Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på växter vid torp  (läst 6297 gånger)

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
Tips på växter vid torp
« skrivet: 17 aug-10 kl 08:37 »
Har ni tips på växter, blommor, örter och annat ätbart som passar vid ett gammalt 1600-tals torp? Gärna gamla klassiker, eftersom tomten är i ett kulturhistoriskt område där en och annan turist ränner runt.

Växtligheten ska överleva främst med hjälp av naturens egen bevattning och gödsling, eftersom jag vill hinna njuta av ledigheten när jag är där. Men jag trivs så bra med att stå uppochner i rabatterna ibland och att äta något egenodlat är höjden av njutning så jag vill verkligen hitta några riktiga godbitar.

Odlingszon 4, skog i bakgrunden, sol/halvskugga och väldränerat eftersom närmaste granne är ett gruvschakt.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Tulipanros

  • Gäst
SV: Tips på växter vid torp
« Svar #1 skrivet: 17 aug-10 kl 09:26 »
Ååå vad härligt det bara låter.

Här måste (?) du bara ha gamla kulturväxter.
Stockros, fingerborgsblomma, medecinalväxter (örter), syrén, vitlök, akleja, löjtnantshjärta.
krusbär...äpple
Gå gärna in på den här länken och läs. Det finns ju hundra sorter av allt...


http://haven.tradgardsmastarn.se/allmoge_11.htm

Lycka till!  Nästa är vill jag se bilder...

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Tips på växter vid torp
« Svar #2 skrivet: 17 aug-10 kl 17:19 »
http://haven.tradgardsmastarn.se/allmoge_11.htm

Lycka till!  Nästa är vill jag se bilder...


Bra tips, det finns ju massor att läsa och som du sa, hur många sorter som helst av varje. Bara för mig att drömma mig vidare ...

Till att börja med tänker jag fotografera sånt som redan växer, om jag kan upptäcka det så här års. Till helgen blir en första omgång med grästrimmer och såg, bara försiktig rensning så att jag kan få in husvagn och campingbuss på tomten.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Tips på växter vid torp
« Svar #3 skrivet: 17 aug-10 kl 20:45 »
Ärtväxter och dill, luktärtor, daggkåpa, bondsyren den ljuslila eller den kallas för blå. Man kan göra saft på syrener, liknar fläder för att båda har citron i. Rabarber, smulgubbar, de är korsning mellan smultron och jordgubbar och bären växer i klase ovanför bladen och blir stora son 50 öringar. Mynta men ta det i avgränsad yta de kan sprida sig med rötterna. Citronmeliss, är bra mot magsmärtor och lite lätt rogivande menar en del och passar till plattfisk och som te men då med socker till inte honung för då blir det gråsvart i färgen, trist. Taggfria björnbär, visserligen inte så gammal sort men betydligt trevligare när man plockar och det vill man ju göra. Fruktträd givetvis, biggarråer om du har plats, de blir stora och höga. Fläder skulle inte jag vilja vara utan om jag hade torp.
Det låter mysigt det du har...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Tips på växter vid torp
« Svar #4 skrivet: 18 aug-10 kl 10:40 »
libbsticka, håller onda väsen borta.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Tips på växter vid torp
« Svar #5 skrivet: 18 aug-10 kl 11:02 »
....herre vad det kliar i fingrarna :D ..... bra att du börjar med att inventera.... en mycket spännande process....

Sedan tycker jag absolut att du ska förkovra dig i litteratur om epoken och hålla trädgården användbar och "torpig", men glöm inte att trädgårdar har utvecklats i alla tider ;) Använd oxå vintern till att göra en långsiktig skiss över hur du planerar din trädgård... sedan kan du lätt börja i ena hörnet av skissen

Känslan i trädgården kommer ofta ifrån de stora fruktträden och materialval när man bygger avgränsningar och staket, så glöm inte att kolla in den typen av saker oxå..... stengärdesgårdar och flätade pilestaket sitter ju som en smäck ;)

..... det ska bli roligt att följa tråden.... höra om dina fynd och se bilder..... Lycka till :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Tips på växter vid torp
« Svar #6 skrivet: 20 aug-10 kl 20:16 »
Jag vill inte förstöra nöjet för er, utan förhoppningsvis inspirera er. Ämnet har avhandlats förut här på alternativ.nu.
Den här tråden är inte så stor, men den innehåller länkar till två andra trådar där det finns mycket:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=82927.0

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Tips på växter vid torp
« Svar #7 skrivet: 21 aug-10 kl 16:58 »
Tackar för tipsen, nu har jag lite att läsa under vintern.

Jag är nu i gruvtorpet och vi har trimmat bort en omgång meterhögt gräs på kanhända en fjärdedel av marken. Mer än vad som krävs för att få in min gamla veteranbuss från 1956 och husvagn från 1978. Rena moderniteterna jämfört med huset som är från runt år 1600.

Tänk vad man hittar! Liljeblad och annat som ser ut som blomblad, övervuxna odlingsbäddar där en och annan jordgubbsplanta skymtar, syrenberså, ormbunkar och lupiner. Träd som finns är äppelträd, rönn, tall, gran, al, björk och ett gigantiskt träd med nån slags hängen på. Så lite buskar som kanhända blommar vackert nästa år. Runt torpet finns stenar lagda så där kan tänkas växa något också.

Lite ved i förrådet finns också, men vi har ännu inte provat vedspisen. Den ska i alla fall vara besiktigad, tryckad och klar för användning. En smart lösning med vattentank ocha kran från spisen för varmvatten. Det blir spännande att prova senare.

Nu blir det middagspaus och grillning i den gamla, rangliga grillen vi hittade. Tallrikarna får vi balansera på ett rangligt bord som fanns på tomten, men stolarna vi fyndade på loppis idag blir sköna att sitta på. Riktigt bekväma och stadiga pinnstolar.

Jag återkommer med bilder, imorgon letar jag fram kameran.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

saraviktoriad

  • Inlägg: 75
    • Södermanland
SV: Tips på växter vid torp
« Svar #8 skrivet: 24 aug-10 kl 20:13 »
Om du inte har haft torpet i din ägo under en hel växtsäsong tycker jag att du under nästa år inte ska göra något alls! Rensa så lite som möjligt för det kommer säkert titta upp en hel massa växter som du inte trodde fanns.

Stort lycka till!
Klart det går att leva och bo som på landet, samtidigt som man bor i Sveriges huvudstad. Eller ja, snarare strax utanför så att barnen, katterna och åsbohönsen kan strutta runt fritt i trädgården samtidigt som jag förvandlar den till drömmarnas trädgård!

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Tips på växter vid torp
« Svar #9 skrivet: 27 aug-10 kl 16:30 »
Min erfarenhet är att det kommer fram torpväxter (perenner) när man börjar sköta torpet, men sköter det försiktigt. Blomstren kan vara undanträngda av alltför kraftigt gräs och andra frodiga växter, samt kanske även begynnande igenväxning med sly. Sköt större delen av ytan som en (blomster)äng med slåtter och bärgning när det mesta blommat över och helst hunnit gå i frö. Dammar du på med gräsklipparen titt och tätt så ser du inte mycket, för du har mejat ned det innan det hann utvecklas. Gör du inget så kan detsamma hända, för det är så svårt att upptäcka bland allt gräs, älggräs, vallört, lupiner, sly.

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Tips på växter vid torp
« Svar #10 skrivet: 11 sep-10 kl 15:47 »
Träd som finns är äppelträd, rönn, tall, gran, al, björk och ett gigantiskt träd med nån slags hängen på.

De säger att det gigantiska trädet är idegran, men kan de verkligen bli så stora? Jag har mest sett idegran som något slags buskträd tidigare, men den här är verkligen stor. Jag får undersöka vidare vad det kan vara.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Tips på växter vid torp
« Svar #11 skrivet: 11 sep-10 kl 16:08 »
Hej!

Idegran kan vara upp till 1000 ar gamla, visst kan de blir stora :-)

Bor ocksa i zon 4, här behöver fläder nagra ar till den ha rotad sig och börja blir en buske.. Är nog pa gränsen med vad den klarar.

Har köpt en gammal övergiven länga fran 1850 och bara vandrat runt första 12 manaderna, gjort en skiss över allt som koom upp. Massor!! Och fler efter lite gräsklipnning med lie andra aret.
Absolut en upptäcksresa som tar tid.  Njut även om det kliar i fingrarna.
Visst vill man pinka in reviret och ordna och greja, men det lönar sig att ta det lugnt, sedan kanske flytta plantor.  Folk visste jo vad som växer bäst pa olika platser. :)


januschka

Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Tips på växter vid torp
« Svar #12 skrivet: 11 sep-10 kl 17:47 »
Du måste ju ha en humlestör. Sen är även trädgårdsbalsamin en gammal växt som växer fint på "gödselstacken".
Färgkulla finns ju också och pepparrot.

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
SV: Tips på växter vid torp
« Svar #13 skrivet: 11 sep-10 kl 19:21 »
De andra har så rätt. Ta det lugnt. Vi köpte vårt hus som har ursprung från 1890-talet för fem år sedan. Vi röjde lite lagom för att kunna ta oss fram , sen väntade vi och det kom allt möjligt. Efter lite hönsgödsel och rensning fullkomligen rabatterna exploderade och än i dag hittar man nytt, till och med pioner har poppat upp. Växtligheten är fantastisk. Lycka till med ditt torp , låter jättehärligt   :)

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Tips på växter vid torp
« Svar #14 skrivet: 11 sep-10 kl 20:04 »
Lycka till med ditt torp , låter jättehärligt   :)

Tack! Spännande är det och helt klart trivsamt. Förutom trädgårdskollen har jag städat ur campingbussen så att gäster får plats och inne i torpet har det blivit både säng, sänglampor, köksbord och pinnstolar.

Funderar på att lyfta bort den moderna spisen och istället hänvisa mig till vedspisen alternativt någon enklare framplockningsbar spisplatta (induktion kanske). Mikrovågsugnen står i garderoben eftersom den inte passar så bra i ett torp, men kanske kan bli praktisk att ha eftersom den också har varmluftsugn och grill. Gardiner upphängda ... äntligen har jag nytta av mina linnegardiner!!!

Ska också bli intressant att se hur sent på säsongen det blir lättsamt att vara här. Med tanke på att det ursprungligen bodde folk här året om så borde det inte vara några problem, men kaminen i sängkammaren är inte godkänd, så elvärme är nog oundvikligt. Fast förstås, jag har lyft in gasolvärmaren från bussen, den värmer snabbt upp ett rum till skillnad från den långsamma ... och dyra ... elvärmen. Vedspisen i köket blir säkert kanon, den är besiktigad och godkänd i alla fall.

Trädgården kommer ju nu ligga i vila ett tag och jag ser fram emot våren då det dolda under marken ger sig till känna.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Tips på växter vid torp
« Svar #15 skrivet: 19 sep-10 kl 13:04 »
Vi har ett gammalt torp där växer en otroligt blommande vit Malva.Självsår sig snällt och mycket.Den blommar ymnigt även du på hösten och lyser upp hösten.Väldigt vacker och "torplik",den tror jag skulle passa.Behöver tydligen inte rabatter heller.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

392 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser