Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  (duvhöken??)  (läst 31827 gånger)

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: (duvhöken??)
« Svar #60 skrivet: 18 okt-10 kl 20:50 »
har haft rovfåglar hos mig som bara har cirkulerat runt, men inte  tagit något, men Rävar har vi fullt och de är inte rädda precis. Springer runt mitt framför benen på en. Ser nog dumt ut när jag springer efter dem och skriker. Ang att skydda sina höns. Mina höns betyder oxå allt för mig och riskerar inte att en räv till kommer och tar nån höna. Så mina hönor får inte gå ut förutom när jag är ute, men jag kan bara gå efter dem, eftersom räven skiter i mig och hunden.
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Markim

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 18 okt-10 kl 21:05 »
Whippet: jag tycker inte du är bäng..
Däremot tror jag nog att många undrar vad som snurrar i mitt huvud.
Jag är kanske lite extrem när det gäller mina hönor.Jag är så glad att ni finns och kan stoppa, och ge mej råd innan jag gör något galet.(som kakla in hönshuset med sjösten i somras tex)
Att inte kunna ha dom på gården ute är en djup sorg och en rejäl ångestsvacka just nu för mig.
Jag skulle aldrig kunna döda ett rovdjur jag heller men jag tar inga chanser att ge duvhöken en gratis måltid för det.
Jag hatar det här.
mera vänliga hälsningar
fan i helvetet

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #62 skrivet: 18 okt-10 kl 21:18 »
Whippet: jag tycker inte du är bäng.

Tack ;D Fast jag trodde inte det heller :) Syftade på MÅNGA i min nära omgivning, men jag betvivlar inte att några här inne på alternativ också tycker att jag ÄR bäng ;) Rovdjurskramare är ett vanligt 'skällsord' som används på mig... Jag tar det som en komplimang ;D

Däremot tror jag nog att många undrar vad som snurrar i mitt huvud.
...
Att inte kunna ha dom på gården ute är en djup sorg och en rejäl ångestsvacka just nu för mig.
Jag skulle aldrig kunna döda ett rovdjur jag heller men jag tar inga chanser att ge duvhöken en gratis måltid för det.
...

Jag tycker utifrån dina inlägg att jag fattar hyfsat vad som snurrar i ditt huvud ;) och jag ser inga problem där  ;) Alla idéer är bra - även de tokiga - fast man kan ju behöva utveckla dem lite innan de är perfekta ;D
Alla är nog upprivna när rovdjur tar ens älskade djur - även jag - och det är helt rätt att man vill skydda dem så gott man kan. Jag bara väljer ett annorlund sätt än många andra... Kanske hade jag kännt annorlunda om fler av mina djur blev dödade... kanske inte... går inte att säga på förhand...

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

New Dawn

• Östergötland
« Svar #63 skrivet: 18 okt-10 kl 21:36 »
De e inte lätt me rovdjurena.  :( har haft besök av räv, grävling, mink, hök och jakthund som ville ha höna till middag  >:(  Har svetsat starkt nät så inte minken kan klippa upp den igen med tänderna. Elstängsel så inte något gräver sej in. Och tak på hönsgården. Släpper ut dom ibland och är med dom hela tiden. Vill verkligen inte förlora fler nu av rovdjur!!  Alla mina tama har blivit tagna detta år  :'( Förstår inte varför de ger sej på dom som e tama.

Markim

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 18 okt-10 kl 21:36 »
hoho..rovdjurskramare den va bra.
Skämtåsido.
Vi har alla åsikter om vad som är bra och dålig.
Om jag fick bestämma här på gården skulle hela den vara inbäddad i hönsnät.
Och jag skulle ha pappas sjösten i mitt hönshus.
Men dom har fått nog av mina sattyg i år så jag får nöja mig med den biten jag fått att bygga ut med.
tills vidare..=)
mvh
majsan

anne-lie50

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 19 okt-10 kl 07:12 »
det blev ett fasligt liv i hönshuset, kutade dit , slet upp dörren, o där på min lilla dvärghöna sitter höken, slänger ut armen fort som f..n, får ett tag om halsen på den o sedan är den ett minne blott. ( hönan klarade sig)  :O)

Turnit

• Västergötland
« Svar #66 skrivet: 19 okt-10 kl 08:40 »
Hade besök i morse....en stor fläckig fågel satt på min gräsmatta mellan ankhägnet och hönsgården. Alla hönsen är kvar, den tog inget....men jag vet inte vad det var för ngn.....jag tog på stövlarna och gapade och skrek....den flög iväg...men lär väl komma igen......:(
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #67 skrivet: 19 okt-10 kl 10:06 »
Typ en sån här brunfläckig?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

anne-lie50

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 19 okt-10 kl 10:37 »
det var en lite större dörr på det hönshuset, o den hörde inte mig när jag kom, o visst blir man både snabb o stark när adrenalinet strömmar till ( det är inte tillåtet det vet jag, men det är det mycket som inte är) hönan eller höken , vad skulle ni ha valt  ???

pålle

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 19 okt-10 kl 10:44 »
det var en lite större dörr på det hönshuset, o den hörde inte mig när jag kom, o visst blir man både snabb o stark när adrenalinet strömmar till ( det är inte tillåtet det vet jag, men det är det mycket som inte är) hönan eller höken , vad skulle ni ha valt  ???
  slängt ut han :D

Whippet

• Norrbotten
« Svar #70 skrivet: 19 okt-10 kl 11:53 »
Jo, jag skulle också ha slängt ut han - fast det är väl ingen förvånad över ::)

Det fick jag göra med en ung korp som hade 'klättrat' in i hönshuset för några år sedan... vette fan va han skulle dit å göra??? Sällskapssjuk kanske ;D

Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Turnit

• Västergötland
« Svar #71 skrivet: 19 okt-10 kl 13:12 »
Rakadero....japp...en sån.....

Och nu när jag kom hem såg jag att det är en massa fjädrar i gräset. En av ungtupparna har fått bli mat till hennom.....Så nu ska jag införskaffa mera stolpar och sätta när över....sista fågeln den tog hos mig.......
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

pålle

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 19 okt-10 kl 14:16 »
mycket onödigt att ta reda på OM den hade kommit tillbaka ( för det hade den till 99.9 % gjort) lillhönan hade sin tupp o det blev flera fina kycklingar efter dem, hade höken fått leva så kanske det blivit flera ungar efter den som sedan vuxit upp o tagit  flera höns, jag föredrar kycklingar före hökungar. Så det så.
jaha du men du kan ju stängsla bättre  så slipper du ju oroa dig

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #73 skrivet: 19 okt-10 kl 15:53 »
Jag tycker inte att det hjälper oavsett hur bra hönshus eller utegård jag har .
Dom dör iaf!  :o
Rovdjur om det inte är säkert nog o då menar jag fanimej lufttätt då en råtta är ett rovdjur + att sen kan dom  ju få för sej att döda varandra !

Höns är själmordsbenägna djur enl mej .
Hittade min pyttelilla dvkochin unghöna antagligen i hjältrampad i dag  :'(
Mina rubiner är riktiga klumarslen i bland så den måste ha kommit ivägen .
det går inte att skydda dom mot allt även om man så gärna vill ..så är det bara ...
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #74 skrivet: 19 okt-10 kl 17:59 »
Ja men man kan endå göra det bästa, bättre att försöka än att bara låta det vara. Har ett höns hus som jag tycker är väldigt säker, men har även haft råttor som har besökt hönsen, inte tagit någon stor men kycklingar. kan säga som så att min kille satt ute flera nätter i rad och satte fällor och hagelgevär heheh. Man skyddar de man älskar. Enligt mig
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Markim

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 19 okt-10 kl 21:49 »
god kväll gott folk.
Just hemkommen från en "anger managment" kurs ..Jo ni nu ska jag bli snäll och from och lära mig bete mig som folk.Skämt åsido.
Pappa hade köpt någonslags dosa mot råttor. Bara plugga i kontakten.
Sen angående självmordsbenägna hönor så har jag aldrig sett något i mitt hus.
Däremot så skyddar jag dom mot allt som dom inte själva kan brottas med.
Nu har jag köpt lecablock som jag ska sätta igång att gräva ner imorron ,sen plåt på andra sidan,sen bygga klart med reglarna och sen näta.
Blir nog lite el i kanterna oxå tror jag.Sen gott folk så börjar jag med sista delen på hönshuset som morsan tänkte använda till svinstia..Blir nog bra det här.
mvh
majsan

Markim

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 19 okt-10 kl 22:16 »
hehe..joo du..Men så här långt har jag kommit..nu
Har lagt upp större bilder på hemsidan
eggeby.blogspot.com
men lägger upp här med.
Det är alltså baksidan av hönshuset,

Whippet

• Norrbotten
« Svar #77 skrivet: 20 okt-10 kl 12:28 »
Pratade med vakthavande befäl på Polisen i Norrbotten och han lade till att om du skjuter en varg/annat fridlyst rovdjur för att den håller på att döda en av dina hönor, så får du nog räkna med att åka dit för jaktbrott :P

« Senast ändrad: 19 nov-13 kl 21:30 av Sirpa »

Markim

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 20 okt-10 kl 19:00 »
åfan där ser man.
Men ganska logiskt annars skulle folk skjuta hej vilt och då skulle dom satans rovfåglarna vara lika borta som dronten.
Någon funktion fyller ju fanskapen iallafall.
Men hönskvalster däremot.Dom ska dö..
mvh
fan i helvetet

Whippet

• Norrbotten
« Svar #79 skrivet: 20 okt-10 kl 19:11 »
...
Men hönskvalster däremot.Dom ska dö..
...

Jag måste erkänna att min 'lev och låt leva'-syn på livet inte gäller ohyra :P
Så... Jo, hönskvalster ska döden dö ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 2 användare
Ninni Strömberg, nybyggarliv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser