Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad använder ni som strö?  (läst 13874 gånger)

hönsmamma 11

• Södermanland
Vad använder ni som strö?
« skrivet: 18 okt-10 kl 11:53 »
sitter och tittar på olika golvströ och fick se halmpellets, tar liten plats till förvaring och är drygt kan de vara någe . kan man ha torv som strö på hela golvet i hönshuset. just nu har jag spån. vad har ni för strö

mazze

• Småland
    • Komålen
SV: Vad använder ni som strö?
« Svar #1 skrivet: 18 okt-10 kl 12:20 »
Har provat halmpellets men det funkade endast hos broilerna då de skiter mer o lösare än vanliga höns. Hos de andra hönsen låg pelletsen kvar utan att ha "lösts upp".

Nu blandar jag torv och grus o lägger det i botten sen strör jag med halm och det fungerar bra. Torv är bäst på att binda ammoniak vilket bidrar till ett gott inneklimat, nackdelen är att det är mörkt men det avhjälps lätt genom att blanda in halm/sågspån.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 18 okt-10 kl 12:25 »
Jag har bara spån nu, men funderar på att blanda i lite torv också. Halm, det har jag bara i redena.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #3 skrivet: 18 okt-10 kl 12:48 »
Torv tycker jag är helt överlägset alla andra strömedel jag provat, alltid torrt och rent och minimalt med lukt, dessutom perfekt att gödsla med. Enda nackdelen är att det ser mörkt tråkigt och skitigt ut, skenet bedrar!
"Kärleken är livets bäste vän"

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 18 okt-10 kl 12:56 »
finns torvmix att köpa färdigt om man tyvker en blandning med spån är bättre, kanske är mixat med annat också inte kollat upp det så noga  :P

Katharina K

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 18 okt-10 kl 21:25 »
Jag hade torv förrut, men när djurskyddsinspektören hade varit där och jag fick protokollet så stod det, "golvet täckt av gödsel"  :o Numera har jag spån, men gillar det inte, så jag ska nog fixa med torv och så halm på det istället.

Nina_enn

• Skåne
    • Kärra gård
« Svar #6 skrivet: 10 aug-11 kl 13:04 »
Ja som rubriken säger, vad använder ni som strö? Jag har brädgolv i hönshuset om det är något särskilt jag ska tänka på då?
Jag får hem mina öländska dvärghöns imorgon så jag är full av förväntan. Vad ska jag mer tänka på?
Bor på liten gård. Föder upp hopphästar  och har ett stort djurintresse. Andra djur på gården är hundar, katter, höns och myskankor.

http://lifeatafarm.wordpress.com/

LasseDalom

• -
« Svar #7 skrivet: 10 aug-11 kl 13:17 »
Jag rekommenderar att du köper kutterspån, fint och ser rent ut.
Själv har jag halm men till vintern så brukar jag ha kutterspån under halmen. Torvsströ går också bra, men hönsen blir ju lite bruna av det.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 10 aug-11 kl 13:23 »
Lägg ut en presenning först så sipper du förstöra trägolvet .
Sen kan du prova dej fram vad du gillar .
Torv är bra det kan man mocka ut rakt i rabatten o hönsen badar i det , men inge kul om mna har vita höns dock .
Spån är ljust i frächst o lätmockat o luktar gott , kan finnas gratis om an frågar på sågarna.
Halm är mysigt att bädda med .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Nina_enn

• Skåne
    • Kärra gård
« Svar #9 skrivet: 10 aug-11 kl 13:36 »
Jag läste om hampaströ. Det kanske kan vara något?
Vet ni var man kan få tag på foder- och vattenautomater som man hänger upp?
Bor på liten gård. Föder upp hopphästar  och har ett stort djurintresse. Andra djur på gården är hundar, katter, höns och myskankor.

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
« Svar #10 skrivet: 10 aug-11 kl 13:40 »
Jag blandar spån och hampaströ och tycker att det håller sej fräscht och luktfritt länge.

Städar ur allt varje månad och där i mellan plockar jag kluttar när jag ser dom. Det blir inget bajs som fastnar på hönsens fötter då.
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #11 skrivet: 10 aug-11 kl 14:36 »
körde kutterspån förut men det dammade så mycket så nu kör jag med hampaströ från granngården dammar mindre och håller sig frächt längre
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #12 skrivet: 10 aug-11 kl 14:44 »
Här kör vi med kutterspån.
Provade torv en gång, ALDRIG MER! Fytusan vad lortiga hönsen och omgivningen blev.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

RM

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 10 aug-11 kl 16:21 »
Vi använder kutterspån! Funderar på halm pellets, ngn med erfarenhet av detta?

Nina_enn

• Skåne
    • Kärra gård
« Svar #14 skrivet: 10 aug-11 kl 17:01 »
Jag köpte spån. Det fanns ingen hampa på GG. Men om man inte har gödselstack, vad gör man då av gödslet? :)

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 10 aug-11 kl 17:21 »
Travelerhorses skriver om gratisspån från sågen. Går det alltså bra med sågspån? Det är ju finkornigare än kutterspån? Fast det kanske är bättre att bala i? Balar de faktiskt i kutterspån eller ska man ha sandbad då också (jag menar till vintern och inomhusvistelsen)?

Intressant tråd! Får hem kycklingar/höns snart jag också.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #16 skrivet: 10 aug-11 kl 18:15 »
kutterspån 80kr balen..

eller sågspån ifrån sågverket.. 25kr säcken

upplever att kutterspånet har bättre uppsugningsförmåga.. men sågspånet kostar bara en tredjedel och förmultnar snabbare..
Fjäderfän och kaniner

Lina79

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 10 aug-11 kl 18:19 »
Jag har kutterspån på golvet och halm i redena  :D
Nöjd med det!
Grand Danois, Bondkatt, Dvärgkochin, Mille fleur

Nina_enn

• Skåne
    • Kärra gård
« Svar #18 skrivet: 10 aug-11 kl 21:11 »
Jag ska också ha halm i redena. Dock vet jag inte vad jag ska ha som reden ännu! Det är det enda som är kvar.

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
« Svar #19 skrivet: 11 aug-11 kl 08:32 »
Som reden till mina brahmadamer har jag plastlådor från Ikea, de heter lekman och är enkla att hålla rena.

Har även ett hembyggt rede men damerna föredrar Ikealådorna  ;D
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser