Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammaldags trädgård  (läst 4045 gånger)

SuLa

  • Inlägg: 1
    • Västerbotten
Gammaldags trädgård
« skrivet: 24 jan-10 kl 10:39 »
Hej!

Jag sitter och funderar över vår blivande trädgård, skulle vilja ha en gammeldags trädgård, en med.. gärna lite tåliga växter, och såna blommor och grönsaker som odlats här i kring förr. Någon som har tips på böcker att läsa? Befinner mig i zon 5... Har sett en bok som heter "Bevara och sköta en gammal trädgård", men det finns säkert fler!

Familjen bonde

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Gammaldags trädgård
« Svar #1 skrivet: 24 jan-10 kl 10:49 »
Det finns många böcker om "mormorsväxter", "torpväxter" o dy, det är bara att göra en sökning på vilken boksida som helst.

Är man intresserad av trädgårdsarkitekturen vid tiden för husets byggnation, finns en bok som heter typ Villaträdgården förr och nu, det finns även flera böcker om trädgårdsarkitekturens historia. Men Bevara och sköta en gammal trädgård är en av de bättre böckerna jag läst, den behandlar trädgårdshistoria, hur man läser tecknen i sin egen trädgård för att förstå hur den sett ut, samt växtförslag. Oöverträffad om man är intresserad av sådana saker!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

esten

  • Inlägg: 2325
    • -
SV: Gammaldags trädgård
« Svar #2 skrivet: 24 jan-10 kl 10:52 »
Jag rekomenderar boken Trädgårdstäppan i Norrland . Skriven av Karl Mattson .

Även boken från Rosendhals trädgård .

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Gammaldags trädgård
« Svar #3 skrivet: 24 jan-10 kl 11:23 »
Du kan kolla in den här tråden:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=74094.0

Men jag blir lite förvånad. Jag trodde det fanns fler inlägg där. Någon som vet?

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Gammaldags trädgård
« Svar #4 skrivet: 24 jan-10 kl 13:18 »

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Gammaldags trädgård
« Svar #5 skrivet: 24 jan-10 kl 14:55 »
Anders, tänker du på denna? http://www.alternativ.nu/index.php?topic=58251.0

Ja den var det ja! Eller de två tillsammans.
Tack!

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Gammaldags trädgård
« Svar #6 skrivet: 25 jan-10 kl 14:25 »
Vilken intressant frågeställning! Vi bor i samma zon och har en gammal prästgård byggd 1700 och vi har försökt leta information om hur trädgården såg ut men tyvärr inte lyckats speciellt bra. :-\

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Gammaldags trädgård
« Svar #7 skrivet: 25 jan-10 kl 14:32 »
Det har nyligen kommit ut en bok om prästgårdar och hur de sett ut förr. Vet inte hur mycket det står om trädgårdar. Men en prästgård borde ju finnas med på fotografier, det finns oftast en hembygdsfotograf, och fotografier finns lagrade i bibliotek eller i kommunhuset. Kolla med någon på kommunkontoret så kan de tipsa om var det finns fotoarkiv. Även lokaltidningar brukar ha ett omfattande bildarkiv, och när de eventuellt lagts ner så brukar de ta hand om fotografierna någon annan stans.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Gammaldags trädgård
« Svar #8 skrivet: 25 jan-10 kl 21:06 »
Tack för tipsen! :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 2 användare
beekeepern, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser