Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  saftmaja  (läst 6880 gånger)

fungilla

  • Inlägg: 268
saftmaja
« skrivet: 08 okt-08 kl 22:35 »
Är det någon som använt en saftmaja för att smälta vaxrenset.
Skulle vara intressant att få veta om det fungerar.
// Gunilla
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

wictor

  • Inlägg: 763
SV: saftmaja
« Svar #1 skrivet: 09 okt-08 kl 06:57 »
Jodå, en saftmaja fungerar alldeles utomordentligt. Fast man kan ju glömma att ha den till saft efter en sådan procedur.

Och så skall man plugga "avrinningshålet" tills allt vax smält, och då öppna och låta rinna ur. Annars stelnar vaxet lätt i avrinningshålet och täpper till.

Det är enklare att smälta vaxet i vattenbad i någon stor gammal gryta, och sedan hälla alltihop genom säckväv eller markfiberduk eller liknande. Låt svalna långsamt, tvätta sedan vaxtårtan på undersidan där pollenet och det lilla kvarvarande skräpet sitter.

fungilla

  • Inlägg: 268
SV: saftmaja
« Svar #2 skrivet: 09 okt-08 kl 12:24 »
Tack för svaret, det kanske är bättre att använda en gammal tvättgryta till vaxsmältning?
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

 

Lars i skogen

  • Inlägg: 380
SV: saftmaja
« Svar #3 skrivet: 09 okt-08 kl 12:34 »
Tack för svaret, det kanske är bättre att använda en gammal tvättgryta till vaxsmältning?

Jag använder båda, först tvättgryta och tar bort det mesta kokongerna med hjälp av ett runt galler som jag sänker ned i grytan efter att allt smält. Men det är mcket skit kvar, så det får gå ett varv i saftmajan oxå tillsammans med avtäckningsvaxet, och sen genom en sil. Helt rent och gult vax får jag ut!
Jag tycker att detta funkar ok, men samtidigt är vaxhanteringen den värsta biten i min biodling... Men så är det kanske för de flesta?

fungilla

  • Inlägg: 268
SV: saftmaja
« Svar #4 skrivet: 09 okt-08 kl 13:21 »
Gjuter ni egna vaxkakor sedan eller skickar ni iväg vaxet?
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

wictor

  • Inlägg: 763
SV: saftmaja
« Svar #5 skrivet: 09 okt-08 kl 18:07 »
Svar både till LarsiSkogen och Funqilla:

En gammal tvättgryta går alldeles utomordentligt.
Kör två gånger.
Första gången smält allt vax i vattenbad, häll genom säckväv.
Låt kallna nåt dygn.
Tvätta undersidan av vaxkakan.
Smält en gång till i vattenbad, häll genom fiberduk.
Låt kallna nåt dygn.
Tvätta undersidan, denna gång är det knappast mycket, nu pratar vi rent vax!

Säckväven efter första omgången kan brännas eller komposteras, fiberväv passar nog bäst i höstbrasan.

NU kommer jag till avtäckningsvaxet:
Detta är det vax som är rent redan från början.
(Nja, detta är inte hela sanningen, håller man på med yngeluppflyttningar eller använder gamla yngelramar i skattlådorna så blir detta vax inte helt rent...)

Avtäckningsvax räcker det att smälta i ett vattenbad, låta svalna.
Det nu rena och fina vaxet flyter upp på ytan och bildar en fin tårta, utomordentligt rent och fint, tvättning behövs knappast. Då behövs ingen saftmaja.
Det är bra att särbehandla avtäckningsvaxet. Speciellt om man tillverkar vaxprodukter som t.ex ljus. Pollen i vax till ljusmassa är inte bra, men i avtäckningsvax finns inte pollen. Pollen i ljusen gör att de "sprakar" och då kan skvätta vax...

Och tänk på att vaxet inte bör koka, bättre att bara värma upp. Var således försiktig med uppvärmningen, låt det ta sin tid. Sitt ner i lugn och ro och vänta, drick en kopp honungskryddat the, läs en bok, köp en katt, stressa av, njut av livet...

Biodling är härligt, och det kan även vara avstressande nu när bina inte flyger så mycket, då kan vi njuta av kringarbetet. Att elda under vaxgrytan och samtidigt njuta av äppelskörden, och kanske inmundiga ett glas av årets äppelcider, betraktandes färgprakten i grannskapets härliga lövträd som exploderar i färger vars kaskader tävlar om att överträffa regnbågen i prakt. En och annan morgon med frost i gräset, härligt rim som klarnar luften.

Jag älskar att ta hand om vaxet!

Jamte

  • Inlägg: 356
  • I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
SV: saftmaja
« Svar #6 skrivet: 27 okt-08 kl 22:29 »
Tvättgrytan funkar fint
Vi har ett lock med ett hål som är lika stort som lådans innermått.
Man borde ha något som fångade upp kokongerna och vaxet.
Låter man det ramla ner i vattnet, så slutar det att koka, efter några lådor.
Kanske bygga en jättesaftmaja, så kokonger och vax hålls separerat från vattnet. ;D

Om man sen vid omsmältningen ser till att få en ganska tjock skiva vax som stelnar ovanpå vattnet.
(En gammal konserveringsapparat är suverän) Så samlas det resterande skräpet (pollen?) på undersidan, och det går det jättebra att hyvla kakan ren med en vass osthyvel.

Täckvax från nya ramar däremot, är en gudagåva och bör behandlas mycket skonsamt.
Vattenånga i tex saftmaja är 100 grader. Vaxet smälter långt tidigare.
Smält därför rent och fint täckvax i vattenbad och använd det som bas i er bivaxsalva
Liksom honungen, så mår inte vaxet bra av alltför mycket värme.
Ta vara på chansen att göra en bivaxsalva som är helt suverän.
De som tvingas köpa bivaxet som handelsvara, får en mycket sämre utgångspunkt för sin produkt.

Jag har gett bort salvan till kära vänner, och bl.a.  läkare har reagerat, och frågat vad t.ex. föräldra gjort/använt för att få en sån positiv effekt  8)
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser