. Har 2 hundar som tar lite tid också, jag ska gå klar instruktörsutbildningen i vinter sen ska jag börja ha kurser till våren är det tänkt.

johan svensson

  • Inlägg: 77
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #2 skrivet: 07 sep-11 kl 23:10 »
Sitter och funderar på vad "alla" här arbetar med.
Hur mycket arbetar ni utanför gården och hur mycket arbetar ni på gården/huset/torpet...
Funderar kring hur mycket man "behöver" arbeta utanför hemmet.
Visst har allt med vilken standart man vill ha och hur man lever, men hade varit kul att höra hur ni andra jobbar.
Här hemma är det så att jag är sjukskriven, och har varit under snart 2 år, mannen jobbar 82%.
Skulle vilja arbeta hemma båda. Det handlar ju inte om att gå hemma och "lulla" utan att arbeta, fast vara hemma och göra det. Tillsammans och med familjen och djur.
Just nu har vi 2 katter, en hund och from idag gick antalet höns ner från 4 till 3  :-\
Och sen 3 1/2 barn...  ;)

Tanken är ju att skaffa lite mer djur, och även hitta något att göra på gården, arbeta så lite som möjligt utanför hemmet.
Berätta gärna hur ni arbetar, med vad både innanför och utanför hemmet!!!
Sjukskriven,3-4 barn,fler djur som bara kostar pengar ,gör som de flesta andra ta en anställning och kör hobby eller näring på fritiden ,glöm djur om du behöver ta ut lön.
Det är inte jättelätt att hitta något att göra på sin "gård" som ger minst 250-300 kr per timme så man kan ta ut en låg lön.
Eller vad tror du själv?.

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #3 skrivet: 12 sep-11 kl 15:25 »
Vi jobbar som gruvarbetare båda två, fulltid, både helger, storhelger, vardagar, nätter och dag. Just nu pappaledigt, mammaledigheten har tagit slut (vi delade 50/50 på dagarna så får vi tillbaks pengar på skatten också kanon :))
Vi planerar att skaffa mer djur, för min del mest för nöjes skull, men också som en bisyssla som kanske kan ge några kronor plus. Tanken är främst  får/köttkavlar. Vi harninte provat än så vi får väl se hur det går med det, om det kan löna sig eller om det kostar.
Vi behöver komma på de smidigaste lösningarna fär djurhållning eftersom vi inte kan sköta om dem flera gånger om dagen alla dagar.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #4 skrivet: 12 sep-11 kl 18:19 »
Jag är hemma, mammaledig med minstingen som är 3 mån. Sambon jobbar heltid, plus gör (tyvärr) det mesta på gården också. Jag försöker knyta upp lillen i sjalen och göra så mycket jag kan men det är ju inte allt som funkar med en bäbis på magen.

Helst av allt skulle jag vilja hitta nåt jag kan göra här hemma på gården och få ut lite ekonomi av det, nån skyhög lön behöver jag inte. Vi kan leva lite snålt bara vi får ut nån slags livskvalité istället. Jag har inget jobb att gå tillbaka till, så nu gäller det för mig att lista ut vad jag vill bli när jag blir stor... ;)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #5 skrivet: 12 sep-11 kl 18:27 »
Vi jobbar hemma på gården båda två. Har inga andra jobb. Har en liten på 2,5 och väntar smått igen i november. Vi har hästverksamhet med en liten ridskola och turridning som grund på gården, samt en liten gårdsbutik där vi säljer diverse saker. Sen säljer vi även livdjur från våda lantrasdjur på gården. Detta drar in så pass att det går runt. Men vi har kapat ned våra utgifter väldigt mycket!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #6 skrivet: 12 sep-11 kl 18:39 »
Jaq jobbar som tidningsbud och sambon som nattförman, båda 75%. 1-2 barn, höns som ger ägg och hundar som kostar pengar  8)
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

sonica

  • Inlägg: 162
    • Hälsingland
    • Extend
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #7 skrivet: 12 sep-11 kl 19:12 »
Jag jobbar heltid som frisör och min kille heltid med alla sina projekt inom nöjesbranchen. Vi har insett att det är för svårt för oss att vara självförsörjande hemma på gården, även fast vi har andra projekt, som kursverksamhet och cirkusskola hemma.
Vi har tillräckligt många höns för att åtminstånde dom ska vara självförsörjande, dvs. jag får in tillräckligt mycket pengar på äggen för att täcka deras mat/strö osv. Vi odlar så att vi "äter ur landet" under skördetiden, samt sparar lite potatis i jordkällaren, men inte tillräckligt för årsbehovet. Det skulle bli för tidskrävande med större odlingar. Vi köper så mycket närproducerat kött som möjligt och lägga i fysen varje höst. En kvarts kalv, halv gris, ett lamm...
Det är klart att drömmen vore att få vara hemma mer och ha fler nyttodjur, men för oss mitt-i-livet går det inte.
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

anne-lie50

  • Gäst
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #8 skrivet: 12 sep-11 kl 19:42 »
jag målar Dalahästar hemma åt en firma i Mora, dessutom så sköter jag om alla våra djur, och det har blivit ganska många. Vi är själförsörjande när det gäller kött och kan även sälja lite

Purpurmylia

  • Inlägg: 26
    • Västerbotten
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #9 skrivet: 12 sep-11 kl 20:20 »
Jag jobbar 100 % som statsbyråkrat, och min sambo 90 %. Pendlar 45 min enkel väg till våra jobb. På gården sköter vi skogen och ordnar med ved, odlar en del grönsaker för eget bruk, slår med lie och hässjar ängshö som foder åt våra gotlandskaniner och tar hand om hönsen. Sedan finns det ett oändligt behov av underhåll på gårdens byggnader och där ligger vi ständigt efter. Trivs med mitt jobb, men skulle gärna vara hemma på gården mer för att kunna ha mer djur.
Biolog som bor på liten skogsgård i norr med familj, katter, gammelsvenska dvärghöns, lappgetter, gotlandsruss, kallblodstravare och gotlandskaniner.

johan smith

  • Inlägg: 91
    • Östergötland
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #10 skrivet: 14 sep-11 kl 14:38 »
just nu pluggar jag till gårdsmästare eller gårdsförman för den icke invigde i jordbruket. eller egen chef om man blir bonde. annars har jag jobbat som dräng i några år innan dess...

Sitter och funderar på vad "alla" här arbetar med.
Hur mycket arbetar ni utanför gården och hur mycket arbetar ni på gården/huset/torpet...
Funderar kring hur mycket man "behöver" arbeta utanför hemmet.
Visst har allt med vilken standart man vill ha och hur man lever, men hade varit kul att höra hur ni andra jobbar.
Här hemma är det så att jag är sjukskriven, och har varit under snart 2 år, mannen jobbar 82%.
Skulle vilja arbeta hemma båda. Det handlar ju inte om att gå hemma och "lulla" utan att arbeta, fast vara hemma och göra det. Tillsammans och med familjen och djur.
Just nu har vi 2 katter, en hund och from idag gick antalet höns ner från 4 till 3  :-\
Och sen 3 1/2 barn...  ;)
Tanken är ju att skaffa lite mer djur, och även hitta något att göra på gården, arbeta så lite som möjligt utanför hemmet.
Berätta gärna hur ni arbetar, med vad både innanför och utanför hemmet!!!
dränga jäveln har talat.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #11 skrivet: 14 sep-11 kl 14:42 »
Jag arbetar just nu för att få ihop pengar till en gård :) Jobbar i Norge, drygt är det, bor med min fru tillsammans med en annan familj och saknar Hälsingland och min stora släkt nå förbannat :(
Jobbar som lagerchef men just nu sitter jag coh söker jobb hemma, sökte just ett jobb som damsugarförsäljare :p Haha

Vi hoppas på att kunna försörja oss på att min fru startar eget och att jag jobbar väldigt lite när vi har gård. Pengar är inget vi känner att vi vill ha i överflöd (vill, jo kanske, men inte behöver). Bara vi känner oss trygga ekonomiskt är vi jäkligt nöjda!

marymae

  • Inlägg: 1552
    • Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #12 skrivet: 14 sep-11 kl 20:46 »
Vi är fortfarande på stadiet att försöka kunna få ihop tillräckligt för att köpa vårt hus. Vi har heller inga planer på att bli 100% självförsörjande när det händer men att i alla fall kunna täcka upp delar av våra behov själva. Jag är lärare och jobbar heltid, mannen studerar lite och söker jobb.
elliha.blogspot.com

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #13 skrivet: 14 sep-11 kl 21:48 »
Här hos oss jobbar vi båda heltid. Har ett gäng barn som börjar bli stora. Sköter gården på den fritid vi har. Drömmer om mer (mest jag :-[), men det känns svårt att lämna en fast, relativt hög inkomst.

Har två hästar, en hund, ett par sällskapskaniner, en stallkatt, myskankor av varierande antal samt alldeles för många höns!
Det vill till att man inte har andra intressen! ;D
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

bondobjekt

  • Gäst
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #14 skrivet: 23 sep-11 kl 11:08 »
Jobbar som automationsteknker i solcellsindustrin (Glomfjord, Nordnorge) men ska flytta till Småland eller Västergötland om två veckor. Får se vad det blir då. Samlar pengar till gård och har tänkt köpa cash om några år.

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #15 skrivet: 23 sep-11 kl 11:34 »
Jag arbetar som IT-tekniker på ett lagomt stort företag, vilket betyder att man är lite alltiallo, man gör allt från att skruva ihop nya datorer och installera dessa till att reparera TV-apparater. Väldigt kul och omväxlande jobb när man är tekniskt intresserad. Skulle aldrig vilja jobba på ett större företag...
Men samtidigt är det roligast när man kan arbeta hemmavid och dessutom få in en liten hacka på det...hugga ved, sälja ägg osv.
Jag älskar att effektivisera saker. Ta t.ex. det här med matavfall, istället för att kasta det i komposttunnan och betala för att renhållningen hämtar den så har man egen kompost, så man får egen matjord som kan använda i eget grönsaksland osv...då har utgiften omvandlats till flera inkomster istället.

Neiklot

  • Gäst
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #16 skrivet: 23 sep-11 kl 11:43 »
Egenföretagare inom skog, trädgård, turism och allehanda fixande, kort och gott, en alltiallo! :)


Jobbar -bara- utanför gården som vi hyr.
Sparar pengar och betalar gammalt elände för att förhoppningsvis denna tid nästa år kunna köpa en egen gård!!!
(Läängtar!)

/Neiklot

joduvet

  • Inlägg: 1
    • Småland
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #17 skrivet: 23 sep-11 kl 23:59 »
Också egen företagare
Kanonfin jobb men svårt att får det går runt för mig och mina anställda. Man blir tyvärr lurad av företag/personer som redan innan vi utför det beställda arbetet vet att dom inte kan betala oss för det. Det finns alltid lösningar och det får ta lite tid men att dom gömmer sig och tror att det då är löst, det förstå jag mig inte på. Ta tag i saker, man ska inte längta efter en gård man ska ha den..eller?  ;)
 

Neiklot

  • Gäst
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #18 skrivet: 24 sep-11 kl 07:26 »

Jag ser väldigt många fördelar med att vara egen företagare, men, åtminstone i min bransch, så får man vara beredd på att ha väldigt lite pengar ibland.

Och såklart är det bättre att HA gården.. men det kommer. ;)


Alla andra skrev in sina respektive också: Min fru jobbar på ett sjukhem (gruppboende) för psykiskt funktionshindrade, bara 3km hemifrån! :)


Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Vad arbetar ni med??
« Svar #19 skrivet: 24 sep-11 kl 07:52 »
Maken har heltidsjobb och jag har varit föräldrarledig i 3 år. Nu väntar jag bara på att barn ska börja på dagis så jag kan dra igång mitt företag. Inte mycket pengar till en början men det är NÅGOT och jag får göra NÅGOT :)
Kaninuppfödare och pelargontant.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jon.b, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser