Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drönarvaxet...  (läst 4793 gånger)

Nedley

  • Inlägg: 95
    • Västergötland
Drönarvaxet...
« skrivet: 26 maj-11 kl 18:01 »
Håller på att sköra drönarvax och stoppar i frysen. Kaka efter kaka varje vecka. Högen i påsen växer allt mer.

Kan man ta hand om det vaxet på ngt enkelt sätt så det tas tillvara eller ska man bara kasta allt?

Hur gör ni!?

/Nedley

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Drönarvaxet...
« Svar #1 skrivet: 26 maj-11 kl 20:49 »
Jag antar att det är täckt drönar vax som du har skördat  :)

Bryt i sär det så får du lite hum om varoa trycket i samhället .

Man kan spara det i frysen och mata fåglarna till vinter , bra tillskott på protein.

Man kan även smälta det och ta hand om vaxen , kladdigt och rätt äckligt lukt , fast det är trevligt att kunna göra egen vax , stöpa ljus eller skicka iväg och få det valsad till nya vax kakor

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Nedley

  • Inlägg: 95
    • Västergötland
SV: Drönarvaxet...
« Svar #2 skrivet: 26 maj-11 kl 20:54 »
Tack Edward för ditt svar! Det var lite åt det hållet jag tänkte egentligen - ta tillvara mitt eget vax. Provade idag att smälta det och fick också då känna av lukten... Kännde väl spontant att det kanske inte var värt det om det inte går att göra enkelt på något vis...

Ni som smälter detta täckta vax - hur gör ni det smidigt?? Eller är det bästa att göra fågelmat av det... ?

(Kanske skulle skaffa en bunt vaktar eller andra små fågalar som gör grovjobbet åt mig ;)

Nedley

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Drönarvaxet...
« Svar #3 skrivet: 26 maj-11 kl 21:28 »
Om det rör sig om små mängder använder jag ett loppis , second hand kastrull på grillen , kokar upp det hela med vatten , silar igenom ett fint durkslag och häller upp i gamla mjölk/juice paket.

Eländet skiktar sig , högst upp blir det ett block av relativt ren vax med ett lager med förereninga/skräp under ( detta skrapar man bort ) längst ner är det ett svart vätska som du kan köra i en sodastream och sälja till ingen ont anade fiender  :-X :-X :-X :-X som jul och påsk must  ;D :-X ;D

Kör om processen flera ggr så blir det renare för varje gång.


Som sagt  >:D äckligt.

Funderar att tillverka ett solar vax smältare , ( en svart låda med ett plåt och glas skiva . Tar kanske lite längre tid , fast solen sköter om det hela värmer vaxet , filtrerar bort mesta del av skräpet  , sen kan man ren koka det  , man kanske slipper de värsta kladd och dofter  :-X :-X

Stora mängder kör jag hos föreningens ång panna till hösten eller tidig vår när bierna inte flyger , på sommaren får man inte flytta vax hur som helst (:)

mvh edward :P

sök på denna tråd så finns det lite bilder på olika mackapärer som man kan köpa .
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

micke_osd

  • Inlägg: 189
  • Livet är inte alltid vad det ser ut att vara...
    • Jämtland
SV: Drönarvaxet...
« Svar #4 skrivet: 26 maj-11 kl 21:42 »
Om du söker så finner du trådar om vaxåtervinning!  ;)
Invintrade och klara, burkat klart i kartong.

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Nedley

  • Inlägg: 95
    • Västergötland
SV: Drönarvaxet...
« Svar #6 skrivet: 26 maj-11 kl 22:29 »
Tackar för tipsen! Nu har jag läst igenom tråden och det blir nog till att besöka en loppis och skaffa en bättre gryta än det jag testade tidigare... Och så är det nog trevligare att hållas med detta ute i trädgården vid en trefot med eld under!

Nedley

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Drönarvaxet...
« Svar #7 skrivet: 26 maj-11 kl 22:42 »
Tänk på att vax kan antända , lock är bra och har alltid vatten i kastrullen

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Nedley

  • Inlägg: 95
    • Västergötland
SV: Drönarvaxet...
« Svar #8 skrivet: 26 maj-11 kl 23:48 »
Japp vatten ska jag ha tillhands så det inte blir ett gigantiskt vax ljus ;)

Nedley

Hans Hultén

  • Inlägg: 191
    • Södermanland
SV: Drönarvaxet...
« Svar #9 skrivet: 27 maj-11 kl 08:53 »
Håller på att sköra drönarvax och stoppar i frysen. Kaka efter kaka varje vecka. Högen i påsen växer allt mer.

Kan man ta hand om det vaxet på ngt enkelt sätt så det tas tillvara eller ska man bara kasta allt?

Hur gör ni!?

/Nedley
Jag brukar lägga mitt utskurna vax i komposthögen.
Hans

beekeepern

  • Inlägg: 1225
  • Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Drönarvaxet...
« Svar #10 skrivet: 27 maj-11 kl 09:21 »
Hej!
Det fungerar utmärkt till att tända med i pannan också.

Beekeepern :)
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Curt

  • Inlägg: 621
SV: Drönarvaxet...
« Svar #11 skrivet: 28 maj-11 kl 16:36 »
Håller på att sköra drönarvax och stoppar i frysen. Kaka efter kaka varje vecka. Högen i påsen växer allt mer.

Kan man ta hand om det vaxet på ngt enkelt sätt så det tas tillvara eller ska man bara kasta allt?
Hur gör ni!?
Det täckta drönarvaxet är inte mödan värt att ta reda på. Det får gå till förbränning. Vid uppstarten skär man vax med bara ägg och spätt yngel, det kör jag i solvaxsmältaren.

loppan-5

  • Inlägg: 63
    • Småland
SV: Drönarvaxet...
« Svar #12 skrivet: 07 jun-11 kl 15:37 »
Borde man inte kunna ge hönorna drönar vaxet med ram, så får de lite gott och jag en ren ram med vax somjag kan sätta tillbaka eller smälta!

Hans Hultén

  • Inlägg: 191
    • Södermanland
SV: Drönarvaxet...
« Svar #13 skrivet: 07 jun-11 kl 16:02 »
Borde man inte kunna ge hönorna drönar vaxet med ram, så får de lite gott och jag en ren ram med vax somjag kan sätta tillbaka eller smälta!
Jag har en biodlarbekant som ger hönsen utskuret drönarvax som de äter med stor förtjusning.
Hans

fungilla

  • Inlägg: 268
SV: Drönarvaxet...
« Svar #14 skrivet: 07 jun-11 kl 16:15 »
Använde en saftmaja till att smälta vaxet. Fungerar utmärkt
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Drönarvaxet...
« Svar #15 skrivet: 07 jun-11 kl 23:50 »
ekologisk bi odling , hönseri  ;)

misstänker att hönsen kommer att äta en del av vaxen också , fast hönsen få ett proteintillskott .

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 5 användare (3 dolda)
alternaiv, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser